Ірина Шпарка,
4 курс, спец. «Менеджмент», д/ф,
Наук. кер. – Бозуленко О. Ю.
Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ,
м. Чернівці
ЕЛЕКТРОННА ТОРГІВЛЯ: АКТУАЛЬНІСТЬ ЗАСТОСУВАННЯ В УКРАЇНІ
Розвиток Інтернету та ринкові перетворення в Україні сприяють активно¬му формуванню та вдосконаленню такої нової форми організації торгівлі, як електронна торгівля, яка сьогодні відкриває принципово новий стратегічний напрям розвитку сфери товарного обігу. Відповідно потрібні глибокі зміни в технології організації торгівлі, механізмах її функціонування, системі управлін¬ня, оскільки саме управління у сфері електронної торгівлі є детермінантом, що виз¬начає темпи і масштаби її розвитку, рівень організації та конкурентоспромож¬ності, в чому й проявляється актуальність розгляду даного питання, адже саме електронна торгівля на сьогодні є невід’ємним елементом економік високо¬розви¬не¬них країн світу.
Інтернет-торгівля – це комерційна діяльність в Інтернеті, коли процес ку¬півлі-продажу товарів здійснюється із застосуванням Інтернет-технологій, крім того, електронна комерція – це оптова, роздрібна торгівля, що характеризуєть¬ся замовленням, покупкою, продажем товарів з використанням інформаційних систем і мереж. За останніх 5 років саме електронна торгівля стала чинником глобального значення, спостерігається стрімке її зростання в світі [3, c. 144].
Мета даної роботи полягає в дослідженні особливостей електронної торгівлі та можливостей її активного впровадження на вітчизняному ринку.
Вивченням питань електронної торгівлі займалося чимало науковців, серед яких варто зазначити О. Ананьєва, В. Апопія, І. Балабанова, А. Ба¬ра¬баша, І. Бланка, А. Мазаракі, І. Школа, Р. Костяєва, Б. Мізюк та ін., проте дані проблеми не втрачають своєї актуальності і потребують подальшого опрацьовування.
Internet надає широкі мож¬ли¬вості відображення реальної економіки держави у віртуальному всесвіті та відкриває нові перспективи для ведення бізнесу. Не виключено, що саме Internet-торгівля стане тим каталізатором, що призведе до створення абсолютно нових моделей ринкових відносин, нових об'є¬днань партнерів і в підсумку – абсолютно нової економіки [1, c. 81].
Сьогодні існують такі основні процеси, які становлять цикл електрон¬ної торгівлі: доступ до інформації, оформлення замовлення, оплата, виконання замовлення, післяпродажне обслуговування та підтримка. Проте успіх її здій¬с¬нен¬ня насамперед залежить від того, як поставлена система доставки і розрахун¬ків. В цілому в світі електронна торгівля може здійснюватися різним чином: інтернет-магазин – вітрини онлайнового або традиційного біз¬¬несу, на яких розміщується пропозиція товарів і послуг для їхньої подальшої реалізації; інтернет-аукціон – торговельні вітрини, через які користувач мо¬же продати-придбати будь-який товар із запропонованого списку категорій то¬ва¬рів за певними правилами гри; інтернет-видавництво – де товаром є тематична інформація, поділена за категоріями, що представлена на різних видавничих сайтах; інтернет-реклама – комерційна пропаганди спожив¬чих якостей товарів та послуг; дистанційна освіта – де товаром є знання, з по¬даль¬шим отриманням документа про прослуховування (вивчення) курсу.
В Україні відбувається бурхливий розвиток електронної тор¬гів¬лі товарами народного споживання, про що свідчить поява великої кількості електронних магазинів з різноманітним асортиментом товарів та послуг. В ава¬н¬гарді української електронної торгівлі – Інтернет-магазини Molotok.com.ua, Bambook, Azbooke, Webshop. Kiev.ua. Через UAnet добре продаються товари, що не потребують контакту з покупцем, також багатообіцяючим є ри¬нок туристич¬них послуг, ринок продажів та оренди житла, продажу автомобі¬лів, коштовнос¬тей, рідкісних товарів [2, c. 7]. Покупців приваблюють нижчі ціни, широкий асор¬тимент продукції, краще подання продукції, спеціа¬льні пропо¬зиції і знижки, скорочення витрат на доставку товарів, швидкість виконання замовлення, якість товарів.
До недавнього часу найбільш популярними товарами, що часто купують-
¬¬ся в Україні через Інтернет-магазини, були програмне забезпечення, комп'ютер¬ні комплектуючі, книги, аудіозаписи на CD, відеофільми. Проте сьогодні поміт¬ну активність почали проявляти торгові майданчики, що представляють антик¬варні магазини, художні галереї, салони мистецтва, що пропонують твори об¬разотворчого мистецтва, ювелірні вироби, меблі, предмети розкоші. Найймо¬ві¬рніше, що скоро з'явиться такий вид послуг, як віртуальна примірка одягу і на¬віть послуги стилістів і візажистів. Популярності набувають й інтерактивні тво¬р¬чі сервіси. В Інтернеті є магазини, де клієнт сам конструює меблі для кімнати або офісу, сам збирає комбінацію з готових елементів різних конфігурацій, за яку готовий платити гроші.
Утім поряд із чималими перспективами розвитку електронної комерції варто зазначити й певні проблемні аспекти цього питання. Так, в Україні основними причинами банкрутств більшості вітчизняних електронних магазинів є відсутність достатнього практичного досвіду роботи в мережі та сер¬йозна нестача знань електронних комерсантів-початківців щодо особливостей реалізації бізнесу в інформаційному вимірі. Крім того перешкоджають подальшому розвитку електронної торгівлі недосконале законодавство в цій галузі й недостатньо розвинена інформаційна та комунікаційна інфраструктура ринку [2, c. 11].
Однак щорічне збільшення Інтернет-аудиторії, зростання обсягів торгівлі через глобальну мережу, а також електронних магазинів, свідчать про готов¬ність українського ринку до змін і майбутнього розвитку даної сфери, що в перспективі призведе до конкурентоспромож¬ності вітчизняної економіки та ефективного задоволення потреб споживачів.
Список використаних джерел:
1. Аблязова О.М. Використання прогресивних форм торгівлі в сучасних інтеграційних процесах / О.М. Аблязова // Економіка та держава. – 2010. – № 4. – С. 81-82.
2. Кобелев О. Актуальные проблемы электронной коммерции Украины /
О. Кобелев // Маркетинг. – 2010. – № 4. – С. 3-15.
3. Шалева О.І. Електронна комерція: навч. посіб. / О.І. Шалева. – К. : Центр учбової літератури, 2011. – 216 с.