Науковий керівник: Стужук Т.М Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, м.Чернівці
РОЛЬ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ В ЖИТТІ КРАЇНИ
Розвиток суспільно-економічних відносин в Україні підтверджує необхідність якомога скорішого вирішення проблеми фінансової стабілізації ¬¬— основи загальнодержавної стабілізації і виходу з економічної кризи. Роль державного бюджету в житті країни є надзвичайно вагомою в наш час, так як основу фінансової політики становить бюджетна політика, яка пов'язана, насамперед, із формуванням і виконанням бюджетів усіх рівнів, цільових загальнодержавних фондів. Державний бюджет України — це головний фінансовий план країни, який віддзеркалює суспільно-економічний стан у державі. Економічна нестабільність і спад виробництва негативно вплива¬ють на формування доходів та фінансування видатків бюджету. Бюджет, його дохідна частина прямо пов'язані із Державною програмою соціально-економічного розвитку України на поточний фінансовий рік. І навпаки, виконання зазначеної програми за¬лежить від її фінансового забезпечення. У цьому напрямку Державний бюджет виступає основою фінансування загальнодержавних програм та сприяє їх виконанню. Фінансова політика охоплює нейтральну ланку системи економічних відносин і відіграє провідну роль у реалізації загальнодержавних функцій. Організація і регулювання цих відно¬син здійснюються відповідно до діючого етапу та стану суспільно-економічного розвитку країни. Без врахування суспільно-економічного розвитку політика стає гальмом розжитку економічних відносин.[2] Фінансова політика має бути жорсткою, але справедливою й активною, і повинна стимулювати економічне зростан¬ня, захищати національні інтереси та бути привабливою для суб'єктів іноземних країн. Побудова і формування фінансової політики – це досить складний процес. Державна програма соціально-економічного розвитку України і Державний бюджет України мають своє особливе місце, роль і призначення в системі суспільно-економічних відносин. Бюджет за своїм змістом є складною категорією і в теорії державних фінансів розглядається у трьох аспектах: по-перше, як правовий акт, згідно з яким виконавчі органи влади розпоряджаються фондами грошових ресурсів; по-друге, як план доходів і видатків відповідного органу влади; по-третє, як економічна категорія, оскільки державний бюджет відображає грошові відносини з приводу утворення, розподілу і використання централізованих і децентралізованих фондів грошових коштів. [3] Бюджет відображає масштаби діяльності держави й водночас обмежує її. Якщо, з одного боку, це кошти, які надходять у повне розпорядження держави і визначають її фінансовий потенціал, то з іншого, в цьому документі зосереджені грошові фонди суспільного користування, які перебувають не так у власності, як у розпорядженні органів державної влади . Він визначає її можливості й пріоритети розвитку, її роль і форми реалізації закріплених за нею функцій. Сутність бюджету, його економічну природу відображають певні економічні відносини. Учасниками цих відносин є держава, суб'єкти господарювання всіх форм власності та населення.[1] Державний бюджет — це щорічний баланс надходжень та видатків, який розробляють державні органи для активного впливу на економічний процес та підвищення його ефективності. У кожній країні основу державних фінансів становить бюджет, а точніше — бюджетна система, яка включає державний бюджети і бюджет відповідних адміністративних одиниць. Структура бюджетної системи значною мірою залежить від державного устрою країни. Так, держава з федеральним устроєм має федеральний (державний) бюджет і бюджети складових частин федерації (штатів, земель, кантонів, республік), а також бюджети місцеві (районів, міст, сіл, — залежно від адміністративного поділу. Всі вони мають дві частини: доходи й видатки. Кожен бюджет має свої власні джерела доходів. Джерелами доходів державного бюджету є податок на прибуток підприємств, об'єднань і організацій; податок на додану вартість; акцизні збори; доходи від зовнішньоекономічної діяльності та ін., згідно з нормативами, що визначаються законодавчими актами. Доходи місцевих бюджетів формуються за рахунок різних місцевих податків та стягнень. [5] Державні видатки — це сукупність грошових відносин, які складаються в процесі розподілу і використання централізованих і децентралізованих грошових ресурсів для фінансування основних витрат суспільства. [4] Щорічно в Україні розробляється Закон України «Про Державний бюджет», який відіграє надзвичайно важливу роль в житті держави. На даний час розробляється Державний бюджет на 2011 рік, який буде прийнято одразу після прийняття Податкового кодексу України, так як прийняття Податкового кодексу очікується на 1 січня 2011 року, то й Закон України «Про Державний бюджет на 2011 рік» буде прийнято в тих самих числах. На мою думку, Державний бюджет України на 2011 рік повинен формуватися на реалістичних макропоказниках економічного і соціального розвитку держави з урахуванням зміни податкової бази шляхом ліквідації адміністративних перешкод розвитку бізнесу та з одночасним залученням ресурсів і відповідати таким цілям: 1) створення сприятливих умов для розвитку виробництва, стимулювання сталої економічної і соціальної розбудови держави; реалізація виваженої боргової політики; 2) надання послуг для задоволення суспільних потреб виходячи з принципу забезпечення їх надання з урахуванням реальних державних ресурсів; 3) поступове підвищення соціальних стандартів; 4) проведення реформування міжбюджетних відносин з метою забезпечення стабільного соціально-економічного розвитку регіонів; 5) концентрація ресурсів бюджету на виконанні пріоритетних державних цільових програм, спрямованих на створення «точок зростання»; 6) створення умов для реалізації державної політики у сфері зовнішніх відносин та ін. Можна називати ще цілий ряд цілей яким повинен відповідати Державний бюджет , але найнеобхіднішими для життя країни є всі вище названі. Для того, щоб країна мала достатньо коштів для свого соціально-економічного розвитку перш за все потрібно, щоб був правильно розроблений та схвалений Закон «Про Державний бюджет» та Податковий кодекс, адже можна сказати, що основними, фігуруючими категоріями, які взаємодіють та взаємодоповнюють однин одного є Державний бюджет та Податковий кодекс. Отже, бюджет відіграє важливу роль у діяльності держави, визначає її можливості, пріоритети розвитку, її роль і форми реалізації закріплених за нею функцій. Можна сказати, що бюджет є регулятором економіки, що відображає обсяги необхідних державі фінансових ресурсів, визначає конкретні напрями використання коштів, спрямовує фінансову діяльність держави. Негативними рисами державного бюджету є те, що може спостерігатися бюджетний дефіцит - це та сума, на яку в даному році витрати бюджету перевищують його доходи, але дефіцит державного бюджету нині характерний для багатьох країн.
Джерела: 1. Бюджетний менеджмент : підручник / В. Федосов, В. Опарін, Л. Сафонова та ін. / за заг. ред. В. Федосова. – К. : Вид-во КНЕУ, 2008. – С. 17, 42-47. 2. Пасічник Ю.В. Бюджетна система України та зарубіжних країн : навч. посібн. – 2-ге вид., [перероб. і доп.]. – К. : Вид-во "Знання-Прес", 2007. – С. 278, 448-451. 3. Василик О.Д. Бюджетна система України : підручник / О.Д. Василик, К.В. Павлюк. – К. : Центр навч. літ-ри, 2009. – С. 12-17. 4. Бюджетна система. Конспект лекцій для студентів спеціальності "Фінанси" факультету підготовки фахівців заочної форми навчання / Л.В. Дзенік. – Луцьк : Вид-во ЛДТУ, 2007 – С. 12.