Пятниця, 29.03.2024, 12:53
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Всеукраїнська студентська інтернет-конференція

Меню сайта
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

Полянська Т., КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ СТРАТЕГІЇ... - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Форум » Матеріали конференції 23.12.2013 » Соціально-політичні перспективи суспільних трансформацій в умовах глобалізацій » Полянська Т., КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ СТРАТЕГІЇ...
Полянська Т., КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ СТРАТЕГІЇ...
conf-cvДата: Понеділок, 23.12.2013, 22:58 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 1656
Нагороди: 5
Репутація: 8
Статус: Offline

Тетяна Полянська



3 курс, спец. «Менеджмент готельного,
курортного і туристичного сервісу», д.ф.н.,
Наук. Керівник – Докаш О.Ю.
Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ,
м. Чернівці




КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ СТРАТЕГІЇ І ТАКТИКИ ВИБОРЧОЇ КАМПАНІЇ



В сучасному демократичному суспільстві, щоб прийти до влади і бути почесною людиною в цій сфері, потрібно перемогти на виборах. Якщо раніше вважалося, що вибори відбуваються в один, наперед визначений день, то сьогодні стало очевидно, що день виборів – це вже лише формальне фіксування результатів довготривалої передвиборчої кампанії, в ході якої формується громадська думка щодо кандидатів, які балотуються. Виходячи з існуючого рівня масової політичної культури і політичної самосвідомості сучасного українського суспільства, а також відсутності стійкої соціальної бази більшості політичних партій України, виникає необхідність в науковому і систематичному підході до розробки стратегії і тактики виборчих кампаній. Процес організації й проведення виборчої кампанії політичного лідера надзвичайно складний. Він потребує не лише значних матеріальних і фінансових ресурсів, відповідного політичного капіталу лідера та його інтелектуального потенціалу, а й добре зорганізованої, згуртованої команди професіоналів у галузі політичних технологій, політології, соціології, соціальної психології та менеджменту.
В галузі вивчення стратегії і тактики виборчої кампанії, в Україні провідними фахівцями є: А. Лукашов, С. Рябов, Е. Золотухін, В. Бебик, Л. Кочубей, М. Варій, В. Кафарський, О. Приходьмо. Велику увагу також приділяють і зарубіжні вчені та дослідники, такі як: Д. Левчик, В. Мейтус, І. Гороховский, А. Автономов, Дж. Наполітан, К. Хед, І. Минтусов, Н. Малишевский, Ш. О`Коннел, К. Пейн, Ж. Сегела, В. Васильєв, Т. Грінберг, А. Жмиріков, Ю. Аверін, Є. Малкін, В. Полуектов.
Дана стаття має на меті висвітлення та визначення головних теоретико-методологічних підходів до вивчення стратегії і тактики виборчої кампанії. Виділення окремо стратегії і окремо тактики виборчої кампанії зумовлює постановку таких завдань:
 розглянути поняття виборчої кампанії та її сутність;
 з’ясувати на основі чого формується стратегія виборчої кампанії;
 розкрити формування тактики виборчої кампанії.
Об’єктом дослідження виступає виборча кампанія.
Предметом дослідження є теоретико-методологічні підходи до вивчення стратегії і тактики виборчої кампанії.
Вибори для громадян найчастіше – це вибір «найменшого зла». Але це не зменшує ролі виборів у житті людей, оскільки «вибори були й залишаються одним із важливих інструментів вирішення проблеми взаєморозуміння, взаємодії між державною владою і громадянським суспільством» [3, с. 24]. Вибори не зводяться лише до самого процесу голосування, оскільки необхідно бачити процес масштабніше як масову кампанію, цілісний комплекс заходів та процедур щодо формування керівних владно – державних інституцій. У зв’язку з цим необхідно сконцентрувати увагу на вивченні виборчої кампанії, яка включає в себе цілий ряд важливих процедур.
Виборча кампанія – сукупність заходів (пропагандистських та організаційних), спрямованих на представлення партією своєї політичної програми (чи кандидата) з метою отримання максимальної підтримки на виборах [8, с. 156]. Метою виборчої кампанії є перемога на виборах, яка досягається за наявності підтримки даного кандидата чи політичної сили зі сторони електорату. Всі зусилля у виборчій кампанії спрямовані на оптимальне використання наявних ресурсів для посилення переваг кандидата і нейтралізації сильних сторін його опонентів. У процесі виборчої кампанії відбувається:
- формування групи прихильників і стимулювання їх активності в день виборів;
- залучення на свій бік людей, які будуть голосувати, але ще не визначилися за кого;
- ослаблення позицій опонентів та внесення сумнівів і розбіжностей у табір їх прихильників (контрпропаганда) [6, с. 128].
Головна дійова особа виборчої кампанії – кандидат у депутати на конкретну виборну посаду. Характер виборчої кампанії передбачає спільну роботу колективу людей (команди), які разом з кандидатом долають шлях до поставленої мети. Чим більше людей зацікавлені в перемозі кандидата, тим імовірнішою є ця перемога. Щоб діяльність виборчої кампанії була успішною, вона повинна мати цілісний характер, бути об ґрунтованою та чітко спланованою.
