Пятниця, 29.03.2024, 03:57
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Всеукраїнська студентська інтернет-конференція

Меню сайта
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

КОЗАК Е., КАЗНАЧЕЙСЬКЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Форум » Матеріали конференції 23.05.2014 » Роль фінансово-кредитної системи у розвитку економіки країни » КОЗАК Е., КАЗНАЧЕЙСЬКЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ
КОЗАК Е., КАЗНАЧЕЙСЬКЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ
conf-cvДата: Понеділок, 26.05.2014, 14:10 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 1656
Нагороди: 5
Репутація: 8
Статус: Offline


КОЗАК ЕЛЬЗА,






НАУК. КЕР. ПАСКАР О.I.,
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ТОРГОВЕЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ ІНСТИТУТ КНТЕУ,
М. ЧЕРНІВЦІ




КАЗНАЧЕЙСЬКЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ ЗА ВИДАТКАМИ: ПРОБЛЕМИ ТА НАПРЯМИ ЙОГО ВДОСКОНАЛЕННЯ





На сьогоднішній день сучасна модель казначейської системи виконання бюджетів не повною мірою й неефективно використовується через «обмеження» її можливостей законодавчими інструментами.
Питання щодо вдосконалення норм бюджетного законодавства єдосить актуальними, що у свою чергу дасть змогу більш ефективно здійснювати свої повноваження та вдосконалить казначейське обслуговування місцевих бюджетів.
Слід зазначити про необхідність забезпечення прозорості бюджетного процесу, ефективності використання наявних фінансових ресурсів та цільового спрямування бюджетних коштів місцевих бюджетів в умовах запровадження нових норм бюджетного законодавства, які сприяють більш ефективному використанню коштів бюджетів на виконання власних повноважень органами місцевого самоврядування.
Аналіз останніх наукових досліджень та публікацій. Казначейське обслуговування місцевих бюджетів за видатками досліджувалось у працях багатьох вчених, а значний внесок у цьому дослідженні зробили С. Булгакова, Є. Галушка, Л. Гуцаленко, О. Даневич, Л. Єрмоленко, О. Кірєєв, Р. Макуцький, М. Мац, М. Мельник, К. Огданський, О. Охрімовський, К. Павлюк, П. Петрашко, Д. Ротар, А. Стовбчатий, В. Стоян, Н.Сушко, І.Форкун, Н Фролова, Й. Хижник, О.Чечуліна, С.Юрій. та ін. Разом з тим, практичні аспекти казначейського обслуговування місцевих бюджетів за видатками потребують подальших досліджень, що пов’язано зі змінами законодавства та необхідністю підвищення ефективності використання бюджетних коштів.
Мета статті полягає у дослідженні казначейського обслуговування місцевих бюджетів за видатками, виявлення проблем та розробці напрямів його вдосконалення.
Виклад основного матеріалу.
Зміни бюджетної політики та нормативних актів, ліквідація Державного казначейства України та створення Державної казначейської служби України, розширення її завдань та функцій, підвищують місце і роль казначейського обслуговування бюджетних коштів, контролю за їх використанням, змінюють та постійно удосконалюють його форми, методи та систему. Казначейське обслуговування бюджетних коштів здійснюється відповідно до ст.43, 78 Бюджетного кодексу України. Державна казначейська служба України забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунку, відкритого у Національному банку України. Основні завдання та функції Казначейської служби України визначені Положенням про Державну казначейську службу України, затвердженим указом Президента України № 460 від 13.04.2011р.
Підкреслимо, що перехід на казначейське обслуговування місцевих бюджетів відбулось поступово у 2002-2005 роках, при цьому основними засадами переходу було посилення контролю за рухом коштів місцевих бюджетів, своєчасне попередження їх нецільового використання, впровадження нових засад управління бюджетними зобов’язаннями та сприяння виконання бюджетної політики органів місцевого самоврядування. Порядок казначейського обслуговування місцевих бюджетів за видатками затверджений наказом Міністерства фінансів України від 23.08.2012 р. № 938 «Про затвердження Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів».
Організація роботи органів Казначейства України щодо обслуговування видаткової частини місцевих бюджетів здійснюється у такій послідовності:
1) формування бази даних мережі розпорядників коштів;
2) відображення в системі обліку державного казначейства бюджетних розписів;
3) доведення розпорядником коштів планових показників бюджетних асигнувань забезпечення їх обліку та контролю;
4) внесення змін до планових показників, що виникають у процесі виконання державного бюджету;
5) відображення в обліку затверджених кошторисів, планів асигнувань загального фонду, спеціального фонду розпорядників бюджетних коштів, планів використання бюджетних коштів одержувачів, а також внесених до зазначених документів змін;
6) облік та консолідація інформації за зобов’язаннями розпорядників та одержувачів бюджетних коштів та погашення зареєстрованих зобов’язань;
7) проведення операцій щодо відкриття асигнувань за загальним і спеціальним фондами державного бюджету;
8) перерахування міжбюджетних трансфертів та проведення операцій за взаємними розрахунками між державним та місцевими бюджетами;
9) проведення платежів з обслуговування боргових зобов’язань держави.
Слід зазначити, що лише після виконання цих обов’язкових організаційних функцій здійснюються видатки розпорядникам та одержувачам бюджетних коштів. Перерахування коштів здійснюється шляхом оплати витрат із реєстраційних та спеціальних реєстраційних рахунків розпорядників та одержувачів бюджетних коштів. Джерелом для здійснення видатків є кошти державного та місцевих бюджетів, які закумульовані на ЄКР та виділяються розпорядникам коштів під певні програми та функції.
Для забезпечення правильного та своєчасного розподілу асигнувань в розрізі територій та розпорядників нижчого рівня і одержувачів бюджетних коштів розпорядники бюджетних коштів на кожний бюджетний рік формують мережу установ та організацій, які отримують бюджетні кошти, та подають зазначену інформацію до Державної Казначейської служби України не пізніше ніж за 15 днів до початку бюджетного року.
Зауважимо, що важливим питанням щодо ефективності казначейського обслуговування місцевих бюджетів є застосування автоматизованої системи здійснення платежів, у рамках загальної концепції реформування бюджетних структур та з метою ефективного управління грошовими потоками, скорочення термінів проходження коштів, забезпечення і централізованого обліку надходжень до бюджетів усіх рівнів бюджетної системи та одержання оперативної інформації про хід виконання бюджетів було впроваджено єдиний казначейський рахунок (далі – ЄКР).
Роль ЄКР полягає у комплексному обслуговуванні всіх учасників бюджетного процесу, який об’єднує систему рахунків, що діють в єдиному режимі. Технологія функціонування ЄКР ґрунтується на принципі «єдності каси», яка передбачає зарахування всіх доходів бюджету, що надходять, залучення і погашення джерел фінансування дефіциту бюджету, і здійснення всіх витрат з єдиного рахунку бюджету. Регламентується відповідно Положенням про єдиний казначейський рахунок від 26 червня 2002 року. Функціонування ЄКР як основного рахунку держави для проведення фінансових операцій та ефективного управління коштами державного і місцевих бюджетів через Систему електронний платежів Національного банку України. Також, зазначимо, що відповідно до вимог положення ми можемо побачити що виконується принцип єдності, а саме дотримання єдиних правил здійснення контролю, бухгалтерського обліку, складання фінансової звітності та контролю за виконанням бюджетів.
Однак, останніми роками ми можемо помітити чітку тенденцію зловживанням центральними органами влади в управлінні бюджетними ресурсами, а саме місцевих бюджетів, адже за рахунок їх тимчасово вільних коштів, що розміщенні на ЄКР, фінансують видатки державного бюджету. В 2011-2013 рр. аналогічна ситуація, коштами було профінансовано погашення державного боргу та для виплат Пенсійного фонду України. Більшою частиною затриманих платіжних доручень та заблокованих рахунків склали не захищенні статті видатків місцевих бюджетів на поточне утримання установ бюджетної сфери і соціальної інфраструктури, капітальний ремонт, житлово-комунальне господарство, транспорт, забезпечення дорожнього господарства та сфери благоустрою.
Не останнім із факторів впливу на швидкість виконання поставлених функцій ДКСУ посідає програмне забезпечення. Як нам відомо то з 8.11.2013 року в дослідно-промислову експлуатацію успішно було впроваджено новітню версію програмного забезпечення АС «Є - Казна», яка відповідно була вдосконалена та модернізована по останнім тенденціям та вимогам. З слів Голови ДКСУ Харченка «Є - Казна» має зручний інтерфейс, та що є найважливішим має швидкісний канал передачі даних, що мінімізує час на виконання казначейських транзакцій.
Програмою передбачено швидкісний документообіг, який відповідно посилить та спростить процедуру контролю за виконанням бюджету. Впровадження ПТК АС «Є-Казна», аналог якого відсутній в країнах СНД, є яскравим досягненням перспективного розвитку казначейської системи України. Основною проблемою з якою зіткнулись працівники ДКСУ, це закриття поточних рахунків в програмі АС «Казна» та відкриття нових рахунків в АС «Є - Казна», що супроводжувалося документною тяганиною.
