Науковий керівник - Добржанська І.М. Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, м. Чернівці
ПРОБЛЕМИ МАЛОГО І СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ
Ринкова система господарювання в Україні формується за допомогою малого та середнього бізнесу. Для створення конкурентно-ринкового середовища треба його розвивати. Малий і середній бізнес вважається найбільш динамічним елементом у структурі господарської діяльності. Економічна система України яка довгий час знаходиться у стані трансформування від командно-адміністративних до ринкових відносин, характеризується специфічними рисами, які виникли після руйнування командних важелів впливу на економіку. Метою даної роботи є спроба узагальнити різні оцінки щодо ситуації функціонування малого і середнього бізнесу в Україні та створення механізму його регулювання. Основними чинниками, які заважають розвитку малого і середнього підприємництва, є: відсутність чітко сформульованої через систему правових актів державної політики у сфері підтримки малого підприємництва, збільшення адміністративних бар'єрів (реєстрація, ліцензування, сертифікація), відсутність реальних та дієвих механізмів фінансово-кредитної підтримки, надмірний податковий тиск і обтяжлива система звітності. Слід також враховувати, що малий бізнес є основою для створення середнього, а з представників середнього бізнесу виходять великі підприємства та фірми, які у подальшому стають основою економіки. Тому доцільно розглядати саме проблеми розвитку малого бізнесу. Саме малі підприємства забезпечують розвиток економічної системи країни та наближають її до споживачів. Лише вони виконують найважливішу роль у державі - надають громадянам країни робочі місця, створюють реальні джерела їх доходів, забезпечують виробництво товарів, виконання робіт і надання послуг для населення за доступними цінами та збільшують дохідну частину бюджетів різних рівнів. Суть та значення малого бізнесу полягає у тому, що він є провідним сектором ринкової економіки; складає основу дрібнотоварного виробництва; визначає темпи економічного розвитку, структуру та якісну характеристику ВВП [2]. Сьогодні Україна має велику кількість нормативних актів які ускладнюють регулювання підприємницької діяльності. Нагромадження зайвих регулюючих документів ускладнює як початок, так і здійснення підприємницької діяльності. Тому одним з напрямів є максимальне спрощення юридичних процедур у правовідносинах «держава – підприємець» [4]. Шляхами вдосконалення правового забезпечення розвитку малого підприємництва є: створення дієвих механізмів захисту прав і свобод підприємців, гармонізація українського законодавства з законодавством Європейського Союзу та СНД, забезпечення законодавчої гарантії незмінності та довготривалості державної політики щодо підтримки малого підприємництва. За даними опитування проведеного Міжнародною фінансовою корпорацією у 2008 році, на думку підприємців, головними факторами активізації та розвитку діяльності малого бізнесу в Україні є: високі ставки податку - на думку 83 % опитаних, велика кількість податків - 68 %, низький попит на продукцію - 46 %, часті зміни у формах звітності - 39%, велика кількість ліцензованих видів діяльності - 38%, перевірки державними органами - 38 %, складність отримання кредиту - 36 % [1, с. 116]. Як видно з результатів опитування одна з основних проблем, що перешкоджає розвитку малого бізнесу в Україні носить фінансовий характер. Вихід з цієї проблеми є, державна фінансова підтримка малого бізнесу у прямій: субсидії, позики, створення фінансових фондів та установ та опосередкованій: податкові пільги, прискорена амортизація. Проблема надмірного податкового тягаря негативно впливає на розвиток підприємницької діяльності. Через високі податки значна частина економіки переходить в «тінь». Сьогодні загальна сума відрахувань становить 37,5 %, з яких пенсійний збір - 32 %, страхові внески у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності - 2,9%, страхування на випадок безробіття - 1,9 %, а ставка страхового збору в разі нещасного випадку на виробництві залежить від галузі. Разом з єдиною ставкою на доходи фізичних осіб загальне навантаження на фонд заробітної плати становить 50,5 %. [3]. Якщо проаналізувати ці дані можна дійти висновку що на плаву можуть втриматись лише ті підприємства чий товар має великий попит на ринку і мають великий товарообіг. Дуже складно доводиться підприємствам які тільки починають свою діяльність, особливо коли половину доходу витрачається на податок. Для ефективного розвитку малого підприємництва в Україні необхідно створити механізм ефективної взаємодії між державою та підприємницьким сектором. Державна політика має всіляко підтримувати розвиток МСБ. Якщо на даному етапі виділити значну суму грошей на його розвиток то з часом воно себе виправдає. Треба думати про майбутнє економічне піднесення навіть якщо така політика наносять збиток теперішнім фінансовим цілям. Список використаних джерел: 1. Другов О. О. Аналіз джерел фінансування розвитку малого та середнього бізнесу в Україні / О. О. Другов // Стратегічні пріоритети - 2008. - № 4. - С. 115 - 120. 2. Сучасні аспекти фінансового забезпечення розвитку малого бізнесу в україні [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://intkonf.org/kandida....krayini 3. Заходи детінізації ринку праці України ». - [Електронний ресурс].–Режим доступу: http://old.niss.gov.ua/Monitor/Monitor17/02.htm 4. Закон України «Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні». - [Електронний ресурс].–Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2157-14