Стратегія виборчої кампанії залежить від того, ким є ті виборці, яких кандидат хоче привернути на свій бік, чому вони голосуватимуть, що їх об’єднує, як і коли кандидат зможе здійснити свою стратегію? Стратегія виборчої кампанії – це сукупність дій, направлених на досягнення поставлених цілей, доповнюваних і коректованих в процесі її практичної реалізації. Процес формування стратегії виборчої кампанії містить наступні етапи:
• збір інформації про виборців округу та конкурентів;
• оцінка конфігурації (розстановки сил) виборчої кампанії – виділення конкретних груп виборців (які схильні голосувати за кожного з конкурентів («базовий електорат конкурентів»), які ще не визначилися і «хитаються» у своєму виборі (рухома частина виборців);
• визначення основної (ключової) ідеї власної виборчої кампанії, а також визначення т. зв. «адресної» групи;
• формулювання основної та допоміжних тем кампанії;
• визначення власних дій по відношенню до конкурентів;
• аналіз стратегії виборчої кампанії конкурентів, виявлення їхніх сильних слабких сторін, їх врахування у власній стратегії [5, с. 378].
Стратегію виборчої кампанії визначають як сукупність цілей та основних шляхів її досягнення у виборчому процесі. Таким чином, стратегія – це своєрідний «банк основних ідей кампанії», в рамках якої реалізується образ кандидата, тактика і план виборчої кампанії, а також визначається зміст основних агітаційних матеріалів [4, с. 35].
Не зайвим буде знати, що стратегія виборчої кампанії повинна бути викладена письмово в обсязі не більше однієї сторінки. Після цього треба починати розписувати об’ємний і деталізований план проведення кампанії, в якому повинні бути висвітленими всі стратегічні та тактичні дії на весь час проведення виборів. Слід пам’ятати, що ні стратегії, ні тактики немає, поки вони не викладені на папері й не деталізовані в такому плані кампанії. Крім того, треба мати на увазі, що тактика передвиборної боротьби повинна бути узгодженою з стратегією намічених дій. Навіть якщо і вдалося знайти якийсь новий тактичний хід, досить ефективний і цікавий, але який не узгоджується з виробленою лінією – від нього краще все-таки відмовитися. Дисципліна – перш за все!
Під тактикою виборчої кампанії розуміється, як правило, сукупна цілісність прийомів і методів, які дають можливість найбільш оптимально і ефективно впровадити в масову свідомість виборців її змістовну стратегію і примусити їх проголосувати за того чи іншого кандидата. Залежність тактики кампанії від її стратегії простежується досить слабко: різні кампанії можуть реалізовуватися за допомогою однакових тактичних методів [1, с. 16].
Тактика виборчої кампанії охоплює таке коло проблем: визначення тактичного малюнка кампанії: її основних напрямів та етапів; визначення заходів кампанії в рамках кожного з її напрямів та етапів; створення структури керування кампанією (штаб кампанії); розробка і реалізація плану-графіка кампанії [5, с. 42].
Важлива складова тактики виборчої кампанії – цілеспрямований вплив на виборців, який необхідно здійснювати в трьох основних напрямах: «контакти з виборцями, котрі збираються прийти на виборчі дільниці»; «вплив на тих, що не визначилися»; «залучення до виборчих дільниць тих, хто налаштований на вашу користь» [2, с. 34].
Проектування тактичної схеми виборчої кампанії здійснюється на основі розробки її плану-графіку. Як правило, цей документ розробляється колективними зусиллями всіх членів команди кандидата. Можливе також залучення до цієї роботи спеціально запрошених консультантів. Проте, щоб почати цю роботу заздалегідь, повинна бути складена загальна тактична схема кампанії: виділені її основні напрямки і пріоритети в них; визначені етапи кампанії; намічені основні заходи. В свою чергу складання тактичної схеми кампанії завжди визначається розміром її масштабу, стратегією і тими ресурсними можливостями, якими володіє кандидат. Існує правило, яке свідчить, що чим менше масштаб кампанії, тим вона більше тяжіє до організаційно-масового напряму роботи. В кампаніях середнього рівня вага основних напрямів роботи стає приблизно однаковою. І тільки у великих кампаніях (в масштабах країни) перевага визначається в агітаційно-рекламному напрямі [7, c. 79].
До тактики проведення заходів в процесі виборчих кампаній відносять збори або конференції виборців, пікети, мітинги, концерти та ін. Метою цих заходів є підвищення упізнаності кандидата і завоювання додаткових голосів виборців.
Отже, проводячи підсумки даного дослідження, можна виявити, що процес організації і проведення виборчої кампанії дуже складний та саме від формування стратегії і тактики залежить успіх всієї виборчої кампанії. Тактика і стратегія досить таки взаємопов’язані між собою елементи, тактика – це практика, стратегія – теорія. Так як головне завдання тактики – це максимально ефективно вирішити стратегічні завдання виборчої кампанії, то можна стверджувати, що попадання під загрозу зриву хоч одного аспекту – загрожує зриву всієї виборчої кампанії. Варто зазначити, що велику роль у формуванні стратегії і тактики виборчої кампанії відіграє ефективне, централізоване та професійне керівництво, оскільки воно грає вирішальну роль при їх використанні.
Щодо оптимальної стратегії і тактики виборчої кампанії – це не тільки результат професіоналізму її творців, але і показник їх прирученості до політичного мистецтва.

Список використаних джерел:
1. Золотухін Є. Політичний маркетинг : багатозначність поняття [Текст] / Є. Золотухін // Політичний менеджмент. – 2007. - №5. – С. 13 – 23.
2. Кафарський В. І. Стратегія і тактика виборчої кампанії [Текст] / В. І. Кафарський. – Івано –Франківськ : «Місто-НВ», 2001. –107 с.
3. Куртов А. Охота на дракона : Розмышления о выборах и политическом консультировании [Текст] / А. Куртов., М. Каган. – М. : ГУ ВШЭ, 2002. – 234 с.
4. Малкін Є. Основи виборчих технологій та партійного будівництва [Текст] / Є. Малкін, Є. Сучков. – К. : Основні цінності, 2005. – 528 с.
5. Малкін Є. Основы избирательных технологий [Текст] / Є. Малкін, Є. Сучков. – 3-е изд., расш. и доп. – М. : SPSL-Русская панорама, 2002. – 167 с.
6. Татарин А. Теоретико-методологічні підходи до вивчення стратегії і тактики виборчої кампанії / А. Татарин // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: політологія, соціологія, філософія. – Випуск 12. – 2009. – С. 126 – 130.
7. Хімченко О. Г. Проектування стратегії та тактики виборчих кампаній : навчальний посібник [Текст] / О. Г. Хімченко. – Миколаїв : Ганна Гінкул, 2003. – 128 с.
8. Шведа Ю. Політичні партії. Енциклопедичний словник / Ю. Шведа. – Львів : Астролябія. – 2005. – 488 с.

 
Форум » Матеріали конференції 23.12.2013 » Соціально-політичні перспективи суспільних трансформацій в умовах глобалізацій » Полянська Т., КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ СТРАТЕГІЇ...
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Пошук: