Субота, 20.04.2024, 11:18
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Всеукраїнська студентська інтернет-конференція

Меню сайта
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

Погосян К., АНАЛІЗ РОЗВИТКУ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ В УКРАЇНІ - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Форум » Матеріали конференції 23.12.2013 » Економічна теорія та історія економічної думки » Погосян К., АНАЛІЗ РОЗВИТКУ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ В УКРАЇНІ
Погосян К., АНАЛІЗ РОЗВИТКУ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ В УКРАЇНІ
conf-cvДата: Понеділок, 23.12.2013, 23:32 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 1656
Нагороди: 5
Репутація: 8
Статус: Offline

Крістіне Погосян,



2 курс, спец. «Міжнародна економіка», д. ф. н.,
Наук. кер. – Сідуняк О. В.,
Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ,
м. Чернівці



АНАЛІЗ РОЗВИТКУ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ В УКРАЇНІ



Протягом останнього десятиліття основою розвитку ринків багатьох країн світу і одним із голових факторів їх розширення стала всесвітня мережа Інтернет. Нові технологічні впровадження вплинули і на сферу торгівлі. Так, в економіці активно почали застосовуватися новітні технології ведення бізнесу, більш ефективні, з мінімальними витратами, які швидко приносять прибуток. Це сприяло появі і бурхливому розвитку електронної комерції (е-комерції).
Підприємці та споживачі прагнуть максимально використовувати можливості Інтернету, зокрема застосовувати всесвітню мережу як засіб обміну товарами і послугами завдяки її високій швидкості передачі інформації, що сприяє виникненню сучасних бізнес-структур, які за допомогою інформаційної мережі встановлюють партнерські відносини і здійснюють свою діяльність у будь-якій точці земної кулі. Таким чином, розрахунки через мережу Інтернет розвиваються з дивовижною швидкістю і все більшого значення набуває електронна комерція [1, с. 80].
Проблеми розвитку електронної комерції в Україні привертають увагу науковців. Сучасні тенденції розвитку інформаційних технологій та їх запровадження в економічне життя суспільства досліджувалися у працях: Макарової М. [2], Меджибовської Н. [3], Плескач В. [4], Успенського І. [5], Чубукової О. [6].
Метою роботи є висвітлення сучасних тенденцій розвитку електронної комерції в Україні та пошук можливостей її розвитку.
Під електронною комерцією розуміються будь-які форми ділових угод, при яких взаємодія сторін здійснюється електронним способом замість фізичного обміну чи безпосереднього фізичного контакту і в результаті якого право власності чи право користування товаром або послугою передається від однієї особи іншій [5, с. 61]. Іншими словами, електронна комерція – це продаж товарів, при якому організація попиту на товар здійснюється через Інтернет. При цьому спосіб оплати не має значення: розрахунки за покупку можуть здійснюватися навіть готівкою.
В теорії електронної комерції існує декілька загальноприйнятих форм, які поділяють електронну комерцію на сегменти комерційного взаємозв’язку між його учасниками [7, с. 11]:
- бізнес-бізнес (business-to-business, B2B), коли покупцем і продавцем є юридичні особи;
- бізнес-споживач (business-to-consumer, B2C). У цьому разі продавець – юридична, а покупець – фізична особа;
- споживач-споживач (consumer-to-consumer, C2C). Тут покупцем і продавцем виступають фізичні особи.
- бізнес-адміністрація (business-to-administration, B2A);
- споживач-адміністрація (consumer-to-administration, C2A).
Основними перевагами е-комерції є: оперативність отримання інформації, особливо при міжнародних операціях; зниження невиробничих витрат (торгових витрат, витрат на рекламу, витрат пов’язаних з сервісним обслуговуванням та інформаційною підтримкою споживачів); скорочення циклу виробництва та продажі, оскільки відпадає потреба повторного підтвердження інформації і знижується вірогідність помилок при введенні інформації; значно знижуються затрати пов’язані з обміном інформацією, за рахунок використання більш дешевих засобів телекомунікації; доступність та прозорість інформації.
