3 курс, спец. «Міжнародна економіка»,д.ф.н., Наук.кер. − Козменко А.В., Чернівецький торговельно−економічний інститут КНТЕУ, м. Чернівці
МІЖНАРОДНИЙ ФРАНЧАЙЗИНГ ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ВЕДЕННЯ БІЗНЕСУ
В країнах з розвинутою ринковою системою основу економіки складає малий і середній бізнес. На сьогодні дуже популярним бізнесовим явищем в світі є франчайзинг. Він дає не лише позитивні фінансові результати, а й сприяє покращенню зовнішньоекономічних зв’язків між країнами. В розвинених країнах це не просто спосіб ведення бізнесу, а й престижний вид комерційної діяльності. Сучасні міжнародні компанії, щоб досягти максимальних фінансових результатів і забезпечити хорошу репутацію використовують франшизний бізнес. Дрібні і середні виробники зацікавленні в отриманні права на використання високої успішності тих виробників, які вже знайшли своє місце на ринку і в одержанні ділового досвіду ведення відповідної конкурентоспроможної продукції. Франчайзинг є вигідним для обох сторін, які в кінцевому результаті отримують відповідний результат у формі прибутку, іміджу та певної стабільності. Дослідженням даного питання займалися такі науковці як Колодізєв О.М, Кузьмін О.Є, Татарінов В.С, Вороняк Л та ін. Кузьмін О.М особливу увагу надавав дослідженню переваг і недоліків франчайзингу, а Вороняк Л.В досліджував специфіку франчайзингових оплат та внесків. Татарінов В.С розглядав франчайзинг як особливу форму міжнародних зв’язків, а також вивчав історію його виникнення. Франчайзинг це досить багатогранне явище. Він є ефективним способом розповсюдження товарів і послуг. Міжнародний франчайзинг – це система міжнародних послугових відносин, що виникають з приводу надання дозволу відомою великою фірмою однієї країни бізнесмену чи фірмі іншої країни на використання її торгової марки або на експлуатацію її готового підрозділу [1, с. 263]. Основою ведення франчайзингового бізнесу є франчайзинговий пакет, який повинен містити торговельну марку, під якою буде здійснюватись бізнес; ноу-хау, яке буде використовуватись для ведення бізнесу; підручник по керівництву бізнесом; послуги для франчайзі та прибуткові надходження франчайзера, які зазвичай включають в себе перший (паушальний) внесок, періодичні платежі (роялті) та маркетингові відрахування [3]. Франчайзери намагаються залучити якнайбільшу кількість франчайзі, стараючись щоб його інвестиція в купівлю франшизи становила близько 10% всіх необхідних інвестицій в франчайзингову точку. Франчайзер отримує від франчайзі поточну франчайзингову оплату (роялті) за користування ним товарним знаком, ноу-хау а також підтримкою у вигляді поточних послуг згідно з франчайзинговим договором. Поточна франчайзингова оплата повинна бути такого розміру, щоб франчайзер міг надалі розвивати систему, конкурувати з іншими підприємствами постійно вдосконалюючись, і звісно бути для франчайзера джерелом особистих прибутків [2]. За даними компанії "NeoAnalytics" в 2011 році. оборот світового ринку у склав $ 4,1 трлн., що на 36,7% більше ніж у попередньому році. За словами аналітиків, більша частина доходу припадає на ринок американського франчайзингу. Обсяг світового ринку в 2013 році збільшиться до $ 7,8 трлн., а ріст складе 36, 8%. Також зросте і число компаній, які бажають розширити свій бізнес за допомогою франчайзингу [3]. Кількість нових франшиз у США на 2012 збільшилася на 1,9% − від 735 571 за даними 2011 року до 749 999 на кінець 2012. Обсяг виробництва в 2012р збільшився на 5,0% - з $ 745 млрд до $ 782 млрд − зростання складе $ 37 млрд на кінець року. Лідером 2012 року стала сфера обслуговування, з приростом в 6,2%. Трохи менший приріст спостерігається в роздрібній торгівлі − 6,1%, потім нерухомість − 5,8%. На даний час ринок франчайзингу показує стабільне зростання в будь-якій національній економіці. Ця модель розвитку бізнесу успішно використовується більш ніж у 80-ти країнах, в яких франчайзингові компанії створюють близько 15% ВНП. Світові експерти в сфері франчайзингу прогнозують, що незабаром близько половини роздрібних продажів буде здійснюватися в рамках системи франчайзингу [4]. Однак, незважаючи на свою популярність франчайзинг має певні позитивні і негативні сторони для обох сторін. Перевагою для франчайзера є те, що продаж франшизи приносить додаткові прибутки, що дає змогу розширити чи реконструювати виробництво; надходження забезпечують зростання виробництва без зовнішніх позик. Негативом є втрата безпосереднього контролю над підрозділом; необхідність виконання певних зобов’язань перед франчайзі, а це передбачає витрати як грошові так і витрати часу. Щодо франчайзі, то позитивним є те, що франшиза дає змогу залучати менший початковий капітал; економія на створенні іміджу фірми, на дослідженнях і розробках, на підборі кадрів, плануванні ринку. Негативним є щомісячні відрахування франчайзеру та повна залежність від нього. Отже, франчайзинг – це особлива форма організації бізнесу, що дозволяє розвиватися малим підприємствам та збільшує обсяги реалізації великих фірм за рахунок взаємодії цих двох суб’єктів. Такий взаємозв’язок між великими і малими фірмами дозволяє розширити збутову діяльність франчайзера на міжнародному рівні. Він сприяє підвищенню розвитку підприємницької діяльності і дозволяє поповнити внутрішній ринок високоякісними товарами та послугами, покращити конкурентоспроможність та зменшити рівень банкрутства в країні. Тому, не зважаючи на деякі нюанси, все ж таки можна сказати, що франчайзинг є новітнім способом підтримки підприємницького клімату в економіці будь якої країни. Список використаних джерел: 1. Школа І.М. Міжнародні економічні відносини / І.М. Школа, В.М. Козменко, О.В. Бабінська - Чернівці: Книги ХХІ, 2007.- С. 262-264. 2. Вороняк Л Основи франчайзингу //Власний бізнес [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.praktyka.com.ua/index.p....&id=151 3. Офіційний сайт порталу ідей для бізнесу .Майбутнє світового франчайзингу [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://franchising.ua/aktualno/ 4. Офіційний сайт Федерації розвитку франчайзингу [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://fdf.org.ua/
Особливості автомобільних перевезень в Одесі та Одеській області https://www.sat.ua/tariffs/odesa-odeska-oblast/ включають мінімальну кількість необхідної документації та легкість транспортування з компанією SAT.