Тетяна Хмельницька
Наук. кер. –ЛошенюкІ.Р.
Чернівецький торговельно–економічний інститут КНТЕУ
м. Чернівці
РОЗВИТОК ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ В УКРАЇНІ
Сьогодні зі збільшенням кількості Інтернет - користувачів і часу, який вони проводять в мережі, росте і число онлайнових торгових майданчиків і сервіс – провайдерів, що надають платні послуги.Електронна комерція здійснює бізнес – процеси та ділові операції, які відбуваються між суб'єктами за допомогою інформаційних та телекомунікаційних технологій. Водночас вони забезпечують досягнення економічних та фінансових цілей суб'єктів, а також сприяють зниженню затрат. Середовищем для електронної комерції сьогодні є не тільки мережа Інтернет, а й будь – яка комп'ютерна мережа, за якої суб'єктами електронної комерції виступають фізичні та юридичні особи, а також урядові організації.
Мета нашого дослідження полягала в тому, щоб проаналізувати характерні особливості та перспективи розвитку електронної комерції України .
Незважаючи на очевидні переваги електронної комерції, розвинути і впровадити її в комерційну систему досить важко. Підприємства зіштовхуються з проблемами витрат, цінності, безпеки тощо. Разом з тим бачення підприємством електронної торгівлі повинне допомагати бізнесу встановлювати міцні відносини з діловими партнерами та клієнтами.
Перспективною в Україні є форма організації інформаційної та торговельної взаємодії між підприємствами через Інтернет, яку прийнято називати електронною комерцією "бізнес-бізнес". В умовах поглиблення міжнародного поділу праці, активного розвитку спільної комерції, коли підприємства не тільки купують один у одного продукцію, а й спільно працюють над виробництвом нових товарів та послуг, електронна комерція набуває особливого значення, оскільки вона передбачає формування тривалих партнерських відносин між підприємствами, які здійснюються через комунікаційні мережі [4].
Нині вже створюються корпоративні портали, в межах яких систематизується корпоративна інформація та надається доступ до неї сертифікованим користувачам. Отримує розвитку також створення електронних ринків, систем управління ланцюжком комплектації, систем управління взаємовідносинами з клієнтами. Важливим кроком у напрямі впровадження систем "бізнес-бізнес" є використання відкритих міжнародних стандартів. Уже розроблені технічні умови застосування даних технологій, зокрема, створено національний електронний каталог товарів [2c.497].
Бар'єр входу на ринок Інтернет – торгівлі порівняно невисокий. Це означає, що кількість торговельних підприємств, які будуть користуватись ним лише продовжить демонструвати стрімке зростання. При цьому буде з'являтися багато магазинів-одноденок, які закріпилися на ринку гравців, проте тільки псують репутацію он-лайн – торгівлі в цілому. Однак в електронній комерції ще багато вільних ніш і категорій товарів, де не визначилися лідери.
Ринок електронної комерції росте на 50-60% щорічно, незважаючи на деякі економічні коливання. Проте існують чинники, які стримують розвиток ринку. До найбільш вагомих серед них можна віднестивідсутність законодавства, нерозвиненість онлайнових засобів платежів, національні традиції ставлення до праці, відсутність уUАnet цікавих локальних контент-ресурсів [1 с.215].
За останні роки ріст українського сегмента Інтернету (UAnet) спостерігається у різних напрямках. Аудиторія UAnet подвоювалася щорічно за останні роки та за різними оцінками складає від 2 до 4% населення. UAnet містить у собі більш як 12 тис. українських сайтів. Очікується щомісячний ріст відвідувачів UAnet на 15%, 56% аудиторії UAnetпредставлена жителями України, 19% - Росії, 12% - США, 8% - Західної Європи, 5% - інші. Регулярна аудиторія користувачів UAnet, що проживають в Україні, - 450 тис. чол., а користувачів Інтернету - від 750 тис. до 2 млн. чол. Таке швидке збільшення користувачів Інтернет стане рушієм Інтернет – сектора в Україні, яке буде представлено галузями комп'ютерної техніки і комунікаціями, рекламою і медіа-індустрією, Інтернет–послугами, електронною комерцією [5].
Разом з тим сфера Інтернет–комерції розвивається не так швидко, як інші сегменти вітчизняного Інтернет–ринку, і має більш скромні інвестиції, а Інтернет–магазинище не одержали масового визнання українськими покупцями. В авангарді української електронної комерції Інтернет–магазини Molotok.com.ua, Bambook, Azbooke,аWebshop.гKiev.ua. Також за інформацією компанії TNS Interactive зазначається, що всього 4% жителів України мають доступ до мережі Інтернет і лише 1% користувачів є одночасно Інтернет–покупцями.
Для активного включення України в міжнародний електронний бізнес необхіднеактивне впровадження базового устаткування, комп'ютерів та телекомунікації, що забезпечать розширення комп'ютерної грамотності населення і належний рівень розвиткуінфраструктури; стимулювання швидкого розвитку інфраструктури мережі: розвиток Інтернет–магазинів, мережних бізнес-структур, операторів мережі та створення декілька великих вітчизняних Інтернет–порталів; навчання професійним і загальним навичкам роботи в Інтернеті на всіх рівнях освітньої системи;розвиток внутрішнього споживчого ринку, підвищення купівельної спроможності шляхом досягнення стабільного економічного росту.
Список використаних джерел
1.Макарова М.В. Електрона комерція :Посібник для студентів вищих навчальних закладів : - К.: «Академія» 2002.-272с.
2.Плескач В.Л., Затонацька Т.П.. Електронна комерція :Підручник .-К.: Знання , 2007-585 с.
3.Меджибовська Н. Перспективи розвитку електронного бізнесу в Україні //Економіка України. - 2003. - №6. - С. 36-41.
4.http://uk.wikipedia.org/wiki/Електронна_комерція
5.http://uk.wikipedia.org/wiki/Міжнародна_електронна_комерція