Сфера е-комерції в Україні на сьогодні знаходиться на етапі стрімкого розвитку. Про це свідчить відкриття багатьох Інтернет-магазинів в українському сегменті мережі. Цьому сприяє значне збільшення користувачів Інтернет, адже кількість осіб, які мають доступ до мережі, є надзвичайно великою. Наприклад, у першій половині поточного 2013 року кількість Інтернет-користувачів в Україні склала майже 5,5 млн осіб. А це на 20% більше, ніж за аналогічний період минулого року [8].
Інтернет-торгівля виходить в лідери української економіки за темпами зростання. Обсяг ринку Інтернет-торгівлі в Україні за минулий рік склав 1,59 мільярдів доларів, майже втричі перевищивши показники чотирирічної давності. Тільки за 2012 рік обсяг ринку збільшився на 45% . А середні річні витрати одного Інтернет-покупця становлять 714 доларів [10]. Загальна кількість поштових посилок у 2012 році склала 45,3 млн. і у порівнянні з минулим роком збільшилась на 59,16% [9].
З початку поточного року в Україні зареєстровано 1508 суб’єктів господарювання, які відмітили роздрібну торгівлю, що здійснюється фірмами поштового замовлення чи через Інтернет, основним видом своєї діяльності, з них 94 юридичних і 1414 фізичних осіб-підприємців. При цьому, протягом минулого року в Україні зареєстровано 1075 суб’єктів господарювання з таким видом діяльності [9].
Проте ці цифри відображають лише зареєстрованих суб’єктів господарювання. Частка нелегально працюючих в Інтернеті набагато більша. До таких можна віднести Інтернет-магазини у соціальних мережах, які не реєструються як суб’єкти господарювання, і відповідно не сплачують податки. Ухиляються від сплати податків не тільки незареєстровані підприємці. Більшість намагаються різними способами мінімізувати суму сплати податків, працюючи за спрощеною формою оподаткування: суб’єкт підприємницької діяльності - фізична особа. Податкові збори для них, залежно від обороту компанії, становлять до 20% мінімальної зарплати (1218 грн.), тоді як юридичні особи платять 19% податку від загального прибутку. Суми податків різняться в сотні разів, що допомагає Інтернет-магазинам зберігати низькі ціни та високу прибутковість бізнесу. Тому українська онлайн-комерція знаходиться в основному в тіні.
Зростання ринку е-комерції – тенденція загальносвітова. Проте є й внутрішні причини зростання віртуальних продажів в Україні, а саме: вільний доступ до мережі Інтернет і швидкий розвиток служб доставки. Продавець у мережі не несе витрат на оренду приміщення, організацію вітрини, штат продавців. Це дозволяє Інтернет-торговцям продавати товари на 15-20% дешевше за звичайні магазини.
Ринок електронної комерції щоденно зростає, однак більшість користувачів Інтернету ще все-таки з побоюванням ставляться до покупки онлайн, адже вважають, що існує ризик отримання неякісної продукції. А решта споживачів, які користувалися послугами е-комерції, здійснюють це вкрай рідко,щоб уникнути шахрайства з боку продавців. І лише невелика частка регулярно здійснює покупки в мережі.
Основними факторами, які відштовхують від здійснення покупок онлайн, для українських споживачів є: сумнівна репутація онлайн-продавця, неможливість побачити і протестувати товар до здійснення покупки чи замовлення, невпевненість у порядності та надійності онлайн-продавця, невпевненість в тому, що оплачений товар доставлять в належному (непошкодженому) стані, низький рівень обслуговування.
