Наук. кер. –Хотинь Л.В., Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ м. Чернівці
РОЛЬ МАРКЕТИНГУ В СУЧАСНІЙ ЕКОНОМІЦІ ТА ПІДВИЩЕННІ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ
З прискоренням темпів НТП розширились виробничі можливості масового випуску нової продукції та склалися економічні умови, в яких схема «виробництво – ринок» уже не гарантувала успіху. Потрібен новий ринковий інструмент для подолання невідповідностей між значними обсягами виробництва й досить обмеженими можливостями ринку. Метою даної роботи є визначення ролі маркетингу в сучасній економіці та підвищенні конкурентоспроможності підприємств. Становлення ринкових відносин в Україні вимагає формування основних інститутів сучасної економіки, серед яких вирішальне значення має маркетинг, провідна функція якого в ринковій економіці полягає в організації вільного конкурентного обміну для забезпечення ефективного узгодження попиту і пропозиції. При цьому маркетинг орієнтується не лише на наявні потреби ринку, а й активно розробляє нові; саме через цю функцію реалізується внесок маркетингу в структурну перебудову економіки. Крім того маркетинг сприяє економічному зростанню та розвиткові завдяки стимулюванню збільшення обсягів попиту та пропозиції, використання ефектів масштабу та досвіду, поліпшення на цій основі добробуту населення і створення нових економічних можливостей [1]. Закордонні професіонали володіють сучасними маркетинговими технологіями, сприяють ефективній діяльності своїх фірм на міжнародних ринках в умовах глобалізації економіки та розвитку інформаційних систем, що визначатимуть особливості маркетингу третього тисячоліття. Комплексні маркетингові дослідження створюють обгрунтовану базу для прийняття рішень про стратегію і програму розвитку підприємницької діяльності і діяльності по збуту продукції фірми. Прогнозування ринку, розробка стратегії і планування своїх дій на ринку, формування ринкового попиту — основні принципи маркетингової концепції керування в середині фірми [4, с.36]. Загальновизнаним є положення про те, що в умовах розвинутого ринку розробка і застосування стратегії маркетингової діяльності — одна з найважливіших функцій керівників вищої ланки [5, c.112]. Маркетинг відіграє важливу роль у формуванні та розвитку товарних ринків, які є основою будь-якої економіки. Якщо під розвитком товарного ринку розуміти незворотні, спрямовані, закономірні зміни у попиті та пропозиції, що відбуваються у процесі діалектичної взаємодії кількісних і якісних перетворень, то маркетинг як соціальний процес опосередковує взаємне пристосування попиту та пропозиції через свідомі, цілеспрямовані дії суб’єктів маркетингу з виявлення, формування і задоволення споживчих потреб, тобто реалізацію маркетингу як управлінського процесу [2]. У процесі формування та розвитку товарних ринків маркетинг має виконувати такі завдання: • визначення у якісному та кількісному відношенні наявних потреб, ступеню та джерел їх задоволення; • вибір привабливих ринкових сегментів, формування стратегічної лінії поведінки на цих сегментах, розроблення нових або поліпшених товарів для задоволення наявних потреб ліпшими, ніж у конкурентів, способами за дотримання інтересів бізнес-партнерів та суспільства в цілому; • розроблення інтегрованих маркетингових програм (асортимент, ціна, збут, комунікації) для створення та/або збільшення попиту на нові/поліпшені товари; • підтримання відповідності між масштабами попиту та пропозиції шляхом своєчасного надання керівному персоналові підприємств інформації про зміни споживчого попиту [3, с.29]. Внаслідок виконання маркетингом цих завдань відбуваються позитивні зміни як для підприємців (зміцнення конкурентних переваг, зростання підприємницьких доходів, що можуть бути використані як для подальшого розвитку бізнесу, так і для підвищення рівня споживання), так і для споживачів (задоволення потреб товарами та послугами з кращим співвідношенням якості та ціни, підвищення загальної якості життя), а отже і для економіки країни в цілому (розвиток національних ринків товарів споживчого та, як наслідок, виробничого призначення, збільшення надходжень до бюджетів усіх рівнів, досягнення вищого рівня задоволеності суспільних потреб тощо) [2]. Отже, функціонування підприємств в умовах переходу до ринкової економіки зумовлює необхідність підсилення ринкової орієнтації господарської політики, яка забезпечить не лише подальше вдосконалення її комерційної діяльності, а й активізацію всього комплексу комерційних відносин і у виробництві, і в торгівлі. А це, у свою чергу, зумовлює необхідність принципово нового підходу до розв’язання ринкових проблем, необхідність досконаліших засобів виробництва та комерційної роботи на основі використання принципів та елементів маркетингу. Список використаних джерел: 1. http://uamarketing.info/rol-marketingu-v-suchasnij-ekonomici/ 2. Жарлінська Р.Г., Янчик О.П., Дубовенко І.С. Роль маркетингу в сучасній економіці та підвищенні конкурентоспроможності підприємств http://intkonf.org/zharlin....riemstv 3. Смотрич Ж. Исследование роли маркетинга в украинской компании. // Маркетингове исследования в Украине. – 2007. - №5. – С.26-32. 4. Вачевський М. Суть і принципи маркетингу в діяльності підприємства. // Економіка України. – 2003. - №12. – С.34-39. 5. Ноздрева Г.Б., Цигічко Л.И. Маркетинг: як перемагати на ринку. — К., Полет, 1994. — 305 с.