Субота, 30.11.2024, 14:24
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Всеукраїнська студентська інтернет-конференція

Меню сайта
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

Андрійчук Г., Бюджетне фінансування задоволення соціальних.. - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Андрійчук Г., Бюджетне фінансування задоволення соціальних..
conf-cvДата: Середа, 15.12.2010, 17:06 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 1656
Нагороди: 5
Репутація: 8
Статус: Offline

Ганна Андрійчук


Наук. Кер. - Москальов А.А.
Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ
м. Чернівці.


Бюджетне фінансування задоволення соціальних потреб громадян Чернівецької області: результативність та ефективність


Постановка проблеми. На сучасному етапі розвитку економіки України існуюча система соціального захисту має багато проблем і недоліків, які потребують розв’язання. Основними завданнями цього дослідження є розкриття ролі та місця регіону в економічній системі держави, у контексті забезпечення соціального захисту, узагальнення досвіду краю та розробка рекомендацій щодо формування нових соціально-економічних програм.
Аналіз дослідження та публікації. Матеріальною основою написання статті стали звіти про виконання місцевих бюджетів Чернівецької області. Теоретичне обґрунтування даної проблеми в науковій літературі розглянулося такими науковцями як: Бідюк М.С., Шмальц В.Х., Колмакова О.,Таряник О.М.,Школа І.М., Н.П. Флорескул.
Мета статті. Дослідження ставить перед собою мету розгляд механізму фінансування соціальних потреб громадян Чернівецької області.
Виклад основного матеріалу.
Чернівецька область – найменша в країна за площею та чисельністю населення. Близькість доступу до кордонів країн Європи формує явище соціальної міграції, за якого, якщо жителі Буковини не знаходять роботу, то емігрують за кордон. Так ще на протязі 1891-1910 років з цього краю до Канади, США, Латинської Америки виїхало понад 48 тис. осіб. Ця тенденція збереглася донині. Якщо в країні погіршується соціальне становище населення, то відповідно збільшується кількість емігрантів. Особливо це характерно для сільських жителів. Це свідчить про те, що населення традиційно розв’язує свої соціальні проблеми самостійно, не покладаючись на владу[3,c. 17].
Основна проблема Чернівецької області – це відсутність потужних промислових об’єктів: ані видобувних, ані переробних. Тому й фінансування соціальних потреб в області відбувається дещо гірше, ніж в інших регіонах. Причиною такого явища є необхідність перерозподілу ВВП, яке відбувається перш ніж здійснюються соціальні видатки. Перерозподіл полягає в тому, що суб’єкти господарювання, у вигляді податкових платежів, формують дохідну частину у місцевих бюджетів, частина податкових та неподаткових надходжень передається до державного бюджету, а частина залишається у вигляді власних надходжень місцевих бюджетів[4,c. 3 ].
На утримання установ соціально-культурної сфери Буковини в першому півріччі 2009 року витрачено 640, 5 млн. грн коштів загального фонду бюджету. У порівнянні з відповідними показниками 2008 року ці видатки зросли на 47, 2 відсотка або на 205, 4 млн.грн. Зокрема, на освіту спрямовано 381,5 млн. грн. - або 45, 8 відсотка (119,7 млн. грн.)ніж торік; охорону здоров’я - 210,3 млн. грн.- або 47,8 відсотка (68,0 млн. грн.); культуру і мистецтво – 39,8 млн. грн. - або 58,7 % (14,7 млн. грн.) фізкультуру і спорт -8,9 млн. грн.- або 47,7 відсотка (2,9 млн. грн.) На соціальний захист та соціальне забезпечення населення спрямовано 185,8 млн. грн. - або видатки зросли на 17,1 відсотка (27,1 млн. грн.)
На виплату заробітної плати працівникам бюджетної сфери Чернівецької області спрямовано 541,8 млн. грн., а на оплату комунальних послуг та енергоносіїв – 47 млн. грн., придбання продуктів харчування - 33 млн. грн., медикаментів – 16,2 млн. грн. Заборгованість з виплати заробітної плати працівникам бюджетної сфери в області відсутня [2,c.4].
Що стосується 2010 року, то за рахунок коштів загального і спеціального фондів місцевих бюджетів на Буковині у січні-лютому проведено видатків на суму 380,4 млн грн. Основна частина цих коштів використана на утримання установ соціально-культурної сфери – 330,6 млн грн. У порівнянні з аналогічним періодом попереднього року ці видатки зросли на 51,5 млн грн. За два місяці цього року на Буковині видатки на освіту становили 141,7 млн грн або на 12,8 відсотка (16 млн грн)більше, ніж за відповідний період минулого року, охорону здоров’я – 86,3 млн грн, або 18,9 відсотка (13,7 млн грн); соціальний захист населення – 82,7 млн грн, або 24,9 відсотка (16,4 млн грн); культуру і мистецтво – 15,9 млн грн, або 12,8 відсотка (2 млн грн); фізичну культуру і спорт – 4 млн грн, або 8,9 відсотка (1,8 млн грн).Видатки на виплату заробітної плати працівникам бюджетної сфери зросли в порівняні з аналогічним періодом 2009 року на 28,3 млн грн(15,6 відсотків). По спеціальному фонду видатки проведені в сумі 20,5 млн грн або збільшились в порівнянні з минулим роком на 2,7 відсотка (4,4 млн грн). Заборгованість із заробітної плати працівникам бюджетної сфери за січень-лютий цього року в області відсутня.
У Чернівецькій області за 2009 рік відбулося фінансування 16 місцевих програм на загальну суму – 19 млн. грн. Ці програми, в першу чергу, спрямовані на сприяння соціально-економічного розвитку регіону.
Однак через обмеженість фінансових ресурсів, фінансування відбулося в мінімальних об’ємах. Потрібне його збільшення у сфері соціальних програм таких як: обласна комплексна програма підтримки малозабезпечених верств населення «Турбота», регіональна програма «Власний дім» (сприяння індивідуального будівництва на селі), регіональна комплексна програма забезпечення молоді житлом, міжгалузева обласна комплексна програма «Охорона здоров’я буковинців», регіональна програма протидії захворюванню на туберкульоз, регіональна програма забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції, допомоги та лікування ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД у Чернівецькій області, програма реалізації державної політики з питань сім’ї, дітей та молоді Чернівецької області, регіональна програма розвитку фізичної культури і спорту, комплексна програма «Подолання дитячої безпритульності і бездоглядності в Чернівецькій області», комплексна програма розвитку культури. Також збільшення розмірів фінансування потребують програми, спрямовані на підтримку малого та середнього бізнесу: програма розвитку туризму в Чернівецькій області, програма сприяння залученню інвестицій в економіку Чернівецької області, міжгалузева комплексна програма «Охорона здоров’я буковинців» спрямована на репродуктивне здоров’я, здоров’я жінок, молоді і дітей, зниження захворюваності на серцево-судинні хвороби, цукровий діабет. Зокрема, 2008 року знижено дитячу смертність на 10,65 % (111 осіб), показник ранньої неонатальної смертності до 4, 42%, паринатальної смертності до 8, 8 %. Розпочав роботу Центр реабілітації дітей з органічним ураженням центральної нервової системи, на створення якого протягом 2008 року спрямовано близько 3 млн. грн.. Продовжується впровадження сімейної медицини. Кількість загальної практики сімейної медицини зросла на 26 і складає 155 (55,7% населення області обслуговується сімейними лікарями)
Таким чином, фінансування соціальних потреб та соціальна рівність є досить важливими завданнями держави. Ефективна політика держави в соціальній сфері сприятиме встановленню певних пропорцій розподілу соціальних гарантій між різними категоріями населення, різними регіонами з метою стимулювання одних суб’єктів та стримування інших. При наданні соціальних допомог необхідно здійснювати моніторинг доходів вразливих груп населення на межі бідності у розрізі регіону[2,c.9].
Стратегічним завданням на середньострокову перспективу для збалансованого соціально-економічного розвитку України та її регіонів має стати створення умов для забезпечення додержання гарантованих державою соціальних стандартів для кожного громадянина незалежно від місця проживання.
Стратегічними цілями соціальної політики на регіональному рівні є : зростання матеріального добробуту і умов життя людей, забезпечення ефективної зайнятості населення, підвищення якості та конкурентоспроможності робочої сили, гарантування соціальних прав громадян на працю, соціальних захист, освіту, охорону здоров’я, культуру, житло, забезпечення прав і соціальних гарантій, що надаються сім’ї, жінкам, дітям та молоді.
Для належного виконання запропонованих заходів необхідним є забезпечення виконання прийнятих державних програм на регіональному рівні, а саме кожного року складається Програма зайнятості населення Чернівецької області, здійснення контролю за структурними зрушеннями в економіці регіону; удосконалення нормативної бази формування місцевих бюджетів;моніторингу стану і розвитку регіону, розробка соціальних прогнозів для забезпечення прийняття виважених управлінських рішень на регіональному рівні.
Формування регіональної соціальної політики має ґрунтуватись на єдиній державній правовій основі, що забезпечуватиме реалізацію прав і свобод кожного громадянина. Звичайно, сьогодні підтримка соціального сектору в цілому та фінансування соціальних потреб зокрема потребує підтримки та реформування. Таким чином, для подолання недоліків в даній сфері необхідно спрямувати кошти не стільки на споживання, скільки на розвиток промисловості та сільського господарства, не створить робочі місця в регіонах та можливість стабільного заробітку, при чому інвестиції повинні бути спільними – державними та з приватного сектору, а результати праці, зокрема, отриманий дохід від профінансований в даний спосіб заходів, повинен оподатковуватись на пільгових засадах, розподіл його повинен бути адресним.

Список літератури.
1. Губа О. Механізм перерозподілу трудових ресурсів та системи стимулювання праці комунальних підприємств/ О.Губа // Економіка: проблеми теорії та практики. 2006 – Т. 1, № 220. – с. 247-253
2. Звіти про виконання місцевих бюджетів по Чернівецькій області за 2006-2009 роки. [Електронний ресурс] / – Режим доступу до інф.: http://www.ukrstat.gov.ua
3. Колмакова О. Стимулювання рееміграції в Україні / О. Колмакова// Економіка : проблеми теорії та практики. – 2008. – Т. 1, № 224. – с. 20-29.
4. Основні фактори, що впливають на трудову мобільність та економічну активність населення / О.М. Таряник, О. М. Колмакова// Україна: аспекти праці. – 2008. –№3.-с.42-50.

 
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Пошук: