Наук. кер. – Соколюк О.В., Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, м. Чернівці
Формування сприятливого інвестиційного клімату в Україні
Роль та вплив інвестицій на розвиток та становлення сучасної економіки складно переоцінити, оскільки саме цей напрямок є найголовнішим в утворенні реального сектору економіки, розширенні виробництва та створення нових робочих місць. На сьогодні для економічного розвитку нашої держави обсяг внутрішніх фінансових ресурсів є недостатнім. У зв’язку з чим привабливими стають кошти іноземних інвесторів, але ситуація ускладнюється тим, що проблема інвестування вирішується в умовах світової економічної кризи, коли попит на інвестиції значно перевищує їх пропозицію. В силу актуальності різні аспекти проблеми інвестиційної діяльності знайшли своє відображення в численних працях вітчизняних авторів: Г.В. Абрамович[1], П.В. Матвієнко[2], Р.В. Попельнюхов[5], Ю.М. Правик[6], Т.Ф. Романюк[7] та інші. До найвідоміших зарубіжних науковців з даної проблематики можна віднести Р. Брауна, Л.Дж. Гітмана, Дж.М. Кейнса, У. Шарпа та інших. Метою є дослідження проблематики, щодо формування сприятливого інвестиційного клімату в Україні. Інвестиційний клімат безпосередньо впливає на основні показники соціально-економічного розвитку країни. Позитивний інвестиційний клімат сприяє вирішенню соціальних проблем, забезпечує високий рівень зайнятості населення, дозволяє оновлювати виробництво, проводити модернізацію й нарощування основних фондів підприємств, впроваджувати новітні технології тощо. [2, c.10] Перебіг сучасних політичних процесів та практична реалізація встановлених цілей та пріоритетів поліпшення інвестиційного клімату в Україні переважно негативно впливають на інвестиційний клімат.[7, c. 25] Існуючі в Україні перешкоди реалізації пріоритетів формування інвестиційного клімату мають системний характер і охоплюють правову, економічну, науково-технологічну та фінансову складові, зокрема: 1. Відсутність в Україні сталої стратегії та національного плану дій. 2. Обмеженість потенціалу залучення прямих іноземних інвестицій в Україну через приватизацію державних підприємств. 3. Переобтяженість регуляторними нормами та складність податкової системи. 4. Суттєве податкове навантаження. Ставка податку на прибуток в Україні (25 є вищою, ніж у багатьох країнах Центрально-Східної Європи. 5. Недієздатність механізмів забезпечення ринкових прав і свобод інвесторів, а також низький рівень захисту інвесторів. 6. Низький рівень ефективності законодавства з питань корпоративного управління. 7. Негативний міжнародний імідж України, який склався внаслідок відсутності масових «успішних» інвестиційних історій.[6, c. 26] Однак, при характеристиці інвестиційного клімату, варто дати і характеристику інвестиційного потенціалу України, який має величезні перспективи. [5, c.25] Чистий приріст сукупного обсягу іноземного капіталу в економіці України в січні-червні 2010 року становив 495,8 млн дол, або 21% від рівня січня-червня 2009 року, повідомив Держкомстат. За його даними, за перше півріччя цього року інвестори вклали в економіку країни 1782,8 млн дол прямих іноземних інвестицій (ПІІ), що становить 66% від надходжень першого півріччя минулого року. З країн ЄС надійшло 1179,0 млн дол (66,1% загального обсягу), з країн СНД - 418,7 млн дол (23,5%), з інших країн світу - 185,1 млн дол (10,4%). Одночасно капітал нерезидентів за вказаний період зменшився на 534 млн дол, тоді як в першому півріччі минулого року - 414 млн дол. Загальний обсяг ПІІ до України за станом на 1 липня 2010 року сягнув 40,402 млрд дол, що на 1,2% більше, ніж на початок року. З розрахунку на одну людину ПІІ оцінюються в 880,7 дол. З урахуванням даних першого кварталу, коли чистий приплив інвестицій становив лише 98,3 млн дол, або 12% від аналогічного періоду 2009 року, в другому кварталі цей показник покращав до 397,5 млн дол, або до 21,1% обсягу другого кварталу 2009 року. Як повідомлялося, в 2009 році приріст іноземного капіталу в економіці країни становив 4,41 млрд дол, що на 27,4% менше, ніж у 2008 році. [3] Сума кредитів і позик, отриманих підприємствами від прямих інвесторів, на 1 липня 2010 року становила 5,308 млрд дол, що на 3,8% менше, ніж кварталом раніше. Найбільше їх надійшло з Кіпру - 1,72 млрд дол, Німеччини - 0,63 млрд дол, Нідерландів - 0,62 млрд дол, Великої Британії - 0,27 млрд дол. Загальний обсяг ПІІ, включаючи позиковий капітал, на 1 квітня становив 45,71 млрд дол. Як повідомлялося, приплив прямих іноземних інвестицій (ПІІ) до України в січні-квітні 2010 року становив 1,237 млрд дол, що на 28,7% менше, ніж за аналогічний період 2009 року (1,734 млрд дол), повідомив Національний банк України (НБУ) на офіційному веб-сайті. В цілому позитивне сальдо кредитів і облігацій (по всіх секторах) в квітні становило 1,302 млрд дол, тоді як в березні лише 437 млн дол. За підсумками січня-березня позитивне сальдо за цією статтею сягнуло 118 млн дол. Водночас НБУ зазначає, що приплив запозичень в квітні був частково компенсований за рахунок скорочення депозитів нерезидентів в українських банках (на 351 млн дол) і розміщення депозитів українськими банками за кордоном (на 692 млн дол). [4] Отже, у результаті покращення інвестиційного клімату інвестиційний попит стане ресурсом збільшення попиту на гроші, що балансуватиме їх пропозицію, оскільки остання може зростати за рахунок процесів, які багато в чому є скороченими для України. Серед них: - трансферт валюти від експорту робочої сили; - зниження рівня доларизації економіки внаслідок поступового зміцнення національної валюти; іноземні капіталовкладення; - корпоративні та муніципальні позики за кордоном; - кошти від приватизації, особливо великих підприємств, які на даному етапі будуть активно надходити від нерезидентів, що мають намір придбати власність в Україні. Одним з найважливіших факторів у процесі інвестування виступає ефективність нормативно-правового регулювання процеси залучення. Неузгодженість правового поля інвестицій в Україні гальмує та інколи унеможливлює залучення останніх, що у свою чергу позначається на економічній стагнації економіки України. Тому специфіка теперішньої ситуації в країні полягає в тому, що необхідні зміни потрібно провести в якомога коротші терміни, оскільки Україна повинна забезпечити сприятливий інвестиційний клімат для бізнесу, з огляду на участь, зокрема, в проекті Євро 2012. Список використаних джерел: 1. Абрамович Г.В. Напрями активізації державної політики щодо залучення іноземних інвестицій в економіку України / Абрамович Г.В. // Інвестиції: практика та досвід. - 2007. - №1. - С. 16 2. Матвієнко П.В. Покращення інвестиційного клімату – пріоритетне завдання державного управління / Матвієнко П.В. // Інвестиції: практика і досвід, 2007. - №1. – с.10-15 3. Офіційний веб-сайт Державного комітету статистики України. – [Електронний ресурс]. - Режим доступу: www.ukrstat.gov.ua 4. Офіційний веб-сайт Національного банку України . – [Електронний ресурс]. - Режим доступу: www.bank.gov.ua 5. Попельнюхов Р.В. Інвестиційна привабливість економіки України / Попельнюхов Р.В // Інвестиції: практика і досвід, 2009. - №21. – с.24-28 6. Правик Ю.М. Стратегічні напрямки залучення і використання іноземних інвестицій / Правик Ю.М. // Інвестиції: практика та досвід - 2006. - №18. - С. 26 7. Романюк Т.Ф. Економічна сутність інвестицій / Романюк Т.Ф. // Формування ринкових відносин в Україні. - 2005. - №8. - С. 25.