Понеділок, 23.12.2024, 19:49
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Всеукраїнська студентська інтернет-конференція

Меню сайта
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

Марко П., Стратегія економічної безпеки України та її регіон - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Марко П., Стратегія економічної безпеки України та її регіон
conf-cvДата: Середа, 04.05.2011, 21:12 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 1656
Нагороди: 5
Репутація: 8
Статус: Offline

П.В.Марко

Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТУ
Науковий керівник – Руснак Л.Р.

Стратегія економічної безпеки України та її регіонів.


В статі наведені та проаналізовані основні види національної та регіональної небезпеки, а також запропоновані способи виходу з кризової економічної ситуації.
Фінансово-економічні кризи, як правило, негативно впливають на потенціал країни: скорочуються інвестиції у виробничу сферу, старіють і зношується основні засоби, виснажуються науково-технічний потенціал, ідуть найбільш кваліфіковані і молоді працівники і т.д. Перед країною виникає актуальна задача внутрішньої самооцінки і прогнозування свого стану, уживання заходів захисту своїх функцій, тобто забезпечення економічної безпеки та виробництва від різних проявів зовнішнього і внутрішнього походження, що впливають на потенціал держави, створення системи моніторингу індикаторів безпеки, обґрунтування і встановлення їхніх граничних значень, уживання заходів протидії погрозам.
Проблеми власної економічної безпеки виникають перед кожною країною не тільки в кризові періоди, але і при роботі в стабільному економічному середовищі, комплекс розв'язуваних при цьому цільових задач має істотне розходження. Тому для країни оцінка економічної безпеки, для країни, є дуже важлива, адже активне задієння державного потенціалу є визначальним фактором її антикризового розвитку, гарантом економічного росту і підтримки економічної незалежності.
Проблема економічної безпеки держави є дуже важлива, адже вона гарантує безпеку громадян, що проживає в цій країні. Саме тому над цим питання працює дуже багато вчених, таких як Л.Абалкін, О.Бандурка, В.Білоус, Г.Маховскі, С.Мардок.
Форми прояву погроз економічної безпеки на різних рівнях ієрархії організаційно-економічних структур мають відмінності, незважаючи на спільність дії дестабілізуючих факторів в умовах єдиного економічного простору.
Національна ЕБ – це такий стан економіки, при якому забезпечується гарантований захист національних інтересів суспільства в їх економічній, соціальній та політичній діяльності. [1, с. 52]
Національні економічні інтереси розглядаються не просто як самостійний об’єкт аналізу, а як система, у якій взаємодіють інтереси всього суспільства, нації, держави, бізнесу, окремих громадян.
Загрози національної безпеки поділяється на зовнішні і внутрішні.
Так серед основних внутрішніх загроз для України є погіршення науково-технічного потенціалу за рахунок зношення основних засобів, які в більшості були встановлені ще за часів СРСР і давним-давно перепрацювали свій експлуатаційний термін. Це призвело до того що наша країна втратила провідні пози серед виробництва металу, кораблів, літаків, олії, цукру та інших видів продукції.
Також величезною проблемою для нашої економіки є відтік працівників наукової та інтелектуальної сфери в більш розвинуті держави, із-за високої заробітної плати закордоном і низької забезпеченості наукової праці в нашій державі, що зумовлено втратою престижності наукової діяльності.
Основою національної безпеки є безпека регіонів. Так одною з основних проблем розвитку регіонів є те що центральна влада повинна більш доцільно розподіляти фінансові ресурси для розвитку регіонів, наприклад для закупівлі енергоносіїв, газу, нафтопродуктів.
Проаналізувавши основні тенденції економічної безпеки регіонів (таблиця1), ми дізналися про основні проблемні регіони країни і, що в майбутньому очікується погіршення стану у Волинській, Закарпатській, Кіровоградській, Запорізькій, Миколаївській, Луганській, Рівненській, Тернопільській, Тернопільській та Хмельницькій областях. [2, с. 40]

Тенденції економічної безпеки регіонів [4, с. 155]
Регіон Індекс стійкості, стабільності та здатності до розвитку Індекс зовнішньоекономічної відкритості Інтегральний індекс стану еко¬номічної безпеки регіону

АРК 0.769 0,69 0,654
Вінницька 0,658 0,891 0,631
Волинська 0,803 0,662 0,693
Дніпропетровська 0,821 0.646 0.634
Доненька 0 ,771 0.715 0,632
Житомирська 0,653 0.910 0,608
Закарпатська 0,772 0.740 0,612
Запорізька 0,783 0,673 0,643
Івано-Франківська 0,78 0,886 0 ,703
Київська 0,768 0,919 0,69
Кіровоградська 0,707 0,665 0,643
Луганська 0,677 0.750 0,596
Львівська 0,799 0.512 0,665
Гі/ї/колзїЕСька 0,756 0.663 0,665
Одеська 0,805 0.812 0,603
Полтавська 0,774 0.649 0.641
Рівненська 0,665 0.746 0,554
Сумська 0,725 0.812 0,6 71
Тернопільська 0,69 0.675 0,646
Харківська 0.814 0,834 0,6
Херсонська 0,769 0,863 0,646
Хмельницька 0,684 0,722 0,646
Черкаська 0,677 0,903 0,637
Чернівецька 0,716 0,865 0,662
Чернігівська 0,725 0.846 0,659
м. КиІ'з 0,912 0,578 0,62
м. Севастополь 0,884 0,65 0,619
З наведеної таблиці ми можемо побачити, що територіальні відмінності інтегрального індексу економічної безпеки регіонів об’єктивно відображають специфіку функціонування окремих регіонів, її політичні, соціальні та економічні диспропорції. Це свідчить про те, що політика держави щодо регулювання та управління регіонами є неефективною. Це призводить до збільшення регіональних диспропорцій серед багатьох економічних показників.
Аналіз регіональної статистики показує, що рівень економічної безпеки в регіонах є низьким, що зумовлено багатьма причинами:
1) Більшість підприємств є збитковими, в результаті чого швидкість зникнення підприємств більша за появу нових;
2) Обсяг виготовлення продукції в основних галузях регіонів є не достатньо великим;
3) Досить низьким є рівень фінансово-господарської активності та використання ресурсної бази;
4) Велика заборгованість по базових галузях економіки. Особливо сільське господарство, освіта та охорона здоров’я;
5) Зношення основних засобів, які були встановлені ще минулого століття, що призводить до зменшення конкурентоспроможності вітчизняного виробника;
6) Криміналізація економіки та так званого « рейдерства », як з боку конкурентів так і з боку влади;
7) Незначна допомога з боку фінансових установ.[3, с. 184]
Оглянувши всі ці показники, можна побачити, що держава зобов’язана допомогти регіонам в їх економічному розвитку, адже може виникнути ситуація, коли відбудеться занепад певних областей, що призведе до значної економічної небезпеки для всієї країни.
Отож, з цих причин ми пропонуємо збільшити програмно-нормативне регламентування безпеки підприємницької діяльності в державі за рахунок введення програми підтримки малого бізнесу на вищих рівнях управління. Це дало б змогу зміцнити безпеку підприємництва, з урахуванням специфіки кожного регіону. З цієї причини повинні виділятися кошти на підтримку особливо важливих проектів на місцевості та органів місцевого самоврядування, щоб покращити мотивацію місцевої влади та для зміцнення економічної безпеки.
На державному рівні необхідно вдосконалити політику, що до ліквідації проявів монополізму та корупційних відносин. А також посилити рівень фінансової безпеки через створення системи страхових, кредитних та гарантійних фондів. Саме тому ми повинні краще дослідити методи покращення економічної безпеки і найголовніше приступити до практичного застосування отриманих напрацювань.

Список використаних джерел:
1. О.Бажанова Економічна безпека України: Скчасні етапи / Банківська справа. – 2008р. - №1 – с.52
2. Крючкова І.В., Шинкоренко Т.П., Кузнєцова Л.І., Богдан І.В. Макроекономічна ситуація в Україні / Економіка та становлення нової системи господарювання. – 2004р. – с.39
3. Г.М.Літош Економічна безпека країни: зміст та структурні елементи / Формування ринкових відносин в Україні – 2008р. - №4 – с.183
4. В.О.Ткач Економічна безпека регіонів / Держава та регіони. – 2009р. – №5. – с. 153.

 
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Пошук: