Акерман Анатолій
студент 6 курсу заочної форми навчання спец. 8.030507 "Маркетинг"
наук. кер. Бозуленко О.Ю.
СУЧАСНА КОНЦЕПЦІЯ МАРКЕТИНГУ ТА ЇЇ ЗАСТОСУВАННЯ
Система маркетингу передбачає свої напрямки, методи, завдання, шляхи реалізації тощо. Основними завданнями маркетингу є досліджування ринку, виявлення попиту покупців, розроблення заходів для найбільш повного задоволення потреб споживачів, здійснювання збуту тощо.
Для успішного виконання цих та інших завдань маркетингова діяльність має здійснюватись на основі єдиної концепції, яка б спиралась на визначенні потреб і реальних оцінок покупцями асортименту та якості товарів і визнання необхідності пристосування виробництва і збуту до цих потреб і оцінок.
Сутність концепції маркетингу полягає в організації маркетингової діяльності, яка базується на основній ідеї, ефективній маркетинговій стратегії та конкретному інструментарії досягнення визначених цілей [1, c. 28].
В історії розвитку ринку відомі наступні етапи становлення та еволюції концепції маркетингу:
1. Концепція вдосконалення виробництва засвідчує, що покупці мають прихильність до товарів, які широко розповсюджені і доступні за вартістю.
2. Концепція вдосконалення товару стверджує, що споживачі прихильні до товарів з найвищою якістю, надійними експлуатаційними властивостями і характеристиками.
3. Концепція інтенсифікації комерційних зусиль орієнтована на те, що споживачі не купуватимуть товари підприємства в достатній кількості, якщо вона не докладе певних зусиль у сфері збуту і стимулювання (філософія збуту).
4. Концепція соціально-етичного маркетингу пов’язана з вивченням потреб та інтересів цільових ринків, забезпеченням бажаної задоволеності їх ефективними і продуктивнішими ніж у конкурентів способами з одночасним збереженням добробуту [2].
Концепція маркетингу базується на таких складових:
1) попит важливіший за товар. Передусім необхідно дослідити попит, а потім визначити продукти праці, які мають його задовольнити;
2) товар розглядається у контексті кінцевого використання. Продукт праці стає товаром після його обміну на гроші;
3) прибуток важливіший за обсяг продаж. Продаж потенційного товару повинен забезпечити отримання прибутку продавцеві [3, с. 351].
Отже, основним завданням концепції маркетингу є орієнтація на споживача, тобто націленість на задоволення попиту при умові прибутковості здійснюваних угод. Елементи маркетингової концепції визначають кінцевий успіх продукту, послуги, організації, людини, регіону або ідеї. Орієнтуватися на споживача – значить вивчати не виробничі потужності, а потреби ринку і розробляти плани їх задоволення.
Ринкова система господарювання не може бути успішною, якщо на озброєння не прийняти весь інструментарій ринку із врахуванням специфічних особливостей України. І, перш за все, це відноситься до маркетингу, який забезпечує комплексний підхід до рішення господарських проблем, пов’язаних з ринковою діяльністю.
Сьогодні концепція маркетингу в Україні полягає:
– в розробці та виготовленні продукції, першою чергою необхідної споживачеві;
– встановленні на товари та послуги цін, вигідних як для покупців, так і для підприємств, аби забезпечити їм достатній рівень прибутку;
– налагодженні виробництва необхідної кількості товарів та надання послуг на базі їх якісного виконання;
– широкому розвитку оптової та роздрібної торгівлі;
– активному розповсюдженні різних товарів та послуг на віддалені регіональні ринки;
– залученні іноземного капіталу, перш за все, у вигляді новітніх технологій та сучасних виробництв;
– створенні конкурентоспроможної продукції на світовому ринку.
Теорія та особливо практика маркетингу в Україні розвинуті ще недостатньо. Враховуючи певні особливості, притаманні українській економіці, не можна очікувати, що копіювання світового досвіду про створення ринку матиме успіх. Найкращі досягнення у цій сфері необхідно принципово обмірковувати, пристосовуючи до нашої господарської ситуації, доповнити їх якісно новими положеннями, сформулювати власні цільові функції.
Сьогодні підприємства, застосовуючи комплексну концепцію маркетингу повинні створювати нові цінності і доносити їх споживачу, адаптувати поведінку споживачів до своїх стратегічних планів і до впровадження інновацій.
Показник ефективності маркетингової політики повинен включати:
1. Економічний ефект від маркетингових заходів у найближчий час та на перспективу – як збільшення обсягу продажу в результаті маркетингових заходів.
2. Економічний ефект від маркетингової діяльності на тривалий термін – як результат інвестицій у створення і підтримку бренду та інших нематеріальних ринкових активів, або створення тимчасової монополії.
3. Економічний ефект від впроваджування ринкових інновацій.
4. Довгостроковий ефект від маркетингової політики на конкурентоспроможність підприємства: розвиток персоналу, групової динаміки та злагодженості колективу.
5. Ефект від маркетингової політики на розвиток галузі, ринку і споживання, підвищення якості життя і розвиток суспільства [4].
Список використаних джерел
1. Гаркавенко С.С. Маркетинг : підручник / С.С. Гаркавенко. – К. : Лібра, 2004. – 712 с.
2. Черданцева І.Г. Історичний розвиток концепцій торговельного маркетингу в Україні / І.Г. Черданцева, А.Я. Клипач. – Режим доступу : www.nbuv.gov.ua/e-journals/.../11chigmvy.pdf.
3. Окландер Т.О. Періодизація розвитку теорії маркетингу / Т.О. Окландер // Экономика Крыма. – 2011. – № 2. – С. 349-352.
4. Портер Майкл. Международная конкуренція (Конкурентные преимущества стран). – пер. с англ. / Под ред. В.Д.Щетинина / Майкл Портер – М. : Международные отношения, 1993. – 896 с.