Наук. кер. – Городницька Л.В., Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, м. Чернівці
РОЗВИТОК ПРАВОВОЇ ДЕРЖАВИ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ
Ідея правової держави є однією з центральних в теорії держави і права. Вона широко обговорюється в наш час. Основна причина такої уваги до правової держави полягає не тільки в гуманізмі самої ідеї, але і в пошуках шляхів її найбільш адекватного оформлення і ефективного здійснення. Актуальність даної теми зумовлена тим, що вона не вичерпана і до цього дня, і з плином часу інтерес до неї тільки поширюється Теоретичні концепції правової державності, розроблені в працях Д. Локка, Ш. Л. Монтеск 'є, Д. Адамса, Д. Медісона, Т. Джефферсона, І. Канта. Кращі традиції прогресивної політико-правової думки знайшли продовження у працях вітчизняних політичних мислителів та правників ХІХ – поч. ХХ ст., насамперед, М. Драгоманова, Б. Кістяківського, С. Дністрянського, М. Палієнка, С. Котляревського, Ф. Тарановського, М. Ковалевського та ін. Правова держава – форма організації державної влади, за якої верховенство в усіх сферах життя належить правовому закону. Засадовою для ідеї правової держави є соціально-філософська доктрина про те, що влада має здійснюватися тільки в ім’я всезагального блага [1, с.327]. До найважливіших принципів, які відповідають характеристиці правової держави можна віднести такі: Здійснення справжнього народовладдя, поширюваного у всі сторони організації і сфери життя громадянського суспільства і виступаючого як цілісна система розвитку демократії. Конституційне забезпечення розподілу влади, що виражає різні державні форми здійснення єдиної влади народу. Верховенство права і зв’язаність державної влади правовими розпорядженнями. Верховенство закону, згідно якому саме закон володіє вищою юридичною силою. Взаємозв'язок прав і обов'язків і взаємна відповідальність держави і особи, а також гарантованість прав і свобод людини. Підвищення ролі і авторитету судової влади з необхідними конституційними гарантіями незалежності правосуддя. Формування ефективних інститутів конституційного контролю за законністю. Першими спробами формування України як правової держави було проголошення 24 серпня 1991 р. незалежності України. Це створило умови для радикальних демократичних перетворень у нашому суспільстві і державі. Змінилась організація державної влади — відбувся поділ її на законодавчу, виконавчу і судову. Виникли нові інститути, властиві суверенній демократичній правовій державі, зокрема, інститути президентства, конституційної юрисдикції, почалось становлення сучасного українського парламентаризму й правосуддя та цілісної системи органів виконавчої влади. Водночас відійшли у небуття колишні загальносоюзні державні органи й організації та численні недемократичні інститути (однопартійність, цензура тощо). У суспільстві почала складатися реальна багатопартійність, демократична виборча система, місцеве самоврядування тощо. Поряд із змінами в організації держави й суспільства і завдяки їм відбуваються зміни у правовій системі в цілому. З перших років незалежності було прийнято значну кількість принципово нових законодавчих актів України замість колишніх союзних законів і підзаконних актів та істотно оновлено чимало чинних законів. Складається якісно нова система права України, в тому числі її провідна галузь — конституційне право [2]. Важливим етапом в українському державотворенні й законотворчості, у розвитку українського суспільства і держави стало прийняття 28 червня 1996 р. нової Конституції України. Україна не лише проголосила про свій намір стати правовою державою, а й закріпила положення про свій правовий статус у формі конституційної норми. Принцип правової держави як принцип державного ладу виявляється, насамперед, у передбаченому Конституцією України верховенстві права, здійсненні державної влади на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу і судову, взаємній відповідальності держави та особи, гарантуванні прав і свобод людини і громадянина тощо. Ці та інші положення Конституції визначали і визначатимуть загальний розвиток державного ладу України. Отже, можна зробити висновок, що фундамент для розвитку України як правової держави вже закладений. Хоча всі принципи правової держави в Україні остаточно ще не реалізовані, проте перші головні кроки вже зроблено. Для того щоб втілити всіх їх в життя потрібно послідовно впроваджувати комплекс заходів правового, соціально-економічного, політичного, організаційного і виховного характеру, а також створити сприятливі умови для того, щоб громадяни були впевнені у своєму майбутньому. Список використаних джерел: 1. Жоль, К.К. Соціологія: Навч. посіб. / Жоль К.К. - вид. №4191 – К.: Либідь, 2005. – 440 с. 2. Розвиток конституційного процесу 1992-1996 р. в Україні [електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.kmv.gov.ua/divinfo.asp?Id=200138