Основним недоліком е-комерції є те, що договірні відносини, які виникають при покупці товарів та отриманні послуг в Інтернеті, та правова база електронного бізнесу залишаються не врегульованими. Спроба Верховної Ради узаконити галузь е-комерції закінчилася реєстрацією законопроекту “Про електронну комерцію” від 17.06.2013, за яким передбачається укладання дистанційних договорів навіть без цифрового підпису та “рівність юридичної сили правочинів, укладених з використанням інформаційно-телекомунікаційних систем, з правочинами укладеними у іншій передбаченій чинним законодавством формі” [11]. Адже електронні договори в суді не розглядаються, хоча необхідність у цьому виникає часто. Суди аргументують це тим, що немає такого виду діяльності, як електронна торгівля.
Перспективним напрямком цього бізнесу є підключення до Інтернет-торгівлі великих супермаркетів. Їх клієнти зможуть замовляти продукти через Інтернет і забирати покупки в магазині, не залишаючи автомобіля. Цікавим напрямом є також продаж техніки в кредит через Інтернет-магазини. Ця технологія в Україні набирає обертів, а подальший розвиток Інтернет-торгівлі все більше сприятиме цьому.
Але більша частина споживачів не мають банківської картки, за допомогою якої можна здійснювати розрахунок в Інтернеті. Однак не дивлячись на це, спостерігатиметься немале зростання ринку електронної комерції. Щороку ринок зростає приблизно на 50 %, і тенденція повинна зберегтися як мінімум на найближчі 5 років. Інвестори все охочіше вкладають в Інтернет-ринок, а користувачі, які таки зважилися на одну покупку онлайн, досить часто розширюють свої можливості отримання такої послуги.
Аналіз сучасних тенденцій розвитку електронної комерції в Україні показав, що процеси комп’ютеризації та інтернетизації дали поштовх для ведення бізнесу через Інтернет. Правові та законодавчі засади перебувають на стадії вдосконалення. Стримуючими факторами розповсюдження е-комерції є недостатність необхідних засобів платежу у покупця, недовіра до онлайн-покупок. Однак не дивлячись на існуючі проблеми, динаміка розвитку е-комерції демонструє позитивні результати. З боку держави необхідне стимулювання розвитку інфраструктури мережі, адже раціональне використання мережі у торгівлі спростить бізнес-діяльність для підприємств будь-якого розміру і можливість їх виходу на міжнародні ринки, поглибить інтеграцію української економіки у світове господарство, знизить витрати на забезпечення обігу готівкових коштів.
Список використаних джерел:
1. Карташова І.В. Електронна комерція в Україні та її перспективи / І.В. Карташова [Текст] // Держава та регіони. – 2007. – №6. – с. 80-84.
2. Макарова М. Електронна комерція [Текст] / М. Макарова. – К.: Вид. центр, 2002. – 272 с.
3. Меджибовська Н. Перспективи розвитку електронного бізнесу в Україні [Текст] / Н. Меджибовська // Економіка України. – 2003. – №6. – с. 36-41.
4. Плескач В. Л. Електронна комерція: підручник [Текст] / В. Л. Плескач, Т. Г. Затонацька – К.: Знання, 2007. – 535 с.
5. Успенский И. Энциклопедия Интернет-бизнеса [Текст] / И. Успенский – Спб.: Питер, 2001. – 432с.
6. Чубукова О. О формировании национального рынка информационных продуктов и услуг [Текст] / О. Чубукова // Экономика Украины. – 1999. – №9. – с. 86-88.
7. Шалева О. І. Електронна комерція: навч. посібник [Текст] / О. І. Шалева. – К.: Центр учбової літератури, 2011. – 216 с.
8. В Україні зростає кількість інтернет-користувачів // Голос Столиці – [Електронний ресурс] – Режим доступу:
http://newsradio.com.ua/2013_08.....
9. Державна служба статистики України – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/.
10. Інтернет торгівля стала лідером української економіки за темпами зростання // Журнал Кореспондент – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ua.korrespondent.net/journal/1576449.
11. Проект Закону України “Про електронну комерцію” від 17.06.2013 / Верховна Рада України – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=47409

 
Форум » Матеріали конференції 23.12.2013 » Економічна теорія та історія економічної думки » Погосян К., АНАЛІЗ РОЗВИТКУ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ В УКРАЇНІ
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Пошук: