Морозова О., Іліуц К., ЧАЙЛДФРІ: прогресивне мислення... - Форум
Пятниця, 09.12.2016, 19:19
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Всеукраїнська студентська інтернет-конференція

Меню сайта
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

Морозова О., Іліуц К., ЧАЙЛДФРІ: прогресивне мислення... - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
Сторінка 1 з 11
Форум » Матеріали конференції 23.11.2012 » Морально-етичні аспекти формування творчої особистості » Морозова О., Іліуц К., ЧАЙЛДФРІ: прогресивне мислення...
Морозова О., Іліуц К., ЧАЙЛДФРІ: прогресивне мислення...
conf-cvДата: Субота, 24.11.2012, 20:39 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 1656
Нагороди: 5
Репутація: 8
Статус: Offline

Ольга Морозова, Коріна Іліуц,



5 курс, спец. «Фінанси підприємства»,
Наук.кер. – Скляр Є.В.,
БДФЕУ
м.Чернівці




«ЧАЙЛДФРІ: прогресивне мислення чи хвороба постіндустріальних країн»



Нині Україна переживає глобальні виклики, причини цього явища полягають не тільки у світових тенденціях і прорахунках внутрішньої політики: на економічну ситуацію негативно впливає й демографічна криза, що охопила всю територію нашої країни; також викликає занепокоєння стан репродуктивного здоров`я дітей і молоді, поширення норм поведінки, які унеможливлюють покращення демографічної ситуації, високий рівень розлучень, пізні терміни народження першої дитини, зрештою, заміна цінностей родини цінностями «робота», «кар’єра» тощо. Метою даної статті є розкриття поняття «чайлдфрі» та для українського суспільства це нова, невідома грань сімейних відносин, але дослідити цей феномен практично ніхто не намагався, що дозволяє вважати дану тему актуальною у теоретичному та практичному вимірі.
Дослідженням проблеми присвячені праці Будафенко А., Кудіна В., Мізай Я., Петрова С., Печончик Т., Попенова Н., Потапова Т., Проскура І., Шаповал А.
У СРСР всі сімейні пари, а заодно одиноких чоловіків і жінок, що не мали дітей, називали бездітними. Сьогодні тих, хто дітей мати хоче, але з якихось причин мати не може, на Заході, як і раніше називають childless - бездітні. Але для людей, які свідомо відмовляються заводити потомство, придуманий інший термін - childfree, Чайлдфрі - вільні від дітей. Прибічники ідеології «чайлдфрі» не вважають себе ні «аномалією», ні «відхиленням», а лише закономірною частиною сучасного суспільства. Підвищений інтерес до «чайлдфрі» багато в чому спровокований серйозними суспільними змінами, які вже спостерігаються в Україні [2].
Термін «чайлдфрі» (від англ. childfree – вільний від дітей) виник на противагу слову «childless» – бездітний, що означає людину, яка з певних причин не може, але бажає мати дітей. Початок руху чайлдфрі (ЧФ) сягає 1970-х, коли у США утворилася Національна організація не-батьків (National Organization for Non-Parents), а в Канаді - соціальна спільнота NoKidding! Відтоді позиція свідомої відмови від батьківства знайшла чимало прибічників у всьому світі. NoKidding!, наприклад, має представництва не лише в Канаді, а й у Сполучених Штатах, Новій Зеландії, Іспанії, Китаї та Австралії. До слова, в Австралії навіть намагалися створити політичну ЧФ-партію, однак поки що успіхом ця спроба не увінчалася [10].
Популярності ця тачія набула в 1990-х роках, коли у штаті Каліфорнія шкільна вчителька Леслі Лафайєт створила громадську мережу ChildFree Network (CFN), що вже невдовзі налічувала 33 відділення з 5 тисячами учасниками по всій країні. Значно пізніше, 2004-го, спільнота «чайлдфрі» з’явилася в Росії, створивши у всесвітньому «Живому журналі» сторінку своєї мережевої спільноти, таке собі віртуальне суспільство «чайлдфрі».
Сьогодні термін настільки популярний, що в англійській мові виникло стійке і загальноприйняте скорочення CF. Це слово «childfree» стало частиною буденної мови, в якій його часто скорочують до абревіатури CF. Водночас із ним використовують словосполучення «добровільно бездітні» або «свідомо бездітні».
Натомість ці ідеї знайшли застосування у готельному бізнесі - багато туроператорів у світі дають можливість туристам бронювати номери у childfree-готелях. Подекуди прижилася й мода на весілля без дітей, коли на банкет молоді запрошують тільки дорослих.
Серед відомих людей свідомо бездітними є телеведуча Опра Вінфрі, колишня Держсекретар США Кондолізза Райс, актори Крістофер Уокен та Джордж Клуні, акторки Хелен Міррен, Вайнона Райдер та Ева Мендес, режисер Квентін Тарантіно [5].
