Сабадах Ю., Геленюк В., ГАРАНТІЇ ТРУДОВИХ ПРАВ... - Форум
Четвер, 08.12.2016, 13:55
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Всеукраїнська студентська інтернет-конференція

Меню сайта
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

Сабадах Ю., Геленюк В., ГАРАНТІЇ ТРУДОВИХ ПРАВ... - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
Сторінка 1 з 11
Форум » Матеріали конференції 29.04.2011 » Правові аспекти функціонування економічних систем » Сабадах Ю., Геленюк В., ГАРАНТІЇ ТРУДОВИХ ПРАВ...
Сабадах Ю., Геленюк В., ГАРАНТІЇ ТРУДОВИХ ПРАВ...
conf-cvДата: Четвер, 05.05.2011, 22:25 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 1656
Нагороди: 5
Репутація: 8
Статус: Offline

Сабадах Ю.В., Геленюк В.В.,


2 курс,
спец. «Менеджмент готельного, курортного і туристичного сервісу»,
д. ф. н., науковий керівник: Коваленко Н.Ю.
Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ
м. Чернівці


ГАРАНТІЇ ТРУДОВИХ ПРАВ В НЕДЕРЖАВНИХ ПІДПРИЄМСТВАХ


У будь-якій сфері господарства ефективні рішення щодо людських ресурсів є запорукою розвитку і досягнення поставлених цілей. Проте в нашому суспільстві існують певні тенденції до утиску трудових прав людини в недержавних організаціях. Так звані «зарплати в конвертах», неоформлені працівники, недодержання трудових гарантій, - все це існує щодня.
Одним з основних завдань здійснення реформи трудового законодавства України є проведення його кодифікації. Висвітлення проблемних питань проекту Трудового кодексу України слід відзначити як архіактуальне завдання науки трудового права, оскільки це дозволить своєчасно удосконалити його структуру та окремі норми, уникнути багатьох неточностей та прогалин, вилучити з тексту норми, які вочевидь спрямовані на обмеження трудових прав працівників та ліквідацію їх гарантій, передбачених чинним нині трудовим законодавством.
Недержавні підприємства мають змогу регулювати самостійно усі процеси праці, проте все ж таки існують і мінімальні державні гарантії.
В проекті Трудового кодексу України запроваджується категорія «суб’єкти малого підприємництва», на які поширюються особливі умови регулювання. Обґрунтування нововведень полягає в тому, що у такому колективі більшу вагу матимуть договірні відносини між працівниками та керівництвом. Окрім того, підкреслюється, що зняття ряду соціальних зобов’язань спростить процедуру управління підприємством і стимулюватиме розвиток дрібного бізнесу. Прогнозується, що таке нововведення має сприяти викоріненню тіньової праці, оскільки зменшення вимог роботодавця повинно стимулювати його наймати робочу силу на законних підставах, забезпечуючи інші соціальні права. Офіційне працевлаштування повинно наділити працівників повноцінним правом на страхування, відпустку та збереження заробітної плати на момент втрати працездатності.
Згідно проекту ТКУ передбачається, що на цих підприємствах працівник попереджатиметься про наступне звільнення не пізніш як за два тижні. Про зміну істотних умов трудового договору працівник теж повинен бути повідомлений не пізніш як за два тижні. Про зміну заробітної плати повідомляється за один місяць. У чинному законодавстві ці строки складають 2 місяці.
Стаття 13 проекту ТКУ дає можливість роботодавцю деякі нормативні акти підприємства приймати самостійно за відсутності профспілок. На приватних підприємствах, в основному, профспілки відсутні. На інших підприємствах профспілки в більшості захищають інтереси не найманих працівників, а роботодавців. До відома працівників не доводиться зміст усіх нормативних документів, які зачіпають трудові та соціальні права та інтереси.
Норми надають роботодавцю більше влади над трудовим колективом. Наприклад, у ст. 301 проекту ТКУ зазначено, що роботодавець – суб’єкт малого підприємництва самостійно затверджує правила внутрішнього трудового розпорядку. За нині діючим КЗпП України правила внутрішнього трудового розпорядку затверджуються трудовим колективом і профспілкою за поданням роботодавця.
Окремі положення вступають у суперечність із чинними законами. Наприклад, згідно з нормами проекту ТКУ, не встановлюється броня для прийняття на роботу осіб, які потребують соціального захисту, та норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів. Зараз роботодавці повинні створювати пільгові місця для інвалідів на підприємствах, на яких працює як мінімум 8 чоловік. Чинне законодавство передбачає покладення на підприємця обов’язку створити хоча б одне робоче місце для інвалідів, якщо на підприємстві працює не менше 8 осіб. За порушення вказаних нормативів передбачено накладання щорічних штрафних санкцій, сума яких визначається у розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві за кожне робоче місце, не зайняте інвалідом. У прикінцевих та перехідних положеннях проекту ТКУ не сказано про внесення змін до наведеного закону. Цікаво, що норма, яка звільняє роботодавця від «зайвих» соціальних зобов’язань, має доволі евфемістичну назву – «прийняття на роботу».
«Особливі» умови регулювання загрожують ще одній категорії працівників, які потребують соціального захисту, – неповнолітнім, адже звільнення неповнолітніх працівників суб’єкта малого підприємництва за ст. 303 проекту ТКУ проводить без отримання згоди служби у справах дітей.
Варто зазначити, що у чинній редакції проекту ТКУ не прописано, чи може на таких підприємствах – суб’єктах малого підприємництва, бути укладено колективний договір. У ст. 300 проекту ТКУ лише вказано, що на підприємства поширюються мінімальні соціальні гарантії, встановлені колективними угодами. Невідомо якими правами будуть наділені профспілки. Привертає увагу той факт, що процедура звільнення не передбачає узгодження з профспілкою.
Отже, із вступом в дію проекту ТКУ недержавні підприємства мають змогу регулювати самостійно усі процеси праці, проте все ж таки існують і мінімальні державні гарантії, які закріплюються законом.
Література:
1. Конституція України // ВВРУ. – 2005. – №2. – ст. 44
2. Кодекс законів про працю : чинне законодавство зі змінами та доповненнями станом на 15 вересня 2010р. – К.: Паливода А. В, 2010. – 88 с.
3. Трудовий кодекс України : проект Закону України від 04.12.2007 р. №1108 [ Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://gska2.rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc34?
id=&pf3511=30947&pf35401=113402
4. Воронецький М.В. Недоліки проекту Трудового кодексу України. [Електронний ресурс] / М.В. Воронецький. Режим доступу : http://zahist.wordpress.com/2010/05/19/broshura-tk/
5. Проект Трудового Кодексу: метод батога і пряника [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://biznes-pro.com/index.php?page=9&id=976
6. Проект трудового кодексу: за і проти. Всеукраїнська газета «Шахтар України». - №20 (518). – 2010. - 28 травня 2010 р. [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://shu.prupu.org/post/5722/

 
Форум » Матеріали конференції 29.04.2011 » Правові аспекти функціонування економічних систем » Сабадах Ю., Геленюк В., ГАРАНТІЇ ТРУДОВИХ ПРАВ...
Сторінка 1 з 11
Пошук: