Наук. кер. – Чаплінський Ю. Б. Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ м. Чернівці
ОСОБЛИВОСТІ ПАРТИЗАНСЬКОГО МАРКЕТИНГУ В СУЧАСНИХ УМОВАХ
Основним критерієм успішної діяльності підприємства є гнучке пристосування до мінливих ринкових вимог. Беручи до уваги сьогоднішній розвиток економіки, її кризовий період, потрібно звернути увагу на те, що платоспроможність населення зменшується. Саме тому підприємствам потрібно замість того, щоб витрачати чималі кошти на малоефективні традиційні рекламні заходи, сконцентрувати свою увагу на цільову аудиторію, якось її зацікавити. Загальноприйнято, що товар обов’язково має бути рекламований по радіо, телебаченню і т. д., але задоволення це дороге, а результат – нульовий. Саме у таких випадках підприємствам потрібно звернути увагу на альтернативу прямої реклами, однією із яких є партизанський маркетинг. Сьогодні у науковій літературі зустрічається достатньо багато інформації про його позитивний вплив на результати діяльності, зокрема, партизанському маркетингу, останнім часом приділяється особлива увага. Це знайшло своє відображення в працях вітчизняних та зарубіжних вчених. Насамперед І.Ансоффа, Ф. Котлера, А. Старостиної, Є. Ромата та інших. Проте першим ввів поняття «партизанський маркетинг» і почав досліджувати його Джей Конрад Левінсон [2, с. 38]. Партизанським маркетингом (guerrilla marketing) називають малобюджетні способи реклами і маркетингу, що дозволяють ефективно просувати товар або послугу, здобувати нових клієнтів і збільшувати свій прибуток, не вкладаючи або майже не вкладаючи грошей [3]. Іноді партизанський маркетинг може містити у собі приховану рекламу, коли люди стають частиною запланованого наперед розіграшу, де кожен відіграє свою роль, не здогадуючись при цьому, що їм намагаються продати товар. У цьому і є перевага даного виду маркетингу, адже він нічого не нав’язує споживачу, і, відповідно, не викликає у нього ефект відштовхування, завдяки цьому і результат кращий. Особливостями партизанського маркетингу є дешевизна, ефективність та ризиковий характер. Партизанська методика дозволяє працювати з конкретною аудиторією, обмежуючись певним районом чи навіть будинком, і доносячи при цьому інформацію, яка призначена конкретно для неї. Важливим є те, що перед початком проведення партизанської маркетингової політики, потрібно дослідити тих споживачів, кому буде адресоване маркетингове повідомлення. Адже при цьому надзвичайно велику роль відіграє національність громадян, їх ментальність, погляди та інші народні особливості. Тобто, робота проводиться з підсвідомістю людини. Ще однією особливістю партизанського маркетингу є те, що замість грошей, як при традиційному маркетингу, необхідно інвестувати час, енергію, уяву, креативність та творчий підхід. Цей вид маркетингу не є чимось сталим, тут не потрібно рухатися по алгоритму, адже він є надзвичайно гнучким. Партизанський маркетинг використовується давно, але сьогодні він набув особливої актуальності. Головна причина, з якої варто застосовувати нетрадиційні методи у рекламі, - це потреба адаптуватися до стрімких змін у житті людей. Основна передумова використання малобюджетного маркетингу полягає в тому, що фірма не має змоги виділити значні грошові кошти для поповнення рекламного бюджету. Відмова від застосування традиційної реклами у ЗМІ як головного способу просування є однією з особливостей «партизанського маркетингу», які відрізняють його від класичного. Маркетологи намагаються знайти спосіб ефективної і малозатратної політики, використовують або дешеві рекламоносії або нетрадиційні рекламні канали, такі як: реклама на автомобілях, на газонах, на візках, автомобільному склі, залізничних коліях тощо [2, с. 38]. Основні інструменти «партизанського маркетингу» такі: вірусний маркетинг, маркетинг подій, мобільний та Інтернет маркетинг, аромамаркетинг. Дослідники виділяють основні принципи «партизанського маркетингу»: 1) Неможливо формувати маркетинг тільки на власному досвіді, потрібно вивчати реальні потреби, переваги та поведінку цільових споживачів. 2) Для розроблення маркетингових стратегій варто використовувати не набутий досвід і попередні досягнення, що розраховані на отримання прибутку а забезпечити конкурентні переваги у ніші для збільшення лояльних покупців. 3) Спрямованість не на конкретну боротьбу з іншими компаніями, а на кооперацію та на довготермінові відносини з кожним клієнтом. 4) Перевагами нетрадиційних форм реклами є наступні: цільова аудиторія має чіткий і досить вузький профіль; посилюється емоціний вплив; є змога розмістити рекламу в нетрадиційних і неочікуваних місцях; можна подати ідею так, як ніхто не очікує, і там, де ніхто не очікує; інформація поєднується з розвагами; ефект від реклами посилюється, особливо якщо вона дотепна. Проте, нетрадиційні способи мають певний ризик, який пов’язаний із коротким терміном існування такої реклами й невеликим проміжком часу її прочитання, і тому більшість прийомів дають результат або одразу, або через короткий проміжок часу [1, с. 33]. Отже, «партизанський маркетинг» - нестандартна методика просування продукції на ринок, на яку витрачається невелика кількість коштів і, при правильному її проведенні, вона приносить значний результат і, відповідно, прибуток. Список використаних джерел:
1. Карпенко Н. Партизанський маркетинг у практиці малого та середнього бізнесу Полтавщини / Н. Карпенко // Маркетинг в Україні, 2007. - № 3. 2. Ковальчук С., Сучасний «партизанський маркетинг» / С. Ковальчук, О. Тябіна // Маркетинг в Україні, 2009. - № 5. 3. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://kovaliv.com/partuzanskiy_marketing.html