1 курс, спец. «Економіка підприємства» д. ф. н., Наук кер. – Близнюк Н. В., Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, м. Чернівці
Розвиток торгівлі в регіонах як передумова для розвитку загальнодержавної внутрішньої торгівлі України
Внутрішня торгівля – це галузь економіки, що поєднує виробництво, розподіл, обмін і споживання, а також реалізує вітчизняні або ж іноземні товари на внутрішньому ринку країни шляхом їх купівлі-продажу . Проблеми регіонального розвитку внутрішньої торгівлі простежуються у працях A. Мазаракі, Є. Воронової, О. Кочерги, В. Куценко, Ф. П'ятакова, Ю. Лисенкова, Л. Демидко, Т. Шпараги. Внутрішня торгівлю поділяють на оптову і роздрібну. Внутрішня торгівля включає оптову торгівлю та посередництво в торгівлі, роздрібну торгівлю та торговельно-виробничу діяльність.[1, с. 115] По регіонах України торгівля розвинута неоднаково. Тому існують певні відмінності в обсягу реалізованої промислової продукції по регіонах.[3] Таблиця 1 Обсяг реалізованої промислової продукції за регіонами за 2013 рік Адміністративні одиниці Обсяг реалізованої промислової продукції (товарів, послуг) без ПДВ та акцизу, млн.грн. усього у % до всієї реалізованої продукції Україна 1111268,8 100 Автономна Республіка Крим 22673,4 2,0 Вінницька 22739,0 2,0 Продовження табл. 1 Волинська 10185,3 0,9 Дніпропетровська 201228,3 18,1 Донецька 205697,2 18,5 Житомирська 15672,8 1,4 Закарпатська 9290,7 0,8 Запорізька 75846,9 6,8 Івано-Франківська 20472,1 1,8 Київська 40271,5 3,6 Кіровоградська 14416,7 1,3 Луганська 67806,0 6,1 Львівська 30786,8 2,8 Миколаївська 21702,3 2,0 Одеська 25041,1 2,3 Полтавська 65466,7 5,9 Рівненська 14483,4 1,3 Сумська 22391,2 2,0 Тернопільська 7612,4 0,7 Харківська 63007,2 5,7 Херсонська 10834,0 1,0 Хмельницька 16615,7 1,5 Черкаська 28242,2 2,5 Чернівецька 4013,7 0,4 Чернігівська 14085,3 1,3 м.Київ 73259,4 6,6 м.Севастополь 4102,1 0,4 Найбільше промислової продукції у 2013 р. було реалізовано у найбільших промислових центрах: у Дніпропетровській, Донецькій, Запорізькій областях, що становлять відповідно 18,1% 18,5% та 6,8% від обсягу реалізованої продукції. Найменша частка промислової продукції була реалізована у Тернопільській(0,7%), Закарпатській(0,8%) та Волинській областях(0,9%). Виділяють 4 регіональні угрупування: • регіони з високим рівнем розвитку внутрішньої торгівлі (Київська, Харківська, Дніпропетровська, Запорізька, Львівська і Закарпатська області). Це переважно території з високим рівнем урбанізації, розвитком промислового виробництва (Львівщина, Придніпров'я) і соціального комплексу (Київська, Харківська області), в яких знаходиться 29,3 % всіх торговельних підприємств України та сконцентровано понад 30 % їх роздрібного товарообороту. Їм характерна специфічна структура зайнятості населення і високий рівень доходів, що також позитивно впливає на показники розвитку торговельної діяльності. • регіони із середнім рівнем розвитку внутрішньої торгівлі (Донецька, Полтавська, Сумська, Одеська, Волинська і Чернівецька області). • найбільше промислової продукції було реалізовано у найбільших промислових центрах: у Дніпропетровській, Донецькій, Запорізькій областях, що становлять відповідно 18,1% 18,5% та 6,8% від обсягу реалізованої продукції Це суттєво вплинуло на зростання показників роздрібного товарообороту. Одеська, Чернівецька і Волинська області мають підвищені показники розвитку внутрішньої торгівлі через наближення до кордонів України, морських і річкових транспортних шляхів, а також через розвиток рекреаційної діяльності, туризму і відпочинку. • у регіонах із низьким рівнем розвитку внутрішньої торгівлі (Рівненська, Чернігівська, Кіровоградська, Миколаївська, Херсонська області й Автономна Республіка Крим) останнім часом особливо стрімко проходили процеси скорочення роздрібного товарообороту та кількості торговельних підприємств.[2, с. 215] Проблеми раціональної територіальної організації внутрішньої торгівлі України посідають одне з провідних місць у господарському комплексі нашої держави. Тому необхідність підвищення загального рівня торговельного обслуговування в малих містах та сільській місцевості на основі створення оптових підприємств, що працюватимуть безпосередньо із товаровиробниками є дуже важливим завданням державного регулювання розміщення торговельних об'єктів. Основними методами реалізації цих заходів є зниження обсягів оподаткування стаціонарних торговельних підприємств, зменшення ставок орендної плати та плати за користування комунальними послугами й електроенергією.[2, с. 217] Отже, внутрішня торгівля в Україні нераціонально розміщена по території країни. Найбільше торгівля розвинена у Київській, Харківській, Дніпропетровській областях. Тому необхідна ефективна державна політика для підвищення загального рівня торговельного обслуговування. Список використаних джерел: 1. Савощенко А.С. Інфраструктура товарного ринку: Навч. посібник – К.: КНЕУ, 2004 – с. 2. Іщук С.І.Регіональна економіка: Теорія. Методи. Практика: Підручник / С.І. Іщук, О.В. Гладкий; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. — К. : Знання, 2013. — 447 с. — (Університетський підручник). 3. Державний комітет статистики в Україні Внутрішня торгівля http://www.ukrstat.gov.ua/