Ольга Гончарук,
Наук. кер. – д.е.н., проф. Бай С.І.
Київський національний торговельно-економічний університет
м. Київ
МОТИВАЦІЙНИЙ МЕХАНІЗМ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ
В сучасних умовах економічного спаду особливу актуальність набуває механізм мотивації персоналу підприємства. Кризова ситуація загрожує підприємству не тільки фінансовими проблемами та втратою позицій на ринку, але й втратою кваліфікованих кадрів, без яких подолати кризу неможливо. Утримання ключових співробітників - одне з основних завдань менеджменту на етапі кризи, і досягти цієї мети можна, якщо вчасно інформувати персонал і використовувати адекватний механізм мотивування [4,с.55-56].
Мотиваційний механізм являє собою комплекс організаційно-економічних, матеріально-технічних та соціально-психологічних інструментів і методів спонукання до ефективної праці для забезпечення досягнення мети мотиваційної політики [1,с.17-19]. Він повинен будуватися з урахуванням особливостей персоналу, що працює на підприємстві, що включають потреби, інтереси, установки і ціннісні орієнтації працівників, а також враховувати існуючу структуру управління підприємства, чинники, що впливають на підприємство всередині і ззовні, а також традиції, що склалися на підприємстві, і історичний досвід роботи. Він охоплює, як правило, три підсистеми мотивів, кожна з яких спрямована на досягнення певних цілей підприємства, а саме [3,с.44-45]:
мотиваційного механізму високоякісної продуктивної праці;
мотиваційного механізму науково-технічного розвитку виробництва;
мотиваційного механізму підприємництва.
Мотиваційний механізм високоякісної продуктивної праці спрямований на раціональне використання виробничих ресурсів, підвищення продуктивності праці, бездефектне виготовлення продукції, скорочення термінів освоєння виробництва нової конкурентоспроможної продукції.
Мотиваційний механізм науково-технічного розвитку виробництва спрямований передусім на підвищення науково-технічного рівня підприємства, створення та освоєння нових видів продукції. В основу цього механізму покладено мотиви нововведень у виробництві які генеруються внутрішніми елементами виробничого процесу і зовнішнім оточенням, мотиви сприйняття нововведень виробничою системою (відкритість технологічної системи для нововведення, сприйняття нововведень організацією та персоналом) мотиви інженерно-технічної творчості як безпосередніх учасників процесу технічного розвитку, так і учасників виробничого процесу.
Мотиваційний механізм підприємництва спрямований на виживання та досягнення успіху в умовах конкуренції в коротко- і довгостроковому періодах. Функціонування цього механізму забезпечують мотиви конкуренції і кооперації при створенні нової продукції і технології, підприємницькі стратегії, мотиви підприємницького ризику, мотиви підприємницьких реакцій на зміну зовнішнього оточення, мотиви внутрішнього підприємництва, які забезпечують гнучкість управління і сприйняття нововведень.
Дієвий мотиваційний механізм повинен забезпечувати успішне перетворення набору факторів, принципів, стимулів, мотивів, ціннісних орієнтацій, сподівань, поведінкових реакцій з лінійного дискретного стану у замкнутий, постійно повторювальний процес.
Узагальнюючи сказане можна додати, що розробка і запровадження ефективного мотиваційного механізму сприяє підвищенню конкурентоспроможності, продуктивності і, в кінцевому результаті, прибутковості підприємства. Також, це дозволяє вийти підприємству на економічно новий рівень розвитку і відкриває можливості реалізувати свої можливості на світовому рівні.
Список використаних джерел:
1. Павловська Н. Щодо посилення мотивації до праці // Україна: аспекти праці. –2010.-№3.–с.16-20.
2. Колот А. Теоретичні та прикладні аспекти впливу заробітної плати на мотивацію трудової діяльності // Україна: аспекти праці.–2009.-№8.–с.7-14.
3. Мазур В. Вдосконалення систем мотивації праці // Вісник Тернопільської академії народного господарства. –2008.-№ 7.–с.43-46.
4. Полєтаєва С. Система матеріального заохочення як інструмент менеджменту // Вісник НБУ. – 2009.-№ 5.-с.54-58.