Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, м. Вінниця
Менеджмент та маркетинг як фактори розвитку підприємницької діяльності
Управлінська діяльність − один з найважливіших факторів функціонування й розвитку підприємств в умовах ринкової економіки. Ця діяльність постійно вдосконалюється відповідно до об’єктивних вимог виробництва і реалізації товарів, складності господарських зв’язків, підвищення ролі споживача у формуванні техніко-економічних та інших параметрів продукції. Менеджмент як наукова система організації виробництва є однією з найважливіших умов ефективної та прибуткової діяльності підприємств. Він дістав загальне визнання у всьому світі. Тому сучасна теорія і практика менеджменту набуває особливого значення. У вирішенні питань підприємницької діяльності головними факторами є менеджмент та маркетинг підприємства. Метою статті є дослідження впливу менеджменту та маркетингу на розвиток підприємницької діяльності. Чимало відомих науковців вивчало це питання, серед них: П. Друкер, Л. Багієв, М. Тарасевич, А. Вовчак, Ф. Котлер, Л. Радкевич. За П. Друкером, термін «менеджмент» важкий для розуміння, він означає функцію, а також людей, які її виконують; він вказує на соціальне чи матеріальне становище; й одночасно означає навчальну дисципліну, галузь наукового дослідження. Менеджмент − це процес планування, організації головних питань підприємств з метою досягнення координації людських та матеріальних ресурсів, необхідних для ефективного досягнення поставлених завдань [1]. Завдання менеджменту полягає у реалізації бажань споживачів, клієнтів. Головною метою менеджменту є постановка цілей, які відповідають інтересам підприємства та роблять його рентабельним. Матеріальні дослідження і багаторічна праця показують, що ефективність народного господарства лише на третину обумовлюється вкладеннями в матеріально-речові елементи виробництва. Решта залежить від людського фактора − інтелектуального потенціалу, кваліфікаційного рівня і здібностей керівників та інших працівників підприємства. Ефективна діяльність керівника обумовлюється добре розвиненим стратегічним мисленням, умінням передбачати коливання попиту та пропозиції на ринку товарів та послуг [2; с.32-33]. У формуванні підприємницької діяльності не менш важливою є участь маркетингу. Маркетинг − це аналіз, втілення в життя бажань споживача потреб та очікувань клієнта, як можливість забезпечення успіху в досягненні цілей, виконання організаційних питань. Головне завдання маркетингу − це планування рішень, заходів щодо всебічної діяльності, яка пов’язана з метою здійснення впливу на споживача за прийняття оптимальної ціни та швидкого одержання бажаного прибутку. Маркетинг як сучасна філософія бізнесу ґрунтується на певних принципах. Принцип маркетингу − основні положення, обставини, вимоги, які визначають сутність маркетингу та покладені в його основу. До основних принципів можна віднести: • орієнтованість на споживача, його потреби та вимоги; • гнучкість у досягненні поставленої мети; • комплексний підхід до розробки маркетингових планів; • спрямованість на дострокову перспективу розвитку фірми. Актуальність третього принципу визначається неможливістю ефективного впливу на споживачів через використання якогось одного, навіть дуже ефективного, інструменту маркетингу. Йдеться саме про розробку оптимального комплексу взаємодіючих елементів маркетингу. Спрямованість на дострокову перспективу, як принцип маркетингу, передбачає прогнозування розвитку ринку і розробку відповідної стратегії маркетингу як складової стратегії розвитку підприємства з урахуванням очікуваних змін. Варто зазначити, що маркетинг актуальний для будь-якої сфери людської діяльності. Це зауваження принципове, оскільки люди досить часто сприймають маркетинг як частину сфери бізнесу або, ще гірше, комерційну, торговельну діяльність [3; с.17]. Отже, маркетинг і менеджмент є основними у формуванні ефективного управління підприємством, забезпечення його процвітання.
Список використаних джерел: 1. http://www.vikipedia/tp. 2. Г.В. Осовська, О.А. Осовський. Основи менеджменту. − К.: Команда, 2006. − 661с. 3. С.С. Гаркавечко. Маркетинг. − К.: Лібра, 2002. – 708 с.