3 курс, с-ть «міжнародна економіка» д/ф, Наук. кер. – Козменко В.М. Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ м. Чернівці
ПРОГРАМА INTERREG В РОЗВИТКУ ЄВРОРЕГІОНІВ
Основною організаційною формою транскордонного співробітництва є єврорегіони, практика функціонування яких в останні роки показала свою ефективність у справі ліквідації бар’єрів для вільного руху людей, товарів, послуг, капіталів. Сьогодні у Європі налічується близько 130 єврорегіонів та їхня кількість продовжує зростати. При розгляді даної теми потрібно розглянути теоретичні аспекти розвитку єврорегіонів; провести аналіз тенденцій розвитку єврорегіонів на сучасному етапі; виявити перспективи та шляхи розвитку єврорегіонів . Єврорегіон – це форма транскордонного співробітництва між територіальними громадянами або місцевими органами влади прикордонних регіонів двох або більше держав, що мають спільний кордон, спрямований на координацію їхніх взаємних зусиль і здійснення узгоджених заходів у різних сферах життєдіяльності відповідно до національних законодавств і норм міжнародного права розв’язання спільних проблем і в інтересах людей, які населяють його територію по обидва боки державного кордону. На нашу думку потрібно досліджувати три основні типи єврорегіонів. І – єврорегіони всередині ЄС (приклад: єврорегіон «Єврегіо »); ІІ – єврорегіони між країнами – членами ЄС та їхніми сусідами – не членами (приклад: єврорегіон «Регіо Базелієнсіс»); ІІІ – єврорегіони між постсоціалістичними державами (приклад єврорегіон «Дніпро»). Ми вирішили аналізувати діяльність єврорегіонів першого та другого типу використовуючи дані про програму INTERREG IV яка заснована на стратегічних цілях Європейського Союзу. У рамках фондів програми INTERREG IV для єврорегіону «Єврегіо», ЄС виділив кошти у розмірі 138 653 853 євро, програма містила ключ для розподілу коштів між різними пріоритетами. Це означає, що був розроблений наступний специфічний розподіл коштів: Пріоритет 1 – Економічна, технологія та інновації: 58%; Пріоритет 2 – Сталий регіональний розвиток: 18%; Пріоритет 3 – Інтеграція та суспільство: 18%; До 2011 року, у рамках програми INTERREG IV «Німеччина-Нідерланди» було затверджено 101 проект. Затвердження відбулося в 2008 р. (37), 2009 р. (33), 2010 р. (14) і 2011р. (17). У цілому, аванси ЄС разом становлять 10,399,038.98 євро. Всього можливі витрати в розмірі 77,579,556.78 євро. У тому числі, Європейська комісія досі зробила аванси у 43,261,428.69 євро. [1] Аналізуючи другий тип єврорегіонів ми взяли для прикладу німецько-французько-швейцарський єврорегіон «Регіо Базелієнсіс». У період з 1995 року (INTERREG ІІ) до 2013 (INTERREG IV), на північному заході Швейцарії, відбувся потік міжнародних європейських проектів співпраці і федеральних коштів у розмірі 17 млн. швейцарських франків (CHF).. Комісія ЄС на період 2014 – 2020 року пропонує асигнування в розмірі 376 млрд. євро для політики згуртування. З них 11,7 млрд. євро призначені для територіальної співпраці. Ці кошти будуть наступними на окремих напрямках співробітництва розділилися: 8,569 млрд. євро для транс-кордонного співробітництва в рамках INTERREG VA; 2,431 млрд. євро для транснаціонального співробітництва в рамках INTERREG VB; 0,7 млрд. євро для міжрегіонального співробітництва в рамках INTERREG VC [2]. Для аналізу єврорегіонів третього типу, а саме єврорегіони між постсоціалістичними державами, ми вибрали єврорегіон «Дніпро». Це єдиний єврорегіон до складу якого не належать країни ЄС. Єврорегіон «Дніпро» об'єднує з білоруського боку Гомельську область, з українського боку - Чернігівську область, з російського боку - Брянську область. Так як єврорегіон фінансується коштами держав членів та поки що програма INTERREG не виділяє кошти на підтримку даного єврорегіону, будемо аналізувати за зовнішньоторговельним оборотом цих трьох країн. Зовнішньоторговельний оборот Брянської області з Білоруссю за 2012 року становив 675,4 млн. доларів США, в тому числі експорт - 190,6 млн. доларів США (143,6 % до відповідного періоду 2011 року), імпорт - 484,8 млн. доларів США (137,7 % до відповідного періоду 2011 року). Зовнішньоторговельний оборот Брянської області з Україною за січень-вересень 2012 року становив 292,5 млн. доларів США, у тому числі експорт - 80,5 млн. доларів США (178,6 % до відповідного періоду 2011 року), імпорт - 212 млн. доларів США (78,9 % до відповідного періоду 2011 року) [3]. За вище вказаними даними ми бачимо, що співпраця Брянської області з Республікою Білорусь, на кращому рівні ніж з Україною. Отже, єврорегіони другого та третього типу повинні користуватись досвідом єврорегіонів першого типу (всередині ЄС). Саме запозичення цих навичок та спрямованість країн – не членів ЄС і країн СНД до євроінтеграції, дозволить покращити соціально-економічний стан даних країн, а також сприятиме інвестиційну привабливість для ЄС. Порівняння діяльності єврорегіонів на базі транскордонної інформації дозволить оцінювати їхню ефективність, обирати основні напрямки подальшої співпраці та приймати обґрунтовані управлінські рішення. Список використаних джерел: 1. Euregio. [Electronic Resource], — Mode of access : URL : http://www.euregio.de. — Title from the screen 2. Regio Baseliensis [Electronic recourse] – Access mode: URL : http://www.regbas.ch/d_home.cfm 3. Информация о результатах реализации Плана мероприятий по сотрудничеству в рамках Приграничного Сообщества «Еврорегион Днепр» по итогам 2012 года. // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL : econom.brk>bank/deyatelnost/info_01_02_13.doc