Маргарита Гладка,
1 курс, спец. «Маркетинг», д.ф.н.,
Наук. кер. – Добржанська І.М.
Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ
м. Чернівці
ІМІДЖ УКРАЇНИ НА МІЖНАРОДНІЙ АРЕНІ
Для того, щоб розпочати розмову на задану тематику, необхідно з’ясувати, що ж таке імідж. Словники трактують це поняття як цілеспрямовано сформований образ, покликаний надати емоційно-психологічного впливу на кого-небудь з метою популяризації, іноді реклами.
Кожен представник України, української нації, області, міста, села є водночас не тільки її членом, а й носієм бренду. Імідж держави формується на багатьох рівнях — це й дії органів влади, і міжнародні економічні відносини на рівні компаній, і поведінка українських громадян за кордоном. Кожен із нас — посол бренду «Україна».[1]
Кожну державу шануватимуть інші, тільки якщо вона буде на рівних або випереджуватиме у розвитку. У такої країни повинна бути мова, рідна для більшості громадян. Популяризувати країну слід через книги, у тому числі й переклади, кіно та музику, вітчизняні ЗМІ, що відіграють найважливішу роль у творенні обличчя держави.
Бачення України міжнародними спостерігачами:
o Українців, як культурну націю, сприймає лише 38% спостерігачів.[3]
o Надію на те, що Україна у найближчий час стане швидко розвиватися мають лише 37% опитуваних.[3]
o Як спортивну націю сприймає 17%.[3]
o Як країну, з потужним військовим потенціалом – 15%.[3]
o Маловпливова і маловідома європейська держава, яка шукає своє місце у світі.
o Імідж переважно негативний, високі інвестиційні ризики, корупція у всіх органах влади.
o Чорнобиль (небезпечна країна);
o Відомі українці — Кличко, Шевченко, Ющенко, Тимошенко, Руслана, Бубка, Клочкова;
o Проблеми з Росією (під впливом Росії).
o Красиві жінки, дешеві повії.
«Можливий імідж України» (версія Bohush Communications, програма на 5 років, до 2015 року)[4]
- цікава і красива країна з привітними та працьовитими людьми та унікальною культурою;
- країна високих технологій — космічних, авіаційних, військових, IT, промислових; виробництво штучних алмазів, нанотехнології; антарктичні дослідження, наукові центри.
- країна комфортна, безпечна та стабільна для ведення бізнесу та інвестиційно-інноваційних проектів;
- високоосвічене населення, високопрофесійні кадри;
- ефективна влада, сталий розвиток та стабільне зростання економіки;
- відомі та цікаві туристичні точки, маршрути (Крим, Карпати, Дніпро, Дністер, Асканія Нова, Хортиця, тощо).
- затишні міста для роботи та відпочинку (Київ, Львів, Одеса, Донецьк, Трускавець, Ялта, Кам’янець-Подільський тощо);
- активний розвиток аграрних технологій на родючих грунтах;
- країна вдалого проведення Євро-2012;
- смачна їжа (борщ, вареники, пампушки, котлета по-київськи тощо).
За рік роботи Віктора Януковича на посаді Президента імідж України на міжнародній арені набув більше мінусів, аніж плюсів.[2]
Зараз майже вся складова дій влади дуже критично сприймається за кордоном. По суті, світ дав оцінку, що в Україні відбувається політичний тиск та політичні репресії, або вибіркове застосування кримінального законодавства щодо опозиційних політиків.[4] І це, звісно, не сприяє позитиву.
Необхідно донести до міжнародної спільноти правду про нашу країну, пропагувати її надбання і цінності. Головний акцент має бути поставлений на тому, що Україна – це європейська держава з високим інтелектуальним потенціалом та значними сировинними запасами, родючою землею, сприятливими кліматичними умовами тощо. Українське суспільство володіє значним ринком кваліфікованої робочої сили. В економіці є перспективні галузі міжнародної співпраці – це галузі що здатні виробляти високотехнічну продукцію для завоювання міжнародних ринків.
Є ще така складова як міжнародний рейтинг. На жаль, у багатьох міжнародних рейтингах Україна втратила позиції за останній рік, і я знаю, що сьогоднішнім керівникам не варто сперечатися, хто більше втратив – опозиція чи влада, треба лише звернути увагу на тенденцію: там, де раніше були завоювання, сьогодні, буквально за рік, оцінка різко впала.[3]
Перший рік для Януковича був більш успішним, йому вдалося консолідувати владу, яку він, по суті, просто підім’яв під себе.[2]
Тому в сукупності імідж навряд чи покращився, але драматичного погіршення поки що немає. Та якщо дії влади будуть іти в тому напрямку, в якому вони рухаються зараз, то гадаю, що наступний рік стане завершенням погіршеного сприйняття України і в Європі, і у світі. Перехід же до активної діяльності (участь у міжнародних організаціях, покращення стану економіки, підвищення рівня життя населення) стане частиною іміджевої політики, яка означає піднесення України до вищого рівня самоствердження у світі.
Список літератури:
1. Від національної пам’ятки — до світового визнання. Інтеграція: [Електрон. Ресурс]. Режим доступу: uaforeignaffairs.com/ua/ekspertna-dumka/view/article/vid-nacionalnoji-pamjatki-do-svitovogoviznannja/
2. Періодичне видання: Forbes Україна, жовтень 2012
3. УНН(Українські Національні Новини). . Інтеграція: [Електрон. Ресурс]. Режим доступу: unn.com.ua
4. Gazeta.ua. . Інтеграція: [Електрон. Ресурс].