4 курс, спец. «Фінанси», д.ф.н. Наук. кер. – Ватаманюк О. С. Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ м. Чернівці
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОПТИМАЛЬНОГО РІВНЯ ПОДАТКОВОГО НАВАНТАЖЕННЯ В УКРАЇНІ
Податки є одним з найважливіших важелів впливу держави на економічні процеси, через які відбувається фінансове наповнення бюджетів різних рівнів для реалізації життєво-важливих функцій держави. Проте потрібно враховувати, що надмірне податкове навантаження є негативним чинником державної податкової політики, яке відповідним чином впливає на розвиток національної економіки, стримує ділову активність суб’єктів господарювання, уповільнює зростання ВВП. В Україні вже досить довгий період головним завданням реформування податкової системи є зниження податкового навантаження на економіку. Його виконання забезпечувалося як на основі зниження податкових ставок (переглянуто ставки ПДВ, податку на прибуток підприємств, ПДФО), так і на основі змін у механізмі обчислення і справляння податків. Податкове навантаження реалізується на таких чотирьох рівнях: – податковий тиск безпосередньо податкових важелів; – податковий тиск всієї сукупності податків, зборів і платежів; – використанням механізму пільг платниками, надання пільгових кредитів, дотацій. При цьому податковий тиск переміщується з одних платників податків на інших; – використання податкової техніки, при якій посилюється податковий тиск на платника податку. Податкове навантаження на економіку в Україні залишилося на рівні 44%, тоді як у країнах Центральної та Східної Європи, які входять до ЄС – 30% [1]. Тінізація економіки, за офіційними оцінками станом на 2013 рік сягає 35%, за експертними оцінками – 45%. За підрахунками консалтингової компанії Boston Consulting Group, українські підприємства щороку недоплачують у бюджет 25 млрд. дол. Майже 20% прибутку приховується від сплати податків. Лише формалізовані обсяги податкових пільг перевищують 50 млрд. грн. [1]. Основною причиною надмірного податкового навантаження в Україні є його нерівномірність, що призводить до тінізації економіки, порушення принципів рівності та справедливості в оподаткуванні, втрати фіскальної функції податку і надходжень до бюджету, сприяє гальмуванню інноваційних процесів. Нерівномірність податкового навантаження в Україні спричинена, перш за все, такими явищами як переміщення податкового тягаря і недосконалість механізму надання податкових пільг. Оптимальність рівня податкового навантаження має визначатися економічними умовами розвитку та складовими системи державного управління, а також тим, наскільки ефективно використовуються податкові надходження при перерозподілі державного бюджету для задоволення соціально-економічних потреб суспільства. В Україні спостерігається нерівномірне податкове навантаження, що не забезпечує створення однакових умов для ведення бізнесу і порушує основні принципи функціонування податкової системи. Податковий тягар розподілено між платниками податків дуже нерівномірно, помилки щодо стягування податків в Україні є украй високими, а це негативно позначається на діловій активності ринкових агентів і формує атмосферу недовіри громадян до фінансових інститутів . Рівень податкового навантаження в Україні за 2007-2012 роки постійно змінювався: протягом 2009-2010 років відбулось зменшення податкового навантаження, але починаючи з 2011 року рівень податкового навантаження зріс і досяг в 2012 році найвищого рівня – 26,6%, незважаючи на введення нового Податкового кодексу України і зменшення кількості податків [4]. Слід зазначити, що податкове навантаження є одним із фінансових показників, який визначає частку валового внутрішнього продукту на макрорівні та валового доходу суб’єкта господарювання (прибутку) на мікрорівні, що перерозподіляється та акумулюється в бюджеті країни у вигляді податків і зборів [3, с. 249]. Необхідно удосконалювати механізми оподаткування, встановлювати рівномірні податкові ставки для всіх суб’єктів господарювання, надавати обґрунтовані податкові пільг та інші преференцій. Аналіз податкового навантаження в Україні свідчить, що його скорочення є однією з передумов виходу з економічної кризи, підвищення ділової активності, детінізації економіки і активізації інвестиційної діяльності. Однак для вирішення цієї проблеми потрібна клопітка робота професіоналів щодо: перекривання лазівок у податковому законодавстві, які дозволяють приховувати фактичні доходи від оподаткування; скасування необґрунтованості податкових пільг; приведення у відповідність податкового і бухгалтерського обліку та спрощення механізму розрахунку податкових зобов’язань; впорядкування складу податкової системи за рахунок скорочення дрібних платежів, надходження від яких ледве перевищують адміністративні витрати; досягнення виваженого балансу, упорядкування і усунення дублювання функцій численних контролюючих органів; надання системі фінансових санкцій стимулюючого, а не карального характеру [2, с. 216]. Зниження податкового навантаження є необхідною умовою виходу України з економічної кризи, що приведе до формування цілої низки позитивних зрушень в економічній і податковій сферах. Поступове зниження податкового навантаження на фізичних осіб сприятиме збільшенню заощаджень домогосподарств, підвищенню платоспроможного попиту населення, а отже розвиткові виробництва та збільшенню реальних доходів платників податків і, як наслідок, – зростання податкової бази.
Список використаних джерел 1. Гайдуцький П. Податкова реформа – виклик для України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://gazeta.dt.ua/macrolevel/ podatkova-reforma-viklik-dlya-ukrayini-_.html 2. Дропа Я., Чабан І. Податкове навантаження та його вплив на економіку України [Текст] / Я. Дропа, І. Чабан // Формування ринкової економіки в Україні. − 2009. − № 219. − С. 213–218. 3. Коновалова О. В. Аналіз податкового навантаження та його вплив на стан економіки України [Текст] / О. В. Коновалова, І. Лохвицька // Економічні науки. Зб. наук. праць. – Луцьк: ЛНТУ. – 2013. – №10 (37). – С. 247-255. 4. Савіцька О. П. Податкове навантаження як фактор тінізації економіки / О. П. Савіцька, Н. В. Савіцька, І. Я. Кулиняк. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.confcontact.com/2013-so....ska.htm