Свій вибір чайлдфрі підтверджують прикладами з життя великих людей, які добровільно відмовилися залишати нащадка (серед них Леонардо да Вінчі, Бернард Шоу та безліч інших; інколи до чайлдфрі зараховують і Ісуса Христа, який не завів дітей і в солідному для біблійних часів віці, хоча самі ЧФ зазвичай нерелігійні). Якщо спробувати створити портрет середньостатистичного чайлдфрі, то він вийде таким (відповідно до джерел самих же ЧФ): це люди віком від 20 до 50 років (переважно близько 35), гетеросексуали (всупереч міфу про чайлд¬фрі як людей гомосексуальної орієнтації), освічені (80% мають вищу освіту), люблять свою роботу, мають постійного партнера (80% живуть в офіційному чи цивільному шлюбі), доход – вищий за середній. Причому переважна більшість ЧФ – жінки (що й не дивно, адже остаточне рішення залишається за ними), хоча кожен п’ятий бездітний – чоловік [9].
За статистикою 80 відсотків чайлдфрі мають вищу освіту, 70 відсотків люблять свою роботу, у більшості з них матеріальний прибуток вище середнього, кожен другий чайлдфрі має цікаве хобі. Дві третини у злагоді живуть довгі роки після весілля, коли у традиційній сім‘ї, де є діти, подружжя часто сперечається через брак вільного часу. Тобто, сказати однозначно, що чайлдфрі - це люди, які втікають від відповідальності, не можна. Така когорта людей викликає засудження з боку суспільства, їх називають егоїстами, інфантильними особами, які живуть лише для себе. Хоча мати дітей чи ні, особистий вибір кожного, і його потрібно поважати. Людину не можливо до чогось змусити, у даному випадку - мати сім‘ю та дітей [1].
Психологи називають нову течію «хворобою постіндустріальних країн», яка в майбутньому буде тільки розвиватися. Перенасичення благами цивілізації і спрощення процесу виховання дитини замість очікуваного «бебі-буму» веде до відмови від дітей як таких.
Суспільство вже давно охрестило їх егоїстами. З огляду та традиційну мораль небажання мати дітей розглядається як виключно гедоністичний і паразитуючий спосіб життя, який не дає жодної користі суспільству. Чайлдфрі ж вважають, що насправді суспільство залишається тільки у виграші від їх існування, оскільки:
по-перше, з точки зору боротьби з перенаселенням планети і дотриманням «природних квот» (я не народжую дитину, значить хтось може дозволити собі народити їх п‘ять);
по-друге, через сублімацію енергії, яка не була потрачена на виховання нащадків, у розвиток науки і культури [5].
Однією із причин чайлдфрі є нинішня економічна та політична нестабільність. Люди не хочуть мати дітей, не маючи впевненості в завтрашньому і навіть в сьогоднішньому дні. Хочеться мати всі матеріальні блага, щоб ростити дитя без проблем, живучи, а не виживаючи. Наше суспільство вже звикло до комфортабельних умови існування. Проте нерідко трапляється так, що «побудова світлого майбутнього» займає надто багато часу, і сприятливий для репродукції період буває упущений. У цьому випадку люди поводяться по-різному: хтось намагається «обдурити» природу за допомогою хитрощів начебто екстракорпорального запліднення (тобто звертаючись за допомогою до останніх досягнень сучасної медицини), хтось бере дитину з дитячого будинку, а хтось підводить під свою самотність ідейну базу. І тоді в хід йде побудова «розумних пояснень» і «раціональних міркувань». Адже страшно жити, розуміючи, що більша частина шляху пройдена зовсім не так, як хотілося б - і цього вже не виправити [6].
Ще одна причина - «криза достатку». Зворотна сторона всемогутності, та сама ситуація, коли, як у тості, «наші бажання очманіли від наших можливостей». Ніколи раніше жінка не мала можливості самостійно вирішувати, коли їй вагітніти, та й взагалі чи робити це в принципі. Ніколи раніше жінка не була настільки вільна соціально: суспільство стає все більш і більш лояльно до всіх можливих проявів «вільного вибору». І якщо раніше бездітна (навіть з природних причин) жінка беззастережно піддавалася якщо не остракізму, то вже у всякому разі презирству і була приречена на звинувачення в неповноцінності - то тепер картина змінилася, і добровільна відмова від дітонародження в певних колах вважається ознакою прогресивного мислення.
У великій мірі це, звичайно, результат дуже кваліфікованої обробки юних мізків мас-медіа - численними глянцевими посібниками для духовно бідних. Головними героїнями фільмів, серіалів, оповідань і навіть рекламних роликів все частіше стають самотні, бездітні жінки які «зробили ставку» на кар'єру, а не на сім'ю. І реальні жінки стають заручницями «актуальних тенденцій»: багатьом хочеться уславитися модними і авангардними, «вільно мислячими», багатьом хочеться наблизитися до ідеалу успіху і «бігти попереду планети всієї». От і біжать [8].
