5 курс, спец. «Маркетинг», д.ф.н., Наук. кер. – к.е.н., доц. Жалба І.О. Чернівецький торговельно–економічний інститут КНТЕУ м. Чернівці
Шрифтове оформлення рекламного звернення
На сьогоднішній день рекламні технології розвиваються з великою швидкістю. Важливим чинником в ефективній рекламі являється шрифтове оформлення певного рекламного оголошення. Шрифт є одним із важливих елементів дизайну документа, який може підсилити або навпаки зменшити ефективність донесення інформації до користувача. У рекламі вірно підібраний шрифт полегшує сприйняття і додає сторінці свого неповторного стилю [1, http://crk-knteu.kiev.ua/66049-Oformlenie_reklam.html]. Кожен, хто має справу із створенням HTML – документів для публікації в Інтернеті, стикається з проблемами, які пов’язані із застосуванням шрифтів. У сучасній поліграфії і дизайні кількість різноманітних шрифтів обчисляється тисячами, що різняться за різними ознаками. Комп’ютерний шрифт – це файл, що містить в собі опис набору буквених, цифрових, службових і псевдографічних символів, які використовуються для відтворення цих символів програмою або операційною системою. Шрифтом являється невелика програма, яка написана спеціальною мовою розмітки шрифту. Обрана тема є досить актуальною на сьогодні, оскільки без вдало підібраного шрифту, ваша реклама буде неефективною. Підприємства у наш час витрачають великі кошти задля того, щоб професіонали, зокрема веб – дизайнери розробили унікальне рекламне оголошення, підібрали шрифтове оформлення рекламного оголошення, також фірмові шрифтові стилі можуть бути створені для написання журналістських статей та ін.. Якщо шрифти будуть підібрані неправильно, тоді воно може не зацікавити читачів із-за певних причин. Метою статті є формування сутності шрифтового оформлення у рекламному зверненні, визначення типів шрифтів та важливості їх у рекламі на сьогоднішній день. Кожен, хто має справу із створенням HTML – документів для публікації в Інтернеті, стикається з проблемами, які пов’язані із застосуванням шрифтів. У сучасній поліграфії і дизайні кількість різноманітних шрифтів обчисляється тисячами, що різняться за різними ознаками. За способом створення шрифти бувають растровими і векторними. У растрових шрифтах кожен символ описано у вигляді набору точок (пікселів), що розташовані у вузлах сітки растру. За суттю, растровий шрифт є звичайним точковим рисунком. Переважно растрові шрифти використовуються в програмах з текстовим інтерфейсом. У векторних (або контурних) шрифтах символи є криволінійними контурами, які описано математичними формулами. Векторні шрифти однаково виглядають як на екрані, так і на папері. Існує кілька різних форматів векторних шрифтів, що різняться за способом збереження і представлення інформації про шрифт: це PostScript, Type 1, TrueType, Open Type. Для виведення векторного шрифту на растрові пристрої (монітори і принтери) його необхідно растеризувати –перетворити в набір точок. Для пастеризації шрифтів в сучасні операційні системи Windowsі MacOS втілено пастеризатор шрифтів. [9, Рекламні технології, 2011, - 8с.] За шириною символів шрифти поділяють на моноширинні і пропорційні. У моноширинному шрифті символи мають однакову ширину. Особливістю моноширинних шрифтів являється однозначність відносного розташування символів на екрані незалежно від гарнітури шрифту. Це дозволяє виводити таблиці і псевдографіку з використанням лише символів шрифту. Недоліками моноширинних шрифтів є більша ширина набору, нерівномірний малюнок, а також складнощі з відображенням «широких» букв,наприклад таких як «Ш» або «М», при невеликій роздільності їх тяжко впізнати. Моноширинні шрифти, як правило застосовуються в інтерфейсах середовищ розробки та для відображення лістингу коду, аби підкреслити їх «комп’ютерне» походження. В пропорційному шрифті символи можуть мати різну ширину. Наприклад літера «І» займатиме значно менше місця ,ніж літера «Ш», що дозволить зменшити середній розмір символу і зберегти при цьому легкість для читання. Текст набраний цим шрифтом виглядає акуратніше і краще читається при великих об’ємах. У друкуванні і відображенні текстів найчастіше застосовується пропорційний шрифт. Шрифти поділяються на сімейства. Сімейства шрифтів: - Serif – шрифти із зарубками на закінченнях літер; - Sans – serif – шрифти без зарубок; - Cursive – шрифти курсивного зображення (рукописні шрифти); - Fantasy – декоративні шрифти; - Monospace – моноширинний шрифт (з буквами однакової ширини). Шрифт із зарубками (Serif)– це горизонтальні елементи закінчення основних,іноді сполучених штрихів, які можуть мати різні форми. Шрифти із зарубками виглядають традиційно, типово, доброзичливо та знайомо і сприяють легшому сприйняттю великих об’ємів тексту. Прикладом шрифтів із засічками типу Times, Bodoni, Garamond. Шрифти без засічок (Sans – serif) – їх ще називають рубані шрифти або гротески. В шрифтах без зарубок відсутні завершальні елементи на кінцях штрихів. Ці шрифти є широко вживаними для електронних документів, що переглядаються на екрані монітору. Шрифти курсивного зображення (cursive) – це каліграфічні шрифти, що подібні до рукописних. Рукописні шрифти застосовують зазвичай не для інформативного тексту, а скоріше для привабливості заголовків. Декоративні шрифти (fantasy) – це категорія шрифтів,що складає численні шрифти, які не вкладаються в звичайні групи. Ці шрифти призначені для надання привабливого вигляду тексту і можуть імітувати визначений історичний стиль або декоративну обробку форми. Декоративні шрифти найчастіше використовують для підсилення новизни, яскравості, індивідуальності сторінки. Найкращим застосуванням цих шрифтів буде оформлення заголовків, слоганів, чи інших декоративних елементів тексту. Часто у контексті декоративних шрифтів вживають термін «акцидентності шрифту». До декоративних шрифтів можна віднести: неалфавітні і символьні, альтернативні шрифти. Альтернативні шрифти – це шрифти, які створені у власному неповторному стилі, в основному – це новий вигляд шрифтових форм, що не містять в своїй основі інших шрифтів. Гарнітура шрифту – це сукупність шрифтів, що об’єднані загальними стильовими ознаками, відмінних від інших шрифтів. Тобто, це сукупність зображень,що об’єднані загальним характером графічної побудови знаків і рішенням їх елементів. Комплект шрифтів, що мають схожий малюнок, але різняться за накресленням називається гарнітурою. Коли створюється шрифт для реклами на сайті, існують певні проблеми, такі як: - не всі операційні системи містять однакові системні шрифти; - зовнішній вигляд тексту залежить від типу браузера та його налаштувань, які користувач може змінювати; - розмір шрифту залежить від роздільності екрану та налаштувань операційної системи користувача; - певні шрифти оптимізовані для виводу на друк, інші на екран. Шрифти, які створені для виведення на друк (зокрема шрифти із засічками) на екрані можуть виглядати неакуратно. Під час підготовки до створення веб – сайту, необхідно визначитися зі шрифтами, що будуть використані. Часто різними шрифтами дизайнер набирає не лише основний текст сторінки, але і різноманітні заголовки, логотипи, та інші елементи, що прикрашатимуть сторінку. Шрифти можна умовно розподілити до двох категорій: 1. Стандартні шрифти, які містяться в інсталяційних пакетах операційних систем, офісних програмах та Інтернет застосуваннях. Вони без проблем відображаються в переважної більшості користувачів. 2. Довільні шрифти, які користувач дозволяє за власними потребами та уподобаннями. Вони можуть бути відсутніми у значної групи користувачів. Стандартні шрифти – це набір шрифтів, що встановлюється разом з операційною системою. Оскільки операційні системи бувають різними, то і набір шрифтів у них є різним. В Інтернеті історично склалося таке поняття як «безпечні» шрифти. Безпечним шрифтом можна назвати шрифт, який є стандартним для всіх операційних систем. На основі шрифтів Windows, що використовуються в інших операційних системах сформувався наступний список так званих «безпечних» веб – шрифтів: У поліграфії прийнято вважати, що шрифти без засічок сильніше стомлюють очі, ніж шрифти із засічками, оскільки засічки допомагають вести погляд відвідувача по тексту і людський мозок швидше сприймає плавні форми. Тому, в більшості традиційних друкованих документів при публікації великих об’ємів тексту, таких як основна частина книги чи газетної