спец. «Облік і аудит», д.ф.н., Наук. кер. – Вдовічена О.Г., Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, м. Чернівці
ЗАСТОСУВАННЯ МАРКЕТИНГУ У СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖАХ ДЛЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Соціальні мережі стали широко популярними по всьому світу за дуже короткий термін. Зацікавленість населення у них є зрозумілою, адже за пірамідою потреб А. Маслоу прагнення до самовираження є вищою потребою людини [4]. Проте, більшість споживачів не задумуються над тим, що соціальні мережі можуть бути корисними не тільки для них як для користувачів, а й для підприємств, як простір для просування власного бренду. Тому питання принципів застосування маркетингу у соціальних медіа є актуальним, як для користувачів, так і для підприємств. Питаннями маркетингу у соціальних мережах займалося багато маркетологів, серед них О. Завойко, Н. Будкевич, Ю. Масієнко, О.Чуксина, В.Сова та багато інших. Маркетинг у соціальних мережах (SMM) – порівняно нова сфера діяльності підприємства, яку зараз активно опановують. Точного визначення цього поняття в літературі поки що немає, проте сформувалось загальне – це сукупність методів, за допомогою яких люди можуть створювати та обмінюватись діловими та іншими зв’язками в Інтернеті [2]. Популярність соціальних мереж на сьогодні важко переоцінити. За кілька останніх років соціальні мережі стали найпопулярнішими ресурсами в Інтернеті: сьогодні Facebook, Twitter і Linkedin у США й Західній Європі, а «Вконтакте» й «Однокласники» в країнах СНД – це сайти з мільйонами активних користувачів. Ці ресурси відвідують 75% українських користувачів Інтернету [2]. Соціальні мережі є справді ефективною платформою для поширення маркетингових повідомлень до кінцевого споживача. Створення сторінки компанії в соціальних мережах, фактично, знімає проблему залучення трафіку та створення контенту (наповнення сайту інформацією). Це робитимуть самі користувачі. Запускаючи механізми вірусного маркетингу, вони збільшуватимуть не лише трафік, але й кількість зовнішніх посилань на ресурс, що забезпечить його високий рейтинг у пошукових системах [2]. Маркетинг у соціальних медіа може бути реалізований кількома методами. Найпоширенішими з них є наступні: − створення спільнот чи сторінок підприємства (бренду) – це певне представництво компанії у соціальних медіа, яке дає змогу швидко поширювати інформацію про новинки, запрошувати на різні заходи, проводити цільові дослідження щодо визначення потреб споживачів; − персональний брендинг – індивідуальна підтримка репутації кращих робітників, створення певних зв’язків між цільовою аудиторією та працівниками; − робота із блог сферою – це корпоративний блогінг, twitter-маркетинг та робота із «лідерами думок» (популярними блогерами). Просуваючи продукт у соціальних мережах, підприємство отримує такі переваги, як: 1) тривале спілкування безпосередньо з цільовою аудиторією; 2) підвищення продажів; 3) підвищення популярності продукту; 4) швидке реагування на потреби споживачів; 5) автономне формування бренду [3]. Стратегії просування в соціальних мережах відрізняються у кожного бренду. Підприємством може бути обрана будь-яка тактика маркетингу. Проте варто враховувати наступні особливості: по-перше, потрібно постійно підтримувати цікавість відвідувачів сторінки або блогу. По-друге, звертатись до користувача на зрозумілій для нього мові. Важливо також пам’ятати, що оновлення інформації повинно бути регулярним, тобто повинен бути живий зв'язок між вами та користувачами [1]. Важливим аспектом при виборі стратегії маркетингу у соціальних мережах є вибір цільової аудиторії. Якщо у соціальній мережі домінують користувачі віком до 25 років, то їм не будуть настільки цікаві, наприклад, будівельні матеріали, як, скажімо модний одяг та парфуми. Наступним постає питання, у якій саме соціальній мережі можна досягти більшого успіху при правильному позиціонуванні бренду. Тут важливо уважно проаналізувати статистичні дані. Адже більшість соціальних мереж в офіційні статистиці вказує вік власних користувачів тільки виходячи з даних про нього у тих користувачів, які його зазначили, а це в середньому складає 43% від усіх користувачів [1]. Отже, соціальні медіа дають можливість, минаючи посередників, спілкуватися з кінцевими споживачами, тестувати попит, дізнаватися, що подобається або не подобається цільовій аудиторії, а найважливіше – вони дозволяють робити це абсолютно безкоштовно. Просування товару чи послуги у соціальних мережах – є важливим кроком до вдосконалення маркетингової діяльності підприємства. Список використаних джерел: 1.Чумаченко А. Важливість правильного позиціонування бренду в соціальних медіа. [Текст] / Андрій Чумаченко // Маркетинг в Україні. – 2011. – №2. – С.46-51 2. Назаревич О. Соціальні мережі – привабливий інструмент для маркетологів. [Електронний ресурс] / Назаревич Олег // персональний блог Олега Назаревича. – Режим доступу: http://taltek.info/sotsial....v.html. 3. Соколова В. Плюси і мінуси маркетинга у соціальних мережах. [Електронний ресурс] / Валерія Соколова // Збірник статтей компанії Promodo від 25 травня 2011р. – Режим доступу: http://www.optimization.com.ua/article....ah.html 4. Осовська Г.В. Основи менеджменту [Текст] : навчальний посібник / Г.В Осовська., О.А.Осовський. – К.: Кондор, 2006. – 664 с.