Наук. кер. – Нікульча В.А, Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, м. Чернівці
СУЧАСНИЙ БЕНЧМАРКІНГ
Розвиток підприємництва в Україні супроводжується поглибленням економічних перетворень, що визначає підвищений інтерес до нових теорій і напрямків розвитку менеджменту. Бенчмаркінг є новим напрямком розвитку бізнесу. Він зв'язаний з пошуком і вивченням досвіду ведення бізнесу задля підвищення його доходності. Уперше термін "бенмаркінг" як засіб оцінювання ефективності бізнесу було використано 1972 р. в Інституті стратегічного планування в Кембриджі (США). Дослідження консалтинговою фірмою цього інституту практики ведення бізнесу конкурентних структур показало, що для того, щоб знайти ефективне рішення в сфері конкуренції, потрібно вивчати і використовувати не тільки досвід кращих підприємств цієї галузі, а й тих, що досягли успіхів у різних видах діяльності. Суть сьогоднішнього трактування бенчмаркінгу – "безупинний систематичний пошук і впровадження найкращих практик, що приведуть організацію до більш досконалої форми" [4, c. 231]. На заході бенчмаркінг в сучасному його трактуванні вперше був використаний корпорацією «Xerox» у 1979 р. для подолання ринкових проблем, обумовлених катастрофічним зменшенням ринкової частки корпорації. У компанії не було вибору. Конкуренти запропонували споживачам аналогічні за якістю товари за більш низькими цінами. Рішення проблеми було знайдено негайно: для визначення причин ситуації, що склалася, провели порівняльний аналіз товарів конкурентів, оцінили їх технічні характеристики і на цій основі розробили унікальну ринкову пропозицію. Співробітники корпорації детально вивчили досвід японської компанії «Fuji», адаптація і використання якого привели до успіху і процвітання компанії «Xerox», після чого концепція бенчмаркінгу стала невід'ємною частиною її бізнес-стратегії. Невипадково «Xerox» по праву вважається визнаним лідером в області використання технології бенчмаркінгу. Сьогодні в США ефективне використання технології бенчмаркінгу — невід'ємна умова ринкового успіху компанії [1, c. 18]. В Україні до цього поняття відносяться поки ще насторожено, побоюючись, що поняттям бенчмаркінга прикривається промислова розвідка. Однак, бенчмаркінг не був винайдений вчора чи сьогодні. Новизну в це поняття внесли дорогі бізнес-консультанти, наймані фірмами усіх форм і розмірів для того, щоб вони пояснили, як зробити так, щоб їхні доходи не суттєво відрізнялись від доходів фірми конкурента. Сучасний бенчмаркінг вдало використовують такі українські підприємства, як ЗАТ “Оболонь”, ВАТ “Фармак”, компанія “Сандора” та ін [3, с.20]. Основними перевагами бенчмаркінгу є: - оцінка глобальних трендів розвитку галузі на 7-10 років; - розробка ефективних моделей управління; - адаптація методів управління, виробництва, маркетингу; - навчання власного управлінського резерву; - ефективна диверсифікація (розподіл) фінансів в проектах; - вибір орієнтирів для розробки кадрової політики компанії. Основним недоліком бенчмаркінгу є значні труднощі збору інформації, визначення рівня її вірогідності й практичного застосування в процесі аналізу [2, c. 204]. Бенчмаркінг може здаватися схожим на конкурентний аналіз, але насправді він більш пристосований до ринкових відносин, допомагаючи більш детальніше розглядати важливі для споживача характеристики товару, ніж підхід конкурентного аналізу, а також він є більш впорядкованим. Сутність сучасного розуміння бенчмаркінгу зводиться до безперервного систематичного аналізу пошуку і запровадження найперспективніших практик, що ведуть підприємство до більш довершеної форми. Якщо підприємство використовуватиме бенчмаркінговий підхід, тоді воно точно знатиме, що робить і наскільки добре це в нього виходить. Також підприємство зможе контролювати своїх конкурентів а, також лідерів галузі, орієнтуючись на кращому зовнішньому досвіді, здобутому внаслідок бенчмаркінгових заходів. Бенчмаркінг є чудовий багатогранний засіб для удосконалення бізнесу. Технологія бенчмаркінгу може бути віртуально застосована до будь-якої функції підприємства. Для цього розробляються моделі опису конкурентів, структуруються знання, що накопичуються, про конкурентів. Технологія бенчмаркінгу дозволяє перевести окремі розрізнені факти про поводження конкурентів у знання, що дозволяють приймати рішення і діяти краще, ніж конкуренти. Бенчмаркінговий підхід дає підприємству змогу перейняти найкращий досвід інших компаній. Список використаних джерел: 1. Гончарук А.Г. Модель осуществления бенчмаркинга на промышленном предприятии [Текст] / А.Г. Гончарук // Актуальні проблеми економіки, 2008. - №1. - С. 18-25. 2. Дубовик О. Формування конкурентних переваг на основі бенчмаркінгу [Текст] / О.Дубовик // Регіональна економіка, 2005. - №3. - С. 204-212. 3. Ковальчук С. Бенчмаркінг як універсальний інструмент оцінювання стратегічної діяльності підприємства [Текст] / С. Ковальчук // Маркетинг в Україні, 2010. - №3. – С. 20-31. 4. Подсолонко О. А. Основи бенчмаркінгу в менеджменті [Текст] / О. А. Подсолонко // Менеджмент: теорія і практика. - К. : ЦУЛ, 2003. - C. 231-285.