Пятниця, 29.03.2024, 13:51
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Всеукраїнська студентська інтернет-конференція

Меню сайта
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

Стромило Т., НАПРЯМИ ТРАНСФОРМАЦІЇ ОПОДАТКУВАННЯ... - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Форум » Матеріали конференції 23.05.2014 » Роль фінансово-кредитної системи у розвитку економіки країни » Стромило Т., НАПРЯМИ ТРАНСФОРМАЦІЇ ОПОДАТКУВАННЯ...
Стромило Т., НАПРЯМИ ТРАНСФОРМАЦІЇ ОПОДАТКУВАННЯ...
conf-cvДата: Понеділок, 26.05.2014, 14:03 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 1656
Нагороди: 5
Репутація: 8
Статус: Offline


Тетяна Стромило,





5 курс, спец. «Фінанси і кредит», д.ф.н.,
Науковий керівник – Томнюк Т.Л.
Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ,
м. Чернівці




НАПРЯМИ ТРАНСФОРМАЦІЇ ОПОДАТКУВАННЯ ФІЗИЧНИХ ОСІБ В УКРАЇНІ





На сучасному етапі економічного розвитку рівень доходу громадян є одним з найбільш важливих показників визначення матеріального і духовного життя кожного індивіда. Рівень доходів громадян визначальним чином залежить від рівня податкового навантаження на фізичних осіб. Виходячи з того, що є об’єктом оподаткування, податки з громадян поділяються на податки на доходи та майнові податки. Окремі фізичні особи – суб’єкти підприємницької діяльності можуть сплачувати ресурсні платежі за користування у господарських потребах певними ресурсами. Громадяни виступають платниками місцевих податків і зборів. Крім того, фізичні особи несуть податковий тягар по сплаті податку на додану вартість.
Фізичні особи є платниками кількох податків і зборів і за певних умов закріплюються, як платники групи податків, що припускають змішаного платника. Проте, якщо можна так сформулювати, «чистий» вид податків у податковій системі України, де платниками виступають винятково фізичні особи, тільки один – податок на доходи фізичних осіб. Податок на доходи фізичних осіб стягується безпосередньо з доходів громадян і становить досить вагому частину надходжень до бюджету.
Досвід розвинених країн засвідчує, що прибуткове оподаткування – дієвий інструмент перерозподілу в умовах зрілої демократії із чітко визначеними умовами суспільного договору, із високим рівнем життя й доходів населення, тому вдосконалення оподаткування доходів громадян в Україні повинно відбуватися в напрямку забезпечення принципу соціальної справедливості [1].
На сучасному етапі економічного розвитку основні напрями трансформації оподаткування фізичних осіб полягають в наступному:
1. В Україні проблема побудови оптимальних податкових відносин у сфері оподаткування доходів громадян обумовлена не високим рівнем податкового навантаження податком на доходи фізичних осіб (що сплачується за рахунок найманого працівника), а надмірним навантаженням єдиним внеском на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Роботодавець сплачує понад 1/3 суми витрат на оплату праці у вигляді єдиного внеску. Такий ступінь податкового навантаження є основною причиною відходу в тінь ВВП в частині заробітної плати. Аналогічно більше третини доходу повинен перерахувати на загальнообов’язкове державне соціальне страхування підприємець [2]. Зниження рівня навантаження на фонд оплати праці сприятиме легалізації та зростанню доходів громадян, а як наслідок – підвищенню рівня надходжень від податку на доходи фізичних осіб.
2. Прогресивна шкала податку на доходи фізичних осіб забезпечує соціальну справедливість і рівномірний розподіл між платниками податків податкового тягаря. Існуюча сьогодні система ставок порушує цей принцип. Система оподаткування доходів громадян має бути прогресивною. Однак прогресія повинна бути розрахована таким чином, щоб ураховувати реальний, наявний у цей час діапазон доходів громадян.
3. В Україні на всі види нерухомості встановлюється однакова відсоткова ставка, що в деякій мірі є несправедливим. Крім того, як свідчить практика, більшість міст України, які ввели податок на нерухоме майно, встановлюють максимальну ставку податку, тобто 2,7% мінімальної заробітної плати за 1кв. м. [3] Постає проблема, що об’єкт оподаткування – квадратний метр житла – має різну вартість у столиці та сільській місцевості; у мікрорайоні із розвинутою інфраструктурою чи без неї; у новобудові та будинку, що потребує капітального ремонту; на середніх поверхах багатоповерхівки та на 1-ому чи останньому. Вважаємо, що базою оподаткування повинна бути не житлова площа нерухомості, а її якісна оціночна вартість (як у багатьох економічно розвинених країнах світу).
4. Для підвищення регулюючої функції податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки доцільно місцевим органам влади надати повноваження щодо надання пільг з цього податку для пенсіонерів, інвалідів, учасників ліквідації аварії на ЧАЕС, багатодітних сімей. З метою протидії ухилення від оподаткування шляхом переоформлення нерухомості на батьків-пенсіонерів тощо варто передбачити обмеження права на користування пільгою (наприклад, пільга розповсюджується на певну граничну площу житла за основним місцем проживання пільговика).
Зазначені пропозиції сприятимуть оптимізації оподаткування фізичних осіб як з фіскальної, так і з регулюючої позиції виконання податками своїх функцій.
Список використаних джерел:
1. Катрук Н. Світовий досвід оподаткування доходів громадян і його використання в Україні [Електронний ресурс] / Н.Катрук // Схід. – №2 (93). – 2009. – Режим доступу: http://www.experts.in.ua/baza/analitic/index.php?ELEMENT_ID=42074
2. Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування [Електронний ресурс] : Закон України від 08.07.10 р. № 2464-VІ. – Режим доступу: http://zakon.nau.ua/doc/?code=2464-17
3. Податковий кодекс України [Електронний ресурс] : Затверджений Верховною Радою України 2 грудня 2010 року № 2755-VІ. – Режим доступу: http://zakon.nau.ua/doc/?code=2755-17


 
Форум » Матеріали конференції 23.05.2014 » Роль фінансово-кредитної системи у розвитку економіки країни » Стромило Т., НАПРЯМИ ТРАНСФОРМАЦІЇ ОПОДАТКУВАННЯ...
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Пошук: