Наук. кер.− Полєжаєва І.О., Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, м. Чернівці
Актуальність розвитку Інтернет маркетингу в Україні
З появою всесвітньої мережі Інтернет з`явилися і нові можливості та додаткові умови для ведення підприємницької діяльності. Інтернет надав споживачам змогу замовляти товари та послуги, порівнювати ціни та дізнаватися про історію і новини компанії не виходячи з дому. Компанії в свою чергу отримали шанс заявити про себе та свою продукцію на весь світ, звісно за допомогою веб-сайту, різноманітних способів відкритої і прихованої реклами. Окрім того можливість спілкування з нинішніми і потенційними клієнтами стала набагато простішою і дешевшою. Якщо на початку становлення мережі Інтернет активність у ній проявляли тільки найбільші компанії та корпорації, то в наші дні взаємодіяти з інтернет-аудиторією можуть навіть представники малого бізнесу, а для середнього і великого бізнесу через загострення конкуренції це стає необхідністю. Така тенденція є важливою і цілком логічною, зважаючи на дослідження, які опубліковано ресурсом The Royal Pingdom: з 7-мільярдного населення Землі число інтернет-користувачів у 2011 році досягнуло 2,1 млрд. осіб. Більшість користувачів проживає у найбільш багатонаселеному регіоні планети — в Азії, де Інтернетом користуються 922,2 млн людей, проти 476,2 млн. у Європі, 271,1 млн. у Північній Америці, 215,9 млн. в Латинській Америці і країнах Карибського басейну. Найменше користувачів в Африці, на Близькому Сході і Австралії (включаючи Океанію) - 118, 69 і 21,3 млн. осіб відповідно[1]. Крім того, у виданні підрахували, що до кінця 2011 року в мережі працювали 555 млн сайтів, 300 млн з яких були додані за останні 12 місяців. Соціальна мережа «Facebook» подолала позначку у 800 млн. користувачів, з яких 200 млн зареєструвалися за останній рік, а 350 млн. працювали з мережею через мобільні пристрої. «Twitter» мав 225 млн. користувачів, але лише 100 млн. з них є активними[1]. Для українського бізнесу інтернет-аудиторія теж з кожним роком стає дедалі важливішою. За даними «GFK» [2] кількість інтернет-користувачів України станом на третій квартал 2011 року досягнуло 12 мільйонів. Це на чверть більше, ніж у минулому році і у два рази більше, ніж показники “докризового” 2008-го. Варто також відзначити, що йдеться тільки про користувачів, які на момент дослідження досягнули 16-річного віку. Отже загальна кількість інтернет-користувачів в Україні наразі ще більша. Українська інтернет-аудиторія сьогодні росте значною мірою за рахунок старших людей (темпи приросту серед користувачів віком від 60 років досягнули 371%) та мешканців невеликих міст (найвищий показник у містах з населенням до 50 тисяч – 152%)[2]. Основним місцем використання Інтернету все частіше стає “рідна домівка” і все рідше – робота. Якщо у 2007-му році лише 38% респондентів мали змогу користуватися Інтернетом вдома, тоді як на роботі ним користувалося 29%, то сьогодні частка людей, які використовують Інтернет вдома зросла до 79%. При цьому людей, для яких основним місцем використання Інтернету залишилася робота стало набагато менше – всього 11%[2]. Майже 50% респондентів використовують Інтернет “з неробочими цілями” протягом більш ніж 10 годин на тиждень. При цьому основною метою використання Інтернету для 46% користувачів (а це 5,5 мільйона українців) є соціальні мережі. Більш “затребуваною” є тільки можливість користуватися електронною поштою. Про неї говорить 51% користувачів. Для порівняння, менш, ніж три роки назад соціальні мережі цікавили всього 13% українських інтернет-користувачів. А можливість спілкування у чатах, форумах та блогах сьогодні є пріоритетом всього для 14% користувачів, що не набагато більше, ніж у 2008-му році, коли аналогічний показник складав 11%[2]. Найбільше українських користувачів Інтернету зареєстровано в трьох соціальних мережах: «вКонтакті», «Одноклассники» та «Facebook» (72%, 63% та 58% відповідно). Кількість українських користувачів у ще одній менш популярній соцмережі «Мой Мир» – 48%, для порівняння у «Twitter» та «Google Plus» зареєстровано всього 16% та 10% від загальної кількості українських користувачів[2]. З вище наведених результатів можна зробити висновок, що число інтернет-користувачів росте з кожним роком і не дивлячись на те що переважна кількість ресурсів носить розважальний характер, це все одно надає неймовірні можливості для пошуку клієнтів і спілкування з ними. Отже, Інтернет надає можливості надзвичайно широкого таргетингу на клієнтів, впровадження ефекту «вірусного» розповсюдження інформації та використання відносно дешевих способів проведення PR кампаній та реклами, а тому використання та впровадження Інтернет технологій є дуже актуальним напрямом діяльності сучасного підприємства.