Четвер, 28.03.2024, 12:19
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Всеукраїнська студентська інтернет-конференція

Меню сайта
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

Литва І., Юрасова А., Реклама як засіб психологічного вплив - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Форум » Матеріали конференції 23.05.2014 » Маркетинг і реклама в Україні інтеграція теорії та практики » Литва І., Юрасова А., Реклама як засіб психологічного вплив
Литва І., Юрасова А., Реклама як засіб психологічного вплив
conf-cvДата: Понеділок, 26.05.2014, 11:08 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 1656
Нагороди: 5
Репутація: 8
Статус: Offline



Ірина Литва, Анна Юрасова,





3 курс, спец. 6.030504 «Економіка підприємства», денна форма навчання
Наук. кер. – Вдовічена О.Г.
Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ
м. Чернівці





Реклама як засіб психологічного впливу та маніпуляції споживачів






У вирі сучасного світу реклама безсумнівно виступає одним із основних рушіїв торгівлі. Вона допомагає дізнатися про нові товари і послуги, зорієнтуватися в безмежному морі виробництва і споживання. Та реклама не лише інформує. Фахівці стверджують, що вона − могутній засіб впливу і маніпуляції людиною. Вона здатна формувати і змінювати світогляд і поведінку людей. Саме тому науковці нині так ретельно вивчають це явище [4].
Проблема психологічних впливів реклами актуальна тому, що вона пов’язана із цілим рядом моментів етичного характеру. Адже будь-який вплив змінює свідомість людини та може перешкоджати вольному вибору.
Реклама як вид інформації перестає бути суто економічним атрибутом і стає своєрідним елементом масової культури. У цьому аспекті дослідження психологічних механізмів впливу реклами, умов підвищення її ефективності дуже цікавить дослідників [1].
У науковій літературі до аналізу проблеми психологічного впливу реклами на споживачів звертаються як іноземні, так і вітчизняні дослідники. Питаннями вдосконалення впливу реклами на поведінку споживача займалися такі дослідники, як: Е.Гофман, І.Грошев, П.Дракер, Є.Суїменко, Я.Тереляк, Т.Тишка, А.Фальковський, Л.Федотова, С.Хопкінс, І.Окландер, Н.Череповська та інші.
Сьогодні реклама стала частиною суспільного життя, вона вже не викликає здивування чи захоплення, а сприймається як буденне явище, без якого не можливий розвиток будь-якої сфери діяльності.
Реклама − це якісь інформаційні повідомлення про товари і послуги, поширювані численними виробничими, торговельними або фінансовими компаніями за допомогою рекламних агентств, засобів масової інформації та комунікації з метою впливу на споживачів [3, с. 26]. Основною метою реклами є: привернути увагу, викликати інтерес, передати споживачеві інформацію і змусити його діяти певним чином. Виробити товар ще недостатньо, важливо, щоб він знайшов свого споживача. Тому рекламне звернення має повідомити дещо важливе і цікаве для споживача, про щось виключне, особливе, чого нема в інших товарах. Звернення в рекламі повинно бути правдивим, доказовим і виголошеним доступно, вчасно, щоб покупець звернув увагу на рекламований товар (послугу) і придбав його [1].
Американські вченні дослідили чи впливає реклама на споживачів і якими методами. Загалом було опитано 600 осіб (і жіночої, і чоловічої статі) − по 100 представників кожної вікової категорії: 18-23, 24-29, 30-40, 41-50, 51-64, 65 і більше Респондентам пропонували 20 запитань зі сфери комерційної реклами. Результати цього дослідження наведено в таблиці нижче (табл. 1) :
Таблиця 1.
Сприйняття реклами споживачами
Питома вага у % Сприйняття реклами
39,68 % як засіб впливу на свідомість людей;
26,67 % як потрібний елемент ринкової економіки
20,53 % як засіб накопичення грошей
13,12 % як дороге задоволення багатих людей (великих фірм)
На людину, як єдиний суб’єкт рекламної діяльності, вплив здійснюється через органи чуття. Найбільш пов’язаними з рекламою є: зорові та слухові відчуття. Певні співвідношення кольорів часто можуть неприємно впливати на зір, а саме підвищувати зорову стомлюваність. Це кольори, при змішуванні яких утворюється сірий колір. Також варто враховувати відтінки, яскравість та насиченість, що сприяє оптимізації якості впливу. Те ж стосується і звукового ряду, тобто приємний, не різкий звук і голос викликає позитивні емоції, відповідно підвищуючи ефективність впливу реклами [2. с,25].
Щоб спонукати людину до придбання певного товару використовуються такі найефективніші види психологічних впливів у рекламних повідомленнях [5] :
1. Наслідування − процес орієнтації на певний приклад, взірець, повторення і відтворення однією людиною дій, вчинків, жестів, манер, інтонацій іншої людини, копіювання рис її характеру та стилю життя.
