Ірина Горюк,
4 курс, спец. «Менеджмент організацій», д.ф.н.,
Наук. кер. – Каспрук А.Ю.,
Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ,
м. Чернівці
ПОДАТКОВЕ ПЛАНУВАННЯ І ПРОГНОЗУВАННЯ ЯК СКЛАДОВІ ДЕРЖАВНОГО ПОДАТКОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
При централізованій системі управління народним господарством такі важливі сфери управлінських дій, як податкове планування, прогнозування, інформаційний аналіз, контроль, були жорстко регламентовані. Це забезпечувало досяжність мети за будь-яку ціну, тобто виконати директивно встановлюваний план.
Державний податковий менеджмент як особливий науково-практичний процес надзвичайно місткий за своїм змістом, умовами організації і цільовими
установками.
В даний час з особливою гостротою відчувається необхідність систематизованого аналізу надходження податків, тенденцій розвитку податкової бази і її елементів та науково-обгрунтоване прогнозування надходжень платежів до бюджету. Від того, наскільки вміло і послідовно буде вирішуватися це завдання, в значній мірі залежить ефективність податкової системи вцілому. Питання прогнозування податкових надходжень актуальні у зв’язку із недостатньою їх науковою розробкою. На сьогодні податкові органи не мають достатніх методичних розробок по аналізу поступлень, а особливо аналізу бази оподаткування.[1,/c.136].
Податкове планування і прогнозування – складові частини державного податкового менеджменту. Дуже часто податкові органи на місцях самостійно розробляють методики прогнозування надходжень. Однак, таке розв’язання цих проблем є недостатнім, а іноді просто шкідливим, оскільки не має достатнього наукового підґрунтя. Саме ці і пов’язані з ними проблеми спонукають до вивчення питання планування і прогнозування податкових надходжень та його удосконалення.
Планування податкових платежів - це процес розробки податкових планів, виходячи з нормативів (ставок), які затверджені в законодавчих та у підзаконних актах з метою своєчасного й повного визначення податкових зобов'язань перед бюджетами всіх рівнів, а також обов'язкових платежів і зборів у позабюджетні фонди. Головна мета державного планування податкових платежів — визначення обсягів фінансових ресурсів по платниках податків для централізації грошових коштів у державному бюджеті.
Головним типом податкового планування на рівні державного та місцевих бюджетів є стратегічне податкове планування. Рішення приймаються на підставі розробленого плану податкових платежів та прогнозів. Основна мета його — економічне обґрунтування якісних і кількісних параметрів для забезпечення фінансування соціально-економічного розвитку держави.
Залежно від рівня управління розрізняють: державне планування податкових платежів; планування податкових платежів місцевими органами влади; податкове планування на підприємстві.[2,/c.59].
Обчислення бази оподаткування, прогнозування і забезпечення надходжень податків і обов'язкових платежів здійснюється по таких видах доходів як: податок на додану вартість; акцизний збір; податок на прибуток підприємств; податок на доходи фізичних осіб; плата за землю; платежі за використання природних ресурсів; платежі підприємств нафтогазопромислового комплексу; місцеві податки і збори; надходження до Фонду ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення; збір на обов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття ; інші доходи.
Обрахунок бази оподаткування та прогнозування перелічених надходжень складаються на підставі: основних напрямків економічного і соціального розвитку території; облікових даних про кількість платників по кожному виду надходжень, суми нарахованих платежів з врахуванням пільг; діючих ставок справляння податків і обов'язкових платежів; нових законодавчих актів, що вводяться в прогнозованому періоді; прогнозних розрахунків окремих підприємств, що мають визначальне значення в обсягах надходжень; розрахунків доходів бюджету відповідного рівня; термінів перерахування платежів чи перехідних платежів; звітних даних органів статистики; даних про надходження за звітний період; очікуваних до кінця періоду даних про залишки податкової заборгованості і переплати; врахування бюджетних призначень з тим, щоб забезпечити їх виконання; індексу інфляції, курсу гривні до долара США та євро на прогнозний період.
Отже, державне планування і прогнозування податкових платежів відбувається при розробці проекту державного бюджету на майбутній період. Головним при цьому є аналіз виконання бюджету за попередній період, витрат держави в поточному періоді та розрахунок витратних статей бюджету на майбутній період. Дохідна частина бюджету розраховується, виходячи з витратної частини.
Оптимізація податкових надходжень передбачає вибір таких податкових систем і платежів, які б задовільняли платника з погляду отримання доходів, розширення виробництва, покращення результатів своєї праці, та давали б можливість зменшити втрати та ризики в господарській діяльності.[3,/c.142].
Список використаних джерел:
1. Крисоватий А.І., Кізима А.Я. Податковий менеджмент: Навчальний посібник. - Тернопіль: 2004р.
2. Міжнародне оподаткування: Навчальний посібник. - Київ: Центр навчальної літератури, 2003р.
3. Воронина Н.В., Бабанин В.А. Развитие налогового планирования в мировой экономике в современных условиях глобализации // Финансы и кредит. – 2009р.