Проте казначейське обслуговування місцевих бюджетів має низку проблем, які потребують вдосконалення та оптимізації процедур казначейського обслуговування місцевих бюджетів, а саме [4, c.20]:
1) відсутність чіткого розподілу повноважень та функцій між органами Держказначейства та місцевого самоврядування;
2) нестабільність законодавства в Україні, оскільки в разі зміни нормативів казначейство змушене коригувати і доопрацьовувати методологічну та програмно-технічну базу кардинально й оперативно;
3) неприпустимість продовження такої практики з проведення видатків органами Державної Казначейської служби, яка призводить до зростання боргів місцевих бюджетів перед постачальниками товарів, робіт та послуг;
4) не цільове використання коштів бюджетними установами соціально-культурної сфери;
5) адаптація до матеріально-технічної бази;
6) відсутність прозорості та стабільності в сфері казначейського обслуговування місцевих бюджетів;
7) недостатнє забезпечення районної ланки цифровими технологіями зв'язку;
8) плинність кадрів в системі Державної казначейської служби України.
Перечисливши деякі із основних проблем з якими стикаються органи ДКСУ ми можемо зазначити, що ними запроваджено основні напрями діяльності системи Казначейської служби України на найближчу перспективу, серед яких виділимо:
1) виведення на новий рівень якість надання послуг розпорядникам бюджетних коштів;
2) посилення контролю за дотриманням учасниками бюджетного процесу вимог бюджетного законодавства, які регламентують бюджетний процес в Україні, в частині відповідності даних головних розпорядників коштів державного та місцевих бюджетів аналогічним даним відображеним у бухгалтерському обліку органів Казначейства;
3) підвищення своєчасності, якості та контролю щодо поновлення та виконання регламентних робіт в АС «Є-Казна»;
4) забезпечення постійного дотримання вимог Правил організації захисту електронних платіжних документів з використанням засобів захисту інформації Казначейської служби України, затверджених наказом Казначейської служби України від 14.12.2012 № 376;
5) забезпечення неухильного дотримання вимог Порядку покриття тимчасових касових розривів місцевих бюджетів та Порядку надання Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям і виконавчим органам відповідних місцевих рад середньострокових позик та їх погашення, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1204 і № 1203, та своєчасне погашення місцевими бюджетами зазначених позик;
6) здійснення належного контролю та неухильне дотримання вимог законодавства України під час розгляду та формування документів, що стосуються виконання судових рішень, які спрямовуються на виконання до Казначейства України за бюджетною програмою КПКВ 3504040 «Забезпечення виконання рішень суду, що гарантовані державою» тощо.
Реалізація поставлених стратегічних завдань сприятиме забезпеченню стійкої дохідної бази місцевих бюджетів, підвищенню ступеня їх фінансової незалежності, проведенню послідовної політики в сфері реформування місцевих бюджетів, підвищенню результативності, та ефективності та прозорості використання бюджетних коштів. Також враховуючи досвід зарубіжних країн, доцільним є створення окремого казначейського банку, який поряд зі збиранням, розподілом і зберіганням бюджетних коштів братиме активну участь у фінансуванні економіки держави.
Державна Казначейська служба України є одним із найважливіших органів у структурі державного контролю та управління фінансами. Можна сподіватись,що вирішення певних недоліків в обслуговуванні місцевих бюджетів дасть змогу забезпечити ефективне та якісне обслуговування бюджетів на всіх рівнях.

Список використаних джерел:
1. Бюджетний кодекс України [Текст] : офіційний текст : [чинне законодавство зі змінами та доповненнями : станом на 26 квітня 2011р.]. – К .: Паливода А. В., 2011. – 144 с. – ISBN 978-966-437-207-4.
2. Про Державну казначейську службу України [Електронний ресурс]: Указ Президента України від 13.04.2011 №460/2011. - Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua.
3. Габа І. Казначейське обслуговування місцевих бюджетів: переваги та недоліки [Текст] / І. Габа // Все про бухгалтерський облік. – 2013. – № 9. – С. 20 - 22.
4. Науково-практичний коментар Бюджетного кодексу України [Текст] / Офіційний вісник України. - №59 – 2013. – С. 9
5. Офіційний веб-портал Державної казначейської служби України [Електронний ресурс]. – Режим доступу - http://www.treasury.gov.ua/main/uk/ publish/article/200940.



 
Форум » Матеріали конференції 23.05.2014 » Роль фінансово-кредитної системи у розвитку економіки країни » КОЗАК Е., КАЗНАЧЕЙСЬКЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Пошук: