Наук.кер. – Бозуленко О.Я., Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, м.Чернівці
РОЗВИТОК РОЗДРІБНОЇ ТОРГІВЛІ В СІЛЬСЬКІЙ МІСЦЕВОСТІ УКРАЇНИ
У статті досліджено соціально-економічні особливості та проблеми розвитку роздрібної торгівлі в сільській місцевості України, а також визначено засоби та шляхи подолання проблем розвитку роздрібної торгівлі в сільській місцевості. Так історично склалося, що село завжди було і залишилося колискою нашої культури, серцевиною українських звичаїв, традицій, є основною сировинною базою для багатьох галузей національного господарства. Та, головне, є основним «годувальником» українського народу, є джерелом харчів для міських жителів. Проте, соціально-економічна ситуація, яка склалася в сільській місцевості викликає занепокоєння не тільки органів державної влади, але й самого населення, адже в продовж певного часу дана ситуація тільки ускладнюється і набуває більш гострого характеру, що несе за собою соціально-економічні наслідки. На сьогоднішній день основною сферою економічної діяльності в сільській місцевості є торгівля, а саме – роздрібна торгівля. Стан сучасної торгової мережі у невеликих містечках і селах вимагає нового підходу щодо її розміщення, так як роздрібна торгівля зазнала певних змін. Отже, для максимального покращення територіальної організації роздрібної торгівлі є певна необхідність поєднати інтереси споживачів та виробників. В даний час проблеми розвитку роздрібної торгівлі, її формування та функціонування, а також розміщення її об’єктів стають все більш важливими, що обумовлює зацікавленість деяких вітчизняних вчених-науковців. Метою даної статті є аналіз роздрібної торгівлі в сільській місцевості, розвиток та особливості розміщення її об’єктів в сільській місцевості. Проаналізувавши статистичні дані роздрібного товарообороту протягом 2009-2013рр. (табл. 1), можна сказати, що оборот роздрібної торгівлі за 2013р. помітно змінився в порівнянні з 2009р., а саме, збільшився на 441410,5 млн. грн., оборот ресторанного господарства збільшився на 8811,8 млн. грн., а також обсяг роздрібного товарообороту підприємств, які здійснюють діяльність з роздрібної торгівлі та ресторанного господарства збільшився на 175007,5 млн. грн. Таблиця 1 Роздрібний товарооборот Січень-грудень 2009р. Січень-грудень 2010р. Січень-грудень 2011р. Січень-грудень 2012р. Січень-грудень 2013р. Січень-березень 2014р. Оборот роздрібної торгівлі, млн. грн. 442793,2 529883,2 674723,1 804330,8 884203,7 204908,7 Оборот ресторанного господарства, млн. грн. (з урахуванням обороту фізичних осіб-підприємців) 15509,9 17637,9 20916,4 23782,6 24321,7 5490,6 Обсяг роздрібного товарообороту підприємств, які здійснюють діяльність з роздрібної торгівлі та ресторанного господарства, млн. грн. 229855,1 274599,6 346497,9 404862,6 429242,3 100333,4
Також, якщо проаналізувати дані (кількість об’єктів торгівлі з розрахунку на 10 тис. населення) статистичного щорічника України протягом 2009-2012рр. (табл. 2), то можна спостерігати певну стабільність, що вже являється позитивним результатом.
Таблиця 2 Основні показники роздрібної торгівлі Показник Рік 2009 2010 2011 2012 Роздрібний товарооборот на 1 особу, грн. 5015 6123 7659 8885 У міських поселеннях 6722 8154 10180 11849 У сільських поселеннях 1299 1680 2119 2344 Кількість об’єктів торгівлі з розрахунку на 10 тис. населення, од. 14 14 14 14 У міських поселеннях 15 15 15 15 У сільських поселеннях 12 12 12 12 Торгова площа магазинів з розрахунку на 10 тис. населення м2 1744 1842 1975 2040
Роздрібний товарооборот торгової мережі в сільській місцевості в розрахунку на одну особу – 1 299грн., що порівняно з містом на 80,7% менше. Тобто лише 8,1% загального товарообороту торгової мережі припадає на сільську місцевість. Значним фактором, який впливає на обсяги роздрібного товарообороту, є місце розташування села, тобто його територіальне розміщення (чи то захід, чи схід і т.д.). Якщо розглядати зазначений показник у розрізі регіонів, то найнижчі показники зафіксовані в селах Львівської, Сумської та Тернопільської областей, тобто це західні території, які вирізняються переважно невеликими селами з невисокою людністю. У сільській місцевості триває скорочення кількості об’єктів роздрібної торгівлі. Така ситуація склалась переважно за рахунок зменшення магазинів на 8,2%, причому це більшою мірою відбувається за рахунок скорочення продовольчих магазинів [5, с.376]. При загальному скороченні кількості магазинів у сільській місцевості в 13 регіонах зросла кількість кіосків. Лідируючі позиції за цим показником має Київська область (на 17,8%). Наслідком такої ситуації може стати погіршення асортиментного складу товарів, які пропонуються. Значно складніша ситуація спостерігається в селах Волині, оскільки лише за один рік відбулося скорочення показників, яке становило відповідно 13 та 12,6%. Тобто із погіршенням асортименту значно погіршується доступність до об’єктів торгівлі. Така ж ситуація спостерігається і в ряді інших регіонів, серед яких Закарпатська, Львівська, Рівненська, Донецька та Кіровоградська області [5, с.377]. На превеликий жаль, на сьогодні склалось так, що в бюджеті нашої країни спостерігається дефіцит коштів. А звідси, існує проблема забезпечення українського народу, і зокрема, сільського населення. У зв’язку із зниженням доходів, виникає проблема у придбанні найважливіших товарів, зокрема, товарів першої необхідності, товарів культурно-побутового характеру тощо. В наслідок цього може відбутись вимирання сільських населених пунктів, зникне сільська місцевість, а загалом і село. Основними проблемами розвитку роздрібної торгівлі в сільській місцевості є: 1) Суттєві регіональні відмінності в забезпеченості об’єктами роздрібної торгівлі; 2) Неефективне використання наявних ресурсів та майна, що ускладнюється зменшенням товарного асортименту і навіть відсутністю значної частини необхідних товарів; 3) Нерозвинена типізація підприємств роздрібної торгівлі, слабка їх концентрація; 4) Недотримання санітарно-гігієнічних вимог щодо зберігання та транспортування товарів споживчої групи, порушення об’єктами торгівлі термінів реалізації продуктів харчування; 5) Відсутність ефективної динамічної системи управління тощо [5, с. 379]. Для покращення якості функціонування роздрібної торгівлі в сільській місцевості потрібно здійснити наступні кроки: • Посилення державного стимулювання малого бізнесу в цій сфері діяльності; • Забезпечення державної підтримки підприємствам роздрібної торгівлі для впровадження інновацій; • Покращення системи підготовки та використання кадрів роздрібної торгівлі, особливо в умовах реформування цієї сфери тощо [5, с. 380]. Отже, підсумовуючи вищезазначене, можна сказати, що розвиток роздрібної торгівлі в сільській місцевості відіграє важливе соціально-економічне значення не тільки для сільського населення, а й для держави загалом. Адже, як уже зазначалося вище, село – це джерело харчів населення, духовна скарбниця українського народу. І, на нашу думку, якщо відбудеться його занепад, то, в свою чергу, відбудеться занепад країни.
Список використаних джерел 1. Інтернет – сайт Державного комітету статистики [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua. 2. Собко І. А. Соціальний розвиток села: курс лекцій / І. А. Собко, О.М. Литвинова, І. В. Козакова; за ред. М. Ф. Соловйова / Харк. нац. аграр. ун-т ім. В. В. Докучаєва. – Харків, 2009. -138 с. 3. Статистичний щорічник України за 2009 р. – К.: Консультатн, 2010. – 652 с. 4. Статистичний щорічник України 2012 р. – К.: Консультант, 2013. – 551 с. 5. Шпильова Ю. Б. Розвиток роздрібної торгівлі в сільській місцевості України: проблеми та перспективи / Ю. Б. Шпильова. – Київ, 2011. – 447с.