Американський вчений О. Супруненко виділяє приблизний список причин, з яких здорові, молоді і, що характерно, зазвичай самодостатні (й цілком заможні) люди відмовляються брати участь у процедурі продовження роду людського, такий (у довільному порядку):
— людей на Землі й так забагато, чого не скажеш про природні ресурси та саму живу природу;
— їм, бездітним, дуже добре жити зі своїми партнерами, а проблеми з дітьми можуть зруйнувати їхню ідилію;
— вагітність і пологи можуть негативно позначитися на фізичній формі та здоров’ї жінки (особливо актуально для наших співвітчизниць, обізнаних із нашими ж медичними реаліями);
— народження і виховання дітей може загальмувати, а то й зруйнувати кар’єрне зростання [9].
На думку чайлдфрі наявність дитини веде до великого життєвого дискомфорту. Бездітна людина має набагато більше можливостей для творчої реалізації, інтелектуального чи фізичного розвитку, для подорожей, самовдосконалення, дружніх зустрічей. Ще одна причина – для виховання дитини потрібні великі фінансові витрати. Деякі з таких людей побоюються, що народивши дитину, їм це врешті-решт може не сподобатися, але змінити щось вже буде пізно. Не маючи дітей, людина має набагато більше мобільності – вона може в будь-який час змінити роботу або місце проживання. Частина чайлдфрі бояться втратити емоційну або фізичну близькість зі своїм партнером після народження дитини. Є думка, що без дітей подружжя отримують один від одного набагато більше. Деякі не готові змінювати свої життєві звички заради дитини. Так само вони вважають, що народження дитини - це серйозна перешкоду кар'єрі [8].
Одне з улюблених виправдань чайлдфрі – їм, як успішним і забезпеченим людям, нема чого витрачати час на виховання дітей. Народжувати і ростити дітей – це доля бідняків.
Психологи давно стверджують – всі проблеми з дитинства. Нерозуміння, образи, комплекси. Але навіть в природі бувають винятки, коли «матері-зозулі» не стурбовані долею своїх дітей.
Добровільну бездітність обговорює суспільство, церква, медицина. Тим не менш, є багато прихильників чайлдфрі, які підтримують їх і в зв'язку з перенаселенням планети, і в зв'язку з напруженою політичною та економічною обстановкою. Церква розцінює рух чайлдфрі як повстання проти Бога.
Багато з тих, хто відмовляється від народження і виховання дітей, намагаються розвиватися, робити успішну кар'єру, не стояти на місці. Це похвально, але в той же час, немає статистики, яка підтверджує більшу кількість геніальних, успішних людей серед тих, хто не має дітей. Як показує практика, наявність потомства не заважає реалізації, а в деяких випадках, сприяє досягненню більш високих цілях, так як діти - прекрасний стимул для розвитку.
В Україні з відмовою від нащадків пропонують боротися податками. У Верховній Раді нещодавно зареєстрували відповідний законопроект. У такий спосіб стимулювали людей народжувати ще в Радянському Союзі. Однак, чи дасть результат така метода тепер? Зрештою на дитину однак доведеться витрачати набагато більше. Кому миле життя без дитячого сміху й чи справді можна бути щасливим живучи лише для себе [3].
Майже півмільйона українців взагалі не бажають мати дітей, - стверджують соціологи. Більшість з них - потенційні чайлдфрі. Головна причина не народжувати дітей - брак коштів та погані умови життя. Але дослідників вразило те, що сьогодні кожен п'ятий українець позитивно ставиться до небажання людей мати дітей. Рух свідомо бездітних йде у розріз із традиціями українського народу: образ матері в традиції описаний й оспіваний, є природним бажання жінки мати дітей, віддавати дітям своє тепло й турботу. Культурою українського народу передбачено, що ті жінки, котрі не можуть мати дітей, намагаються усиновити (удочерити) інших дітей і так реалізувати проблему материнства. Чайлдфрі руйнує культурні та соціальні стереотипи [7].
Оскільки, свідома бездітність – це принципове небажання мати дітей, незважаючи на таку можливість (тобто, не йдеться про людей, які безплідні, відкладають народження дітей на пізніший термін або не мають твердої позиції в цьому питанні). Константою всього вище наведеного є те, що в усьому світі спостерігається криза інституту сім’ї, яка не завжди залежить від рівня розвитку економіки. Підґрунтям усього цього, як бачимо, є егоїзм і страх перед відповідальністю.

