Наук. кер. – доц. Чернов В.М. Чернівецький торгівельно-економічний інститут КНТЕУ м.Чернівці
Формування вимог до Інтернет-аукціону в сучасних умовах розвитку електронної комерції
Поява глобальних мереж зв'язку, і в першу чергу Інтернет, привела до справжньої революції в області організації і ведення комерційної діяльності. Сьогодні Інтернет-комерція залишається сферою бізнесу, яка активно розвивається і залучає до співпраці все більшу кількість людей по всьому світу. Однією із найдинамічніших складових такого типу комерції є Інтернет-аукціон. Інтернет-аукціон – торговельна вітрина, через яку користувач може продати/придбати будь-який товар із запропонованого списку категорій товарів за певними правилами гри. Ринок Інтернет-аукціонів у країнах колишнього СНГ почав формуватись в кінці 90-х років 20 століття. Деякі з них одразу зазнали провалу, деякі засумнівались у рентабельності даного напрямку бізнесу і переключились на інші проекти. [2] Сьогодні ж на Інтернет-аукціонах здійснюють тисячі операцій в день. За даними досліджень консалтингової компанії Gemius, найчастіше на українських аукціонах купуються побутова техніка і електроніка (27%), книги, CD і фільми (27%), комп'ютерне «залізо» (26%). Також мають попит одяг і антикваріат. [4] З огляду на зростання важливості Інтернет-аукціонів, до них починає зростати рівень вимог. В першу чергу такі вимоги є оформленими у Проекті Закону України “Про аукціони”. Тепер законопроект «Про аукціони», який також вміщає вимоги і до Інтернет-аукціону, потребує лише затвердження ВРУ.[3] З точки зору сучасних науковців у даній сфері, вимоги до інтелектуальної інформаційної системи Інтернет-аукціону мають такий вигляд: • Оперативний аналіз інформації; • Формування довільних запитів до системи; • Можливість одночасної обробки великої кількості запитів; • Інтегрування даних з різних систем.[1] • Наявність API для обміну інформацією між подібними сервісами. На відміну від стандартних вимог до Інтернет – аукціонів, клієнти даного сервісу, в першу чергу покупці, формують свій ряд характеристик, які впливають на вибір того чи іншого Інтернет-аукціону: • Безпека (на аукціоні функціонує програма ліцензування користувачів, яка дозволяє здійснювати угоди безпечно). • Доступність (максимально зручний і зрозумілий інтерфейс для своїх користувачів) • Відсутність оплати за послуги (всі дії, вироблені на аукціоні безкоштовні для покупців і продавців) • Система заохочення користувачів (за певні дії на аукціоні можна отримати бали, які потім обміняти на призи). [2] Аналізуючи вимоги, які сьогодні ставлять різні сторони до Інтернет-аукціону, можна зробити висновок, що кожна з них (керується) зобов’язана (власною) тою чи іншою метою розробки цих вимог. Однак, за їх важливістю для кожної із сторін можна виділити такі основні: • Наявність важливої, справді актуальної інформації; • Безпечність участі у такого роду аукціонах. Варто зазначити, що усі з перелічених вимог є не безпідставними та несуть у собі певну користь, а тому для Інтернет - аукціонів важливо відповідати якнайбільшій їх кількості, що забезпечить підвищення їх конкурентоспроможності та (виживання) життєздатності на теренах вітчизняного ринку електронної комерції.
Список використаних джерел: 1. Висоцька В.А., Овчаренко А.В., Чирун Л.В. Проектування та реалізація інтелектуальних інформаційних систем Інтернет-аукціону / Національний університет "Львівська політехнка", 2010. 2. Гордей Астафьев. Интернет-аукционы. – [Електронний ресурс] : http://magazine.kosmetichka.ru/a620/. 3. Проект Закону України “Про аукціони”. – [Електронний ресурс] : http://www.commerciallaw.com.ua/uk....1-01-37 4. Wikipedia – [Електронний ресурс] : http://uk.wikipedia.org/wiki/Інтернет