статті використовуються шрифти із зарубками. Чіткіші, помітніші і не обтяжені додатковими елементами форми шрифтів без засічок у поліграфії використовуються в основному для заголовків статей або для рекламних слоганів. У друкарських текстах засічки мають складну, загострену на кінці, форму і з’єднуються з основним штрихом плавно. У разі друкованих матеріалів можна створити кілька варіантів одного документа, щоб донести інформацію до різних людей в найзручнішій для них формі. У випадку рекламних Інтернет видань можна скористатися таблицею стилів, яка здатна відображати інформацію сторінки в різному оформленні для різних користувачів. [5, http://www.admax-express.com/page39.php] При виборі способу оформлення реклами найбільше значення мають три чинники: якість, швидкість і вартість виконання. Елементами графічного оформлення є: логотип, текст, товарний знак – присутні напевно. Графіка – вигляд образотворчого мистецтва, що поєднує малюнок і друкарські художні зображення. Виразні засоби графіки – штрих, пляма, контурна лінія, фон аркуша, з яким зображення утворює контрастне або нюансове співвідношення.[4, http://brt.com.ua/forum/index.php?showtopic=221] Мистецтво вибору шрифту і набору текстів називається друкарським виконанням. Використання шрифтів вельми різне, особливо в заголовках. Друкарські заголовки не просто оформляють текст, вони працюють, оскільки поєднання всіх прийомів повинне забезпечити досягнення рекламних цілей. При виборі шрифту необхідно враховувати чотири умови: читаність, доцільність, гармонійність і зовнішній вигляд, акцент. Читабельність – найважливіша умова. На нього впливають: стиль шрифту, товщина і розмір букв, довжина рядка, відстань між строчками, словами, абзацами. Нелегкість для читання вбиває інтерес до реклами. Нелегкі шрифти для читання можна використовувати лише для створення спецефектів. Доцільність – при сучасному достатку шрифтів, як по стилю, такі за розміром весь комплекс настроїв і почуттів можна передати окремо від значень слів. Слід враховувати тип аудиторії на яку направлено рекламне оголошення. Гармонійність – загальна помилка новачків – змішення шрифтів. Шрифти повинні гармонувати з іншими елементами рекламного оголошення, включаючи ілюстрації і композицію, і бути близькоспорідненими. Акцент – може бути досягнутий за рахунок контрасту. Потрібно бути обережним, інакше в спробі акцентувати все, ви не зможете виділити нічого.[3, http://fishka-plus.com.ua/blog/grafichne-oformlennja-reklamy.html] З шрифтом і друкарським виконанням потрібен працювати професіонал. Необхідно стежити за тим, аби в одному рекламному оголошенні не було безлічі різних шрифтів, це ускладнює сприйняття тексту. Основну думку, ключове слово необхідно виділити максимально крупним шрифтом. Підзаголовок допомагає перейти до наступної думки або виділити певний розділ оголошення. Українська і західна реклами сходяться в одному: не повинно бути повислих без тексту фотографій або малюнків. Така ілюстрація просто ніякої ролі не грає. Текст краще розміщувати внизу, після фотографії або малюнка. Отже, потенційні клієнти приймають рішення про покупку товарів під впливом рекламного оголошення. Якщо воно буде складено не професійно, то потенційні покупці можуть подумати, що й запропоновані товари або послуги не відрізняються високою якістю. А одною з головних переваг ефективного рекламного оголошення є професійне шрифтове оформлення. Таким чином правильний підбір шрифту привертає увагу до рекламного оголошення і зацікавлює споживача. Список використаних джерел: 1. http://crk-knteu.kiev.ua/66049-Oformlenie_reklamnogo_ob_yavleniya.html 2. http://school.xvatit.com/index.p....F%D0%BE %D0%B2%D0%BD%D1%96_%D1%83%D1%80%D0%BE%D0%BA%D0%B8 3. http://fishka-plus.com.ua/blog....my.html 4. http://brt.com.ua/forum/index.php?showtopic=221 5. http://www.admax-express.com/page39.php 6. http://marketingexpert.ucoz.ua/publ....-1-0-20 7. Лебедєв А.Н. Психологія реклами, 2011, - 78с. 8. Пінчук Н.С. Інформаційні системи і технології в маркетингу, 2010, - 52с. 9. «Рекламні технології»: [наук. журнал / наук. ред. RedBlood], - Львів, 2011, - 8с. 10. «Шире Метра!»: [науч. Журнал /науч. ред. Вега], - Москва,2012, - 5с.