Наталія Щаслива,
Наук. кер.- Чаплінський Ю.Б,
Чернівецький торгово-економічний інститут КНТЕУ,
м. Чернівці
Особливості сучасної реклами в ринкових умовах
В наш час реклама є не лише важливим засобом інформації, а й невід'ємною частиною будь-якого бізнесу. Панівне місце вона зайняла на телебаченні і радіо, в газетах і журналах, а також в мережі Інтернет. На сьогодні реклама є одним з способів просування товарів та послуг і це далеко не повний перелік можливостей реклами. Саме тому вивчення сучасної реклами є надзвичайно актуальним у наш час.
У зв’язку із цим, останнім часом почали активно досліджувати рекламу, що представлено низкою публікацій таких авторів, як М.С. Хацер, А.І. Карпенко, Л.I.Денисенко, А.В.Зозулева, А.В.Арланцев, в яких певною мірою висвітлено ті чи інші аспекти розвитку реклами.
Метою нашої роботи є дослідження особливостей реклами в сучасних ринкових умовах.
В Україні реклама все більше розвивається, з'являються нові рекламні засоби, які допомагають підприємствам краще просувати свою продукцію. Так, під рекламою згідно з Законом України “Про рекламу” розуміється спеціальна інформація про осіб чи продукцію, яка розповсюджується в будь-якій формі і в будь-який спосіб з метою прямого або опосередкованого одержання прибутку [1]. Сучасна реклама має чітку наукову базу. Вона озброєна науко¬вими засобами, виробленими психологією та соціологією. Сучасна реклама повинна бути яскравою, зрозумілою, цікавою, яка легко запам’ятовується та приносить прибуток. При розробці такої реклами слід враховувати основні особливості реклами в умовах ринку.
По-перше, важливою особливістю сучасної реклами є її вирізнення з поміж інших, що досягається за допомогою розроблення фірмового стилю, зміни іміджу товару, підвищення рівня інформованості про товар та інше.
Друга особливість полягає у визначенні ефективності реклами. Ефективною реклама є тоді, коли вона фокусується на відмінних властивостях товару, забезпечуючи йому перевагу над аналогічними товарами і позиціонуючи товар у свідомості покупця, приносячи стабільний прибуток. За словами Л.I Денисенко, такими властивостями можна назвати, окрім загальноприйнятих, обіцянку, приховану в марці товару, а також символічну цінність товару [2].
Третьою особливістю є гнучкість сучасної реклами: збільшення або зменшення кількості реклами залежно від кількості покупців, які рекламодавець зможе охопити, та від суми коштів, що можуть бути витрачені без зайвих ускладнень. Тому, реклама повинна швидко реагувати на кон’юнктуру ринку, щоб не втратити жодного покупця.
Четвертою особливістю є адаптація сучасної реклами до ринку, його розмірів. Наприклад, якщо реклама є ефективною та приносить солідний прибуток рекламодавцю, він прагне збільшити свою частку на ринку та витіснити конкурентів, витрачаючи більше зусиль і більше коштів. Щоб компенсувати витрати на рекламу, потрібно, щоб ринок реклами був достатньо великим, а рекламодавець мав необхідні фінансові ресурси, аби подолати різні бар'єри на своєму шляху. Ця особливість зумовлює потребу постійного пристосування до умов ринку.
П’ятою особливістю сучасної реклами як складової маркетингових комунікацій є її поєднання з іншими чинниками продажу. Для успішної реклами потрібен диференційований товар, який пропонується за привабливою ціною через добре адаптовану до ринку збутову мережу.
Ще однією особливістю реклами можна визначити її широту охоплення. Як приклад, можна навести Інтернет-рекламу, яка за останні роки набирає широких обертів. Як повідомляє Всеукраїнська Рекламна Коаліція, в 2010 році в Україні є чітка тенденція до збільшення обсягів рекламно-комунікаційного ринку, зокрема, найбільше це спостерігається в рекламі, розміщеній в Інтернеті – 40% [3]. Тому, незабаром даний спосіб розміщення реклами займатиме найвищі позиції серед інших традиційних методів.
Отже, можна із впевненістю сказати, що особливостей реклами є багато, тому рекламодавцям слід детально з ними ознайомитись, перш ніж створити рекламу, яка би була ефективною та займала лідируючі позиції на ринку. Сучасна реклама повинна бути правдивою, не набридати споживачам і справді доносити потрібну і цікаву інформацію.
Список використаних джерел:
1. Закон України „Про рекламу” від 3.07.96 № 271/96-ВР (Із змінами та доповненнями, внесеними згідно з Законом N 1407-IV (1407-15) від 03.02.2004).
2. Денисенко Л.I. Реклама в нашому житті / Л.Денисенко /Науковий світ.-2008.-№8.-С.28-30.
3.Вакалюк А., Лазебник М. Обсяг рекламно-комунікаційного ринку України у 2009 році і прогноз на 2010 рік. Експертна оцінка Всеукраїнської Рекламної Коаліції/ А. Вакалюк, М. Лазебник / Маркетинг в Україні.-2009.-№6.-С.30-34