2. Зараження. Під зараженням розуміють психологічний вплив на особистість у процесі, спілкування і взаємодії, який передає певні настрої, спонукання не через свідомість та інтелект, а через емоційну сферу.
3. Переконання як вид рекламного впливу, який полягає у тому, щоб за допомогою аргументації довести споживачу переваги даного товару і необхідність його придбання. У процесі переконання використовуються три групи аргументів. До першої групи входять аргументи, що ґрунтуються на безперечних істинах і на особистому досвіді тих, кого переконують. Друга група дає позитивну аргументацію на користь товару. Третя − негативну інформацію, що попереджає покупця про труднощі, а то й про небезпеку, якщо він не придбає товар.
4. Рекламні шоу сьогодні найбільш часто використовуються в телевізійному варіанті, що вкрай ефективно з точки зору впливу при їх розповсюдженні на багатомільйонні аудиторії. При проведенні телевізійних рекламних шоу використовується прийом прискореної промови ведучого, що демонструє товар. Швидкий темп мови позбавляє глядачів можливості усвідомити ситуацію психологічного впливу, порадитися з ким-небудь, залучити свій особистий минулий досвід тощо
5. Імідж. Вчені називають імідж у рекламі засобом психологічного впливу і навіть маніпулювання свідомістю людини. Як один з найпопулярніших методів надання товару додаткових психологічних цінностей вважається реклама, що виходить від знаменитостей або просто популярних людей. Використовуючи цей метод, реклама "збагачує" соціальну значимість "іміджу" товару і використовує при цьому психологічний прийом прямого ради, що грає першорядну роль в процесі навіювання [4, с. 26].
Також застосовують такі види впливу як : гіпноз, навіювання, стереотип, механізм
"ореолу", ідентифікація, технологія "25 кадру", нейролінгвістичне програмування.
Окрім психологічних впливів є актуальним і маніпулювання через рекламу. Під маніпулюванням слід розуміти приховане управління свідомістю та поведінкою людей в певних соціальних та економічних інтересах правлячої еліти.
Основні прийоми маніпулювання [3] :
1. "Підміна понять" − спочатку показують одне, потім пропонують купити зовсім інше. Наприклад, рекламують сухий корм для собак − маленькі, непоказні гранули, а спочатку йде відеоряд: соковите м’ясо, овочі, зелень і тому подібне.
2. "Безкоштовний сир із мишоловки" − увагу споживача акцентують на можливості отримати "безкоштовно", "в подарунок" яку-небудь річ на додаток до основної покупки. Зрозуміло, що ціну "безкоштовного подарунка" просто включено в ціну рекламованого товару і покупець насправді оплачує зі своєї кишені дві речі.
3. "Перемога над іншими" − ключові слова: "на відміну від інших". Класичні приклади – реклама батарейок, які "працюють довше звичайних", реклама нового порошку, з яким "ви вимиєте більше посуду, при цьому швидше і краще".
Усі рекламні повідомлення спрямовані діяти на підсвідомому рівні споживача. Рекламодавець не прагне змусити людину свідомо аналізувати, а намагається викликати реакцію на емоційному рівні.
Висновки. Реклама вже давно перестала бути просто джерелом інформації про товари і послуги. Сьогодні головною метою реклами є прагнення якомога швидше і найдорожче продати товар. Тому реклама зараз перетворилась на засіб маніпулювання свідомістю споживачів, що спонукає їх до придбання рекламованих товарів чи послуг. Отже, реклама виявляється свого роду "соціальним наркотиком" − граючи на властивому будь-якій людині бажанні щось у житті змінити, реклама пропонує задовольнятись лише новою річчю, представляючи товар як відчутний знак реальних змін.

Список використаної літератури .

1. Процак Х. Засоби психологічного впливу та маніпуляції громадською свідомістю у рекламі. [Електронний ресурс]. − Режим доступу : http://www.mediakrytyka.info/za-scho....mi.html
2. Малаєва Є.В. Психологічний вплив реклами на споживача. / Євгенія Вікторівна Малаєва. // [Текст] - Практика управління. - №9. – 2008. – 26-28 с.
3. Миронов Ю.Б. Основи рекламної діяльності Навчальний посібник / Юрій Богданович Миронов. // [Текст] - Дрогобич: Посвіт, 2007. – 108 с.
4. Ковтунович Т. Розпізнаваймо методи маніпуляцій у рекламі. [Електронний ресурс]. − Режим доступу : http://osvita.mediasapiens.ua/materia....reklami
5. Федотова Л.Н. Социология рекламной деятельности: Ученик для вузов/ Лариса Николаевна Федотова // [Текст] – 3-е издание. – М.: Узд-во Оникс, 2007. – 560 с



 
Форум » Матеріали конференції 23.05.2014 » Маркетинг і реклама в Україні інтеграція теорії та практики » Литва І., Юрасова А., Реклама як засіб психологічного вплив
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Пошук: