3 курс, спец. “Фінанси”, д. ф. н. Наук. кер. – Олійнич С. І. Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ м. Чернівці
СУЧАСНИЙ СТАН РИНКУ РЕКЛАМНИХ ПОСЛУГ В УКРАЇНІ
Протягом останніх десятиліть ринок послуг виступає одним із найбільш динамічних секторів світової економіки. Ринок рекламних послуг в Україні останні декілька років демонструє нестійку динаміку розвитку як з точки зору обсягів рекламного ринку, так і з точки зору професійного рівня рекламний агенцій, медіакомпаній, фахівців з непрямої реклами тощо. Ні для кого не секрет, що феномен реклами у сучасному світі полягає в тому, що вона без жодних перебільшень є світовою, глобальною комунікацією. Реклама не існує сама по собі. Вона всього лише інструмент ринку. В основі реклами знаходиться інформація і переконання, якими вона оперує для більш детального розуміння споживачами своєрідної продукції чи послуги. В Україні реклама все більше розвивається, з'являються нові рекламні засоби, які допомагають підприємствам краще просувати свою продукцію. Основним нормативним актом, що регулює рекламну діяльність в Україні, є Закон України від 3 липня 1996 року “Про рекламу ”. Так, відповідно до статті 1 Закону “Про рекламу ” реклама – це спеціальна інформація про осіб чи продукцію, яка розповсюджується в будь-якій формі та в будь-який спосіб з метою прямого або опосередкованого одержання прибутку [1]. На даний час реклама має чітку наукову базу. Вона озброєна науковими засобами, виробленими психологією та соціологією. Сучасна реклама повинна бути яскравою, зрозумілою, цікавою, яка легко запам’ятовується та приносить прибуток. У зв’язку з потребою в рекламі, розвивається і рекламний ринок України, народжуються яскраві нові ідеї і саме тут рекламодавці можуть відчути вагомий позитивний вплив реклами на бізнес підприємств – ріст обсягів продажу і прибутків, підвищення рівня інформованості споживачів про компанію та її бренди. Реклама має беззаперечну цінність. Практика використання такого інструменту ведення бізнесу в Україні нараховує менш ніж два десятиліття. Проте, незважаючи на такий невеликий проміжок часу ринок реклами сформувався і ефективно функціонує [3, с. 27]. Оцінювати стан рекламного ринку в Україні зараз дуже не просто. В цій галузі за останні роки відбулись кількісні і якісні зміни: ринок став непередбачуваний, на ньому все більше з'являється професіоналів як з боку рекламодавців, так і з боку рекламних агентств, також вагомий вплив справляє активне проникнення на український ринок закордонної реклами. Важливими характеристиками українського ринку реклами сьогодні вважають: - яскраво виражену концентрацію рекламного бізнесу; - перевагу іноземних рекламодавців за обсягами рекламних витрат; - значну питому вагу міжнародних рекламних компаній у реалізації українського загальнонаціонального рекламного бюджету [4, с. 34]. На думку експертів Всеукраїнської рекламної коаліції (ВРК), рекламний ринок України знаходиться на першому місці в Європі, однак зберегти дану позицію буде надзвичайно важко через наявність медіаінфляції, яка становить до 40% на рік. При цьому, якщо враховувати не загальний обсяг ринку реклами, а обсяг реклами на душу населення, то Україна суттєво відстає від сусідніх держав. У порівнянні з високо розвинутими країнами, український рекламний ринок є далеким від насичення і існує значний потенціал його розвитку. Подальший розвиток рекламного ринку може визначатись розвитком інших товарних ринків, в першу чергу, збільшенням обсягів ринку товарів масового споживання. Зростання ринку споживчих товарів і послуг, поява нових брендів впливає на зростання обсягів ринку реклами. Відповідно до оцінок ВРК, в 2011 році обсяг рекламно-комунікаційного ринку України становив 12 862 млн. грн., а за прогнозами очікується, що у 2012 році він становитиме приблизно 14 млрд. грн. [2]. Різниця аж у 15 % пов’язана, насамперед, з очікуваною бурхливою передвиборчою агітацією, що повинна принести значні прибутки рекламним агентствам. Українська індустрія рекламних і маркетингових послуг ще не досягла того рівня відкритості, при якому суб’єкти рекламної діяльності моли б оголошувати результати своєї фінансової діяльності за звітний період, тому відповідні оцінки носять опосередкований характер. Аналізуючи підсумки діяльності рекламного ринку України, можна зробити висновки, що рівень його розвитку, в цілому, задовольняє як стороннього спостерігача, так і кваліфікованих спеціалістів цієї справи. Хоча загальною проблемою реклами в нашій країні залишається відсутність єдиних стандартів регулювання для всієї країни і постійна реорганізація існуючої регуляторної системи, яка гальмує розвиток ринку, будемо сподіватись на те, що вітчизняні рекламні агентства зможуть подолати всі ці перешкоди і використати свої переваги для виходу на світовий рівень.
Список використаних джерел 1. Закон України “Про рекламу” від 3.07.96 № 271/96-ВР (Із змінами та доповненнями, внесеними згідно з Законом N 1407-IV (1407-15) від 03.02.2004). 2. Офіційний сайт Всеукраїнської рекламної коаліції [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.adcoalition.org.ua/ 3. Примак Т. Рекламний креатив в Україні: учора, сьогодні, завтра [Текст] / Т. Примак // Маркетинг в Україні. – 2007. – № 6 (46). – С. 27-34. 4. Ромат Є. Основи реклами: навчальний посібник [Текст] / Є. Ромат. –К.: Студцентр, 2006. – 288 с.