3 курс, спец. «Менеджмент організацій торгівлі», д.ф.н., Наук.кер. – Бозуленко О.Ю. Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, м.Чернівці
ЕФЕКТИВНІСТЬ ТОРГІВЛІ ЧЕРЕЗ АВТОМАТИ В УКРАЇНІ
У час, коли суспільство не стоїть на місці і кожного дня відкриває для себе нові простори, з упевненістю можна сказати, що галузі торгівлі також торкнулася автоматизація. Уже мало кого можна здивувати інтернет-магазинами, розвізною чи розносною торгівлею або продажем товарів по замовленню, але в Україні відносно недавно великого розвитку набула торгівля через автомати. Адже у період інформаційного і технологічного прогресу, прискоренням ритму життя людей, прагненням все встигнути у нас залишається все менше часу для відвідування ринків, супермаркетів та магазинів. Нам зручно здійснювати покупки та оплачувати послуги, не виходячи з власного дому, офісу чи інших місць, де ми знаходимося. На сьогоднішній день автоматизований продаж практикується у всьому світі. Продаж товарів і послуг через автомати часто називають «вендінг». Торгівля через автомати зручна не лише тим, що нам не потрібно змінювати свої маршрути та плани, але й тим, що вони працюють цілодобово і без торгового персоналу. Україна завжди була не проти перейняти чужий досвід, в тому числі і щодо ведення бізнесу. А коли з’ясувалося, що вендінг – не вимагає великих початкових вкладень, і приносить гарний дохід при швидкій окупності, - він почав стрімко розвиватися. Тому, можна сказати, що торгівля через автомати на даний момент – це не просто хороша бізнес ідея, це – золота жила для початківців. Світовим лідером альтернативному роздрібному продажу товарів є Японія, де близько 60% всіх продажів здійснюється через торговельні автомати. В Україні торговельні автомати з'явилися порівняно недавно. Окрім жетонів метрополітену і газет в асортименті товарів, що продаються через автомати, з'явилися й такі, що продають каву, воду, бутерброди, закуски, картки мобільного зв'язку тощо. Проте, існує ряд обмежень на товари вендингової торгівлі. Зокрема, заборонено торгувати: алкогольними напоями і тютюновими виробами; вогненебезпечними товарами побутової хімії, піротехнічними іграшками, паливно-мастильними матеріалами; виробами, реалізація яких заборонена законодавчими актами; товарами, які не мають супровідних документів і документів, які підтверджують якість і безпеку товарів, наявність яких обумовлена нормативними актами. [2, с. 420] Переваги торгівлі через автомати: невеликі витрати на рекламу; дизайн, який підходить до будь-якого приміщення; незначні витрати на обслуговування апарату; технічна простота установки; скорочення витрат на персонал, адже одна людина з легкістю може здійснювати завантаження та інкасацію автомату та довгий термін використання, при належному обслуговуванні. Існує також ряд недоліків торгівлі через автомати – це: один вид автоматів може продавати лише обмежений асортимент (шоколадні батончики, газети, напої в упаковці або на розлив); до товарних одиниць пред´являються певні вимоги (габарити упаковки, форма, маса); з автоматів можуть красти гроші і товари; технічні неполадки, що виникають, вимагають певних витрат (вартість запчастин і ремонту, оплати праці техніків); поряд з автоматами бажано встановлювати пристрої для розміну монет. [1, с. 209] В Україні частка продажів через торгові автомати може досягати 20-25% від загального обороту таких продуктових груп, як кава або шоколадні батончики. Наприклад, у Європі через автомати реалізується 5-7% кави й кавових напоїв. А Соса-Соla продає через автомати близько 20% загального обсягу вироблених напоїв. У цей час в Україні через автомати найбільше активно продаються гарячі напої (кава, чай і ін.) і картки передплачених послуг мобільного зв'язку. [3] Так, наприклад, свій власний парк автоматів мають компанії Nestle і Coca-Cola, які закуповували автомати й брендували їх своїми марками. Nestle зараз є лідером у вендингу гарячих напоїв. У цієї компанії найбільший парк обладнання в Україні - автомати встановлені в 95 містах. Активніше всього вендинг розвивається в містах з мільйонним населенням (Київ, Одеса, Харків, Дніпропетровськ, Донецьк). 50% успіху залежить від вибору місця для установки автомата (вдалим для установки автомата вважається місце, де буде не менш 3 тис. візуальних контактів з потенційним споживачем за день), 30% - від якісного й своєчасного обслуговування машини й 20% - від того, якими марками брендований автомат, чи є на ньому інструкція й номери телефонів «гарячої лінії». Найчастіше автомати, які не оформлені належним чином, викликають у споживача сумніви у якості продукту або послуги, що продає машина. [4] Отож, з упевненістю можна сказати, що розвиток вендінгу в Україні вражає, з кожним днем ринок автоматів збільшується і успішно розвивається. Уподобання споживачів теж змінюються, і люди вже без перестороги ставляться до нового виду продажу товарів та послуг. В найближчому майбутньому український ринок автоматів все більше буде нагадувати ринки інших індустріально розвинених країн.
Список використаних джерел:
1. Голошубова Н.О. Організація торгівлі: Підруч. для студ. вищ. навч. закл. [Текст] – К.: Книга, 2004 – 560 с. 2. Дахно І.І. Зовнішньоекономічний менеджмент : Навч. Посіб. [Текст] / Дахно І.І., Бабіч Г.В., Барановська В.М., та ін. – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 568 с. 3. Електорнний журнал про вендінг «Вендінг – online» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vending-m.com.ua/ 4. Перспективи розвитку вендінгу в Україні [Електронний ресурс] . – Режим доступу: http://unipay.ua/v-vending-in-ukraine.php