3 курс, спец. “Міжнародна економіка”, д. ф. н. Наук. кер. – Простебі Л. І. Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, м. Чернівці
СПІВРОБІТНИЦТВО УКРАЇНИ ТА ЄВРОПЕЙСЬКОГО БАНКУ РЕКОНСТРУКЦІЇ ТА РОЗВИТКУ
Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) є найвагомішим та найбільш диверсифікованим інвестором/кредитором проектів, пов'язаних із модернізацією економіки та розвитком приватного сектора в Україні. Процес співпраці України з ЄБРР характеризується не лише широким діапазоном галузей та напрямів діяльності, а й досить позитивною динамікою щодо кількості проектів та обсягів фінанусвання. Актуальність цього дослідження визначається необхідністю вдосконалення напрямів співробітництва України з ЄБРР. Європейський банк реконструкції та розвитку є стратегічним партнером України в питаннях модернізації національної економіки й залишається найефективнішим інвестором для нашої країни, про що неодноразово наголошувалося на найвищому рівні. Проекти, які підгримує ЄБРР у сфері енергетики, є безпрецедентними за масштабами для вітчизняної економіки. Фінансування Банком транспортних проектів збігається в часі з критичною потребою в техніч¬ному відновленні ключових ланок національної інфраструктури [1, с. 131-133] Аналіз стану реалізації проектів ЄБРР у державному секторі України дає змогу виокремити низку важливих тенденцій, які допомагають досить повно оці¬нювати результативність її співробітництва з Банком. Передусім йдеться про утримання високого рівня концентрації сфер реалізації проектів ЄБРР у державному секторі нашої країни. Незважаючи на значну зацікавленість Банку в роз¬ширенні портфеля проектів у цьому секторі, майже 90 % його проектів, фінан¬сованих тут у доларах США, припадає на енергетичну, транспортну та фінансову сфери, решта розподіляється між муніципальною сферою і сферою зв’язку. При цьому абсолютно всі проекти, фінансовані в євро, реалізовуються виключно в енергетичній і транспортній сферах [2]. Станом на січень 2013 року портфель ЄБРР в Україні нараховує майже 320 проектів із загальним обсягом фінансування 8,2 млрд. євро. За період співпраці з ЄБРР (1993-2012 роки) в державному секторі економіки України укладено угод на загальну суму 2,32 млрд. євро (в рамках 24 проектів), з яких станом на 01.01.2013 використано 1,1 млрд. євро [3]. Позитивною є тенденція до посилення ролі енергетики та інфраструктури у складі проектів ЄБРР у нашій країні. Ключовим елементом нової Стратегії діяльності ЄБРР в Україні є зміщення пріоритетів діяльності від фінансової компонен¬ти в напрямі інфраструктури проектів та здійснення масштабних енергетичних інвестицій. Ключовим інструментом організації співпраці між Україною та ЄБРР є Стратегія діяльності ЄБРР в Україні (на період 2011 – 2014 років), схвалена Радою директорів Банку 13 квітня 2011 р [4]. ЄБРР є Адміністратором двох міжнародних фондів, Рахунку ядерної безпеки і Чорнобильського фонду «Укриття», з яких фінансуються проекти міжнародної технічної допомоги з підготовки Чорнобильскої АЕС із зняття з експлуатації і перетворення об’єкта «Укриття» в екологічно безпечну систему. У 2012 р. урядом України прийняті рішення щодо залучення позик ЄБРР для реалізації інвестиційних проектів «Завершення будівництва метрополітену у м. Дніпропетровську» та «Комплексна (зведена) програма підвищення рівня безпеки енергоблоків атомних електростанцій» . Крім того, у 2012 р. були схваленні остаточні звіти за результатами реалізації спільних з ЄБРР інвестиційних проектів: «Будівництво високовольтної повітряної лінії в Одеській області – будівництво лінії електропередачі 330 кВ Аджалик – Усатове» та «Реконструкція Старобешівської ТЕС» [4]. Прогрес у розвитку співробітництва України з ЄБРР засвідчує нарощення частки довго- й середньострокових проектів кредитування. Усереднена трива¬лість проектів Банку в державному секторі країни, реалізацію яких завершено, становила 8,3 року, водночас для всіх наступних проектів – уже понад 14 років. Унаслідок цього національна економіка отримує важливий імпульс розвитку, компенсуючи дефіцит довгострокових ресурсів на внутрішньому ринку. Під час підготовки нової стратегії діяльності в Україні ЄБРР ретельніше поставився до визначення пріоритетних сфер діяльності, зокрема чітко сформулювавши думку про стратегічний потенціал вітчизняного сільськогосподарського комплексу в контексті продовольчої безпеки. При цьому Банк вкотре наголосив на важливості енергетичних проектів. За підсумками аналізу основних тенденцій у сфері реалізації проектів у державному секторі України, які запроваджуються з використанням ресурсів ЄБРР, можна сформулювати низку пропозицій щодо підвищення результативності тако¬го співробітництва. Отже, з метою розширення співробітництва з ЄБРР наша країна має бути зорієнтована на: 1. забезпечення національних інтересів у розробці й реалізації проектів, які фінансуються за рахунок коштів ЄБРР; 2. досягнення відповідності обсягів залучення ресурсів ЄБРР критеріям стра¬тегії управління державним боргом України; 3. підвищення ролі інвестиційних проектів, для яких залучаються ресур¬си ЄБРР; 4. збільшення усереднених термінів залучення кредитних ресурсів; 5. установлення пріоритетності проектів енергоефективності й енергозаощадження. Список використаної літератури: 1. Школа І. М. Міжнародні економічні відносини підприємств: [підручник] / І. М. Школа, В. М. Козменко, О. В. Бабінська. – К.: КНТЕУ, 2003. – 589 с. 2. Записка про підсумки співробітництва з міжнародними фінансовими організаціями у 2012 році [Електронний ресурс]: Міністерство економічного розвитку і торгівлі України. – Режим доступу: http://www.me.gov.ua/fffle/link/179840/file/zapiska.doc. 3. У 2013 році Україна та ЄБРР продовжать співробітництво [Електронний ресурс]: Міністерство фінансів України. – Режим доступу: http://www.facebook.com/minfin.gov.ua/posts/427823530635841 4. Верховна Рада України [Електронний ресурс]: Офіційний сайт Верховної Ради України. – Режим доступу: http://www.rada.gov.ua