Список використаних джерел:
1. Будафенко А. Чайлдфрі - щасливці чи самоствердженні егоїсти? http:// rakurs. rovno.ua/info.php?id=9903
2. Кудіна В. Чайлдфрі - вільні від дітей http:// www. gorod. cn. ua/ news _ 37916. html
3. Мізай Я. Рух чайлдфрі останнім часом стає все популярнішим і в Україні http:// 1tv.com.ua/uk/news/2012/03/25/18468
4. Петрова С.М. Роль школи у формуванні культури здоров’я учнівської молоді та її підготовки до сімейного життя http:// tme. umo. edu. ua/ docs/ Dod/ 2_2010/petrova.pdf
5. Печончик Т. Життя без дітей. Чайлдфрі - егоїсти чи гуманісти? http:// fri. net. ua/ node/6023
6. Попенова Н. А ми не хочемо, не можемо http:// megasite.in.ua/10056-a-mi-ne-hochemo-ne-hochemo.html
7. Потапова Т. Життя без дітей: чайлдфрі по-українськи http:// www. experts. in. ua/ inform/smi/detail.php?ID=48278
8. Проскура І. Феномен «чайлд-фрі» як наслідок кризи інституту сім'ї http:// dspace. univer. kharkov. ua/ bitstream/ .pdf
9. Супруненко О. Чайлдфрі — вільні від чад http:// dt. ua/ SOCIETY/ chayldfri __vilni_vid_chad-54696.html
10. Шаповал А. «Чайлд-фрі» – новітня загроза зниження народжуваності http:// www.viche.info/journal/2568/

 
Форум » Матеріали конференції 23.11.2012 » Морально-етичні аспекти формування творчої особистості » Морозова О., Іліуц К., ЧАЙЛДФРІ: прогресивне мислення...
Сторінка 1 з 11
Пошук: