Микола Кисилиця,
5 курс, спец. «Міжнародна економіка», д.ф.н.,
Наук.кер.- Близнюк Н.В.,
Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ,
м. Чернівці
ОСНОВНІ ДЕТЕРМІНАНТИ ФОРМУВАННЯ ТРАНСПОРТНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗОВНІШНЬОЇ ТОРГІВЛІ КРАЇНИ
Під світовим ринком транспортних послуг з перевезення вантажів слід розуміти співвідношення пропозиції і попиту на перевезення з боку підприємств, установ чи фірм, що виступають виробниками, споживачами, експортерами чи імпортерами, транспортними підприємствами та посередниками, і які вступають в економічні та комерційно-правові взаємовідносини, регламентовані національними нормативними актами та міжнародними правовими нормами і торговими звичаями.
Оскільки світовий ринок транспортних послуг є сферою здійснення операцій з доставки товарів міжнародної торгівлі, очевидно, що умови його функціонування значною мірою визначають параметри транспортного забезпечення зовнішньої торгівлі окремої країни, тобто є його міжнародними детермінантами.
Серед таких детермінант, з нашої точки зору, слід виділити особливості та тенденції розвитку світового ринку транспортних послуг. Зокрема, аналіз та оцінка специфічних рис даного ринку та його структури дозволяють визначити роль транспортних послуг у забезпеченні міжнародного товароруху та міру і напрями їх впливу на ефективність зовнішньоторговельних операцій. У цьому контексті важливо зауважити, що всі особливості формування та функціонування світового ринку транспортних послуг випливають із специфічних рис самої діяльності з надання таких послуг.
Найважливішою характеристикою світового ринку послуг з перевезення вантажів є, на нашу думку, його залежність від кон’юнктури товарних ринків. Дана ознака світового ринку транспортних послуг обумовлює інші його детермінанти, зокрема: ємкість, динаміку в обсягах перевезень, географічну та галузеву структуру, механізм ціноутворення і т. ін.
Вирізняється світовий ринок транспортних послуг і кількістю угод, які укладаються в процесі купівлі-продажу транспортних послуг.
Також, оскільки однією з ознак транспортних послуг є їх територіальна “прив’язка”, то необхідною умовою існування та функціонування світового ринку транспортних послуг є “взаємодія національних транспортних систем та їх кооперація у доставці експортно-імпортних вантажів” [1, с. 112].
Потреба у взаємодії національних транспортних систем в процесі доставки експортно-імпортних вантажів через національну приналежність засобів виробництва транспортних послуг стала передумовою створення системи дозволів на рух іноземних транспортних засобів територією інших країн. Як результат, світовий ринок транспортних послуг регулюється наднаціональними джерелами права – дво - й багатосторонніми транспортними угодами та правовими документами міжнародних транспортних організацій.
Отже, основні напрямки впливу міжнародних детермінант на параметри транспортного забезпечення зовнішньої торгівлі окремої країни стосуються умов конкуренції на світовому ринку транспортних послуг. Світовий ринок транспортних послуг характеризується багаторівневістю складу його суб’єктів та складністю врегулювання відносин між ними, а також напруженою конкурентною боротьбою між виробниками транспортних послуг за умови наявності попиту на них.
Список використаних джерел:
1. Коновалова Н.А. Международные транспортные тарифы / Н.А. Коновалова. – М.: Транспорт, 2005. – 279 с.
2. Бенсон Д. Транспорт и доставка грузов / Д. Бенсон, Дж. Уайтхед; пер. с англ. В.В. Космина – М.: Транспорт, 2009. – 279 с.