Четвер, 28.03.2024, 18:44
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Всеукраїнська студентська інтернет-конференція

Меню сайта
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

Вовчок О., Тураджикян А., «Канбан» та «Точно в термін» - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Форум » Матеріали конференції 14-15.12.2010 » Менеджмент та маркетинг як фактори розвитку підприємницької діяльності » Вовчок О., Тураджикян А., «Канбан» та «Точно в термін»
Вовчок О., Тураджикян А., «Канбан» та «Точно в термін»
conf-cvДата: Середа, 15.12.2010, 11:41 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 1656
Нагороди: 5
Репутація: 8
Статус: Offline

Олена Вовчок, Агуня Тураджикян


Наук. кер.- Іванович О.С.
Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ
м. Чернівці


«Канбан» та «Точно в термін»


Розподіл програм виробництва, постачання і збуту, що працюють строго за графіком («Канбан» та «Точно в термін»), - це результат вдосконалення методів виробництва товарів і доставки їх на ринок.
Взаємозв'язок і взаємозалежність усіх логістичних елементів, включаючи транспорт, зумовили необхідність комплексного підходу до їх подальшого розвитку, на базі якого і відбувалося формування інноваційних транспортних систем збору і розподілу матеріальної продукції.
Аналіз останніх досліджень та публікацій з даної проблематики свідчить про те, що даний напрямок в Україні ще мало відомий. На даному етапі розвитку економіки цю тему почали широко вивчати і застосовувати в сучасному виробництві. Її досліджували багато вчених і економістів, серед них Смирнов І.Г., Пристай Р.,Імаі М., Яценко Б.П. та багато інших.
Найбільш поширеною логістичною системою виробництва є система just-in-time (JIT), або «точно в термін». З логістичного погляду, ця система заснована на достатньо простій логіці управління запасами, без чого буде обмежено вимоги мінімуму запасів.
«Точно в термін» — це філософія, яка може бути застосована в логістиці до всіх аспектів підприємництва, у тому числі виробниц¬тва, відвантаження та закупівлі товарів. Основою цієї філософії є те, що всі небажані запаси потрібно довести до мінімуму. Традиційна політика передбачає, що продукція має бути «про всяк випадок», щоб можна було задовольняти непередбачені потреби в ній. Однак така практика дорого коштує, адже запаси необхідно зберігати. У процесі діяльності фірми постійно виникають питання — чи будувати на наявних площах складські приміщення для зберігання запасів чи спрямовувати грошові кошти на розширення виробничої потужності, а відповідно — на збільшення випуску продукції. Нині підприємства дедалі частіше обирають другий підхід, оскільки метод «точно в термін» пов’язує всю діяльність у процесі виробництва та розподілу. Мета цього методу — виробляти та відвантажувати продукцію точно в термін для її подальшого використання.
Принцип «точно в термін» застосовують для скорочення або ліквідації запасів. Передбачається наявність потрібного матеріалу у відповідному товарно-розподільчому центрі в потрібний час та доставка його на наступний день після замовлення, причому в належному стані й без втрат.
Принцип «точно в термін» передбачає наявність кількох надійних постачальників на тривалий термін з гарантією високої якості обслуговування. Для успішної реалізації цього методу велике значення має спосіб транспортування вантажів. За використання методу «точно в термін» на деяких компаніях спостерігається тенденція до скорочення кількості постачальників та їх географіч¬ного наближення до споживачів.[3]
Під час управління запасами будь-якого товару потрібно відповісти на два запитання — коли поповнювати запас та який повинен бути розмір замовлення на поповнення? По суті кожне рішення, яке приймають під час управління запасами будь-якої організації незалежно від складності системи забезпечення, так чи інакше пов’язано з питанням про те, скільки замовляти й коли замовляти. Впровадження концепції «точно в термін» має свої позитивні та негативні сторони. Її перевагами є: скорочення запасів на всіх стадіях логістичного циклу; скорочення складських площ; висока пропускна здатність; активна участь і підвищена мотивація працівників; високий прибуток і продуктивність логістичної системи; висока якість обслуговування; висока гнучкість логістичної системи; своєчасна доставка. До недоліків системи «точно в термін» слід віднести: низькі запаси роблять будь-які збої в роботі логістичної системи критичними; введення системи може вимагати великих змін, яких важко досягнути на практиці.
На рис. 1 представлена схема традиційної організації виробництва, на рис. 2 - схема організації виробництва із застосуванням системи оперативного управління «точно в термін». «Традиційна"» система оперативного планування передбачає «виштовхування» заздалегідь запланованій партії деталей або вузлів на наступні операції. Вона не може передбачити, в якій кількості потрібні там деталі в кожний конкретний час.

Замовлення на продукцію

Замовлення
на
комплектуючі

Замовлення на
матеріали

Рис. 1 Традиційна схема організації виробництва

Замовлення на Замовлення на Замовлення на
матеріали комплектуючі продукцію

Рис. 2 Схема організації виробництва з застосуванням системи «точно в термін»

Разом з тим система «точно в термін» побудована на прямо протилежному підході. Ритм роботи, обсяг і номенклатуру що знаходяться у виробництві деталей і вузлів визначає не заготівельний ділянка (перша ланка всієї виробничого ланцюжка), а лише ділянка загальної збірки, тобто остання ланка виробничого ланцюга. «Вхід» і «вихід» в системі ніби помінялися місцями, тобто якщо в традиційній схемі на «виході» виходить тільки те, що увійшло на «вході», то в системі «Канбан» входить у виробництво тільки те, що потрібно на «виході». З лінії загальної збірки по всьому технологічному ланцюгу надходять вимоги на «вхід».
На практиці це означає, що продукція виготовляється якраз до моменту реалізації: готові автомобілі - до моменту продажу, комплектуючі деталі та вузли - до моменту складання готового виробу, окремі деталі - до моменту збирання вузлів, матеріали - до моменту виготовлення деталей.
Досвід показує, що стратегія JIT не є універсальною і застосовується не завжди. Її реалізацію стримують такі важливі фактори, як незадовільна якість продукції, порушення термінів постачання й оплати за товар, помилки і збої в передачі інформації між замовником і постачальниками.
Канбан (камбан) - система організації виробництва і постачання, що дозволяє реалізувати принцип «точно в термін». Розроблено і вперше у світі реалізована фірмою «Тойота». У 1959 році ця фірма почала експерименти з системою канбан і в 1962 році почала процес переведення всього виробництва на цей принцип. В основі канбан лежать теоретичні побудови Фредеріка Тейлора, Генрі Форда.
В основі організації виробництва фірми «Тойота» лежить річний план виробництва і збуту автомобілів, на базі якого складаються місячні та оперативні плани середньодобового випуску на кожній дільниці, засновані на прогнозуванні купівельного попиту (період попередження - 1 і 3 місяці). Добові графіки виробництва складаються тільки для головного складального конвеєра. Для цехів і ділянок, які обслуговують головний конвеєр, графіки виробництва не складаються (їм встановлюються лише орієнтовні місячні обсяги виробництва).
Постійне використання філософії «точно в термін» дозволяє розкрити не виявлені до цих пір дефекти. Запаси дуже добре пристосовані для приховування дефектів. Тільки при зменшенні запасів можна розгледіти проблеми. Це дуже схоже на те, як високий рівень води приховує підводні рифи. «Канбан» - на японській мові означає картка. [3]
Філософія і суть канбан заключається в тому, що весь ланцюг постачання повинен працювати тільки на кінцевого споживача. До того часу, доки немає конкретного замовлення, в ланцюгу не відбуваються ніякі рухи – ні доставка матеріалів, ні їх передача чи будь-які операції по обробці. При роботі Канбан нічого не робиться «про всяк випадок» чи «про запас» - виконуються тільки закази отримані від стоживача. Ця система використовується на всіх етапах виробничого ланцюга: до того часу доки наступна ділянка не закаже матеріали, на попередньму не відбувається ніяких дій в зв’язку з ним. Практично це означає, що на всіх рівнях потрібно прямувати до дотримання принципа just-in-time (точно в термін).
Коли «Тойота» починала свою роботу з системою Канбан, вона прагнула тільки зменшити запаси матеріалів на складах. А уже другим кроком стало скорочення залишків матеріалів на виробництві. На сьогоднішній день застосування цієї системи дозволяє підприємству: збільшити рівень обслуговування поставок (терміни, надійність, якість, гнучкість); уникати перевиробництва (немає ні одного лишнього напівфабрикату, на який ще не поступило замовлення); зменшити матеріальні фонди в незавершеному виробництві; зменшити час проходження матеріалів; зменшення витрат на управління і контроль; збільшити прозорість матеріального потоку; зменшити витрати на забезпечення якості.[1, с.14]
Практично при роботі системи Канбан кожний технологічний процес розглядається як окреме виробництво. Але працювати по такі схемі можна і з зовнішніми постачальниками. Зрозуміло, що це потребує додаткових фінансових витрат, оскільки жодна компанія не погодиться так легко на то, що хтось внесе в її життя нестабільність. Але використовуючи різні методи заохочення, можна домовитися про таку форму співробітництва. В принципі робота по Канбан – це не така вже й нестабільність для постачальника. Якщо компанія-клієнт зможе належним чином зпрогнозувати свої продажі, постачальник буде мати, як мінімум, загальний план, коли і що потрібно постачати. А точно об’єм, номенклатуру і час наступної доставки йому будуть повідомляти в більш короткий період – за тиждень, наприклад, чи 2-3 дні. [1, с.18]
В Україні уже є підприємства, які є постачальниками європейських фірм і працюють по Канбан з своїми основними постачальниками. З усіма партнерами just-in-time не працює жодна компанія в світі, навіть «Тойота», яка першою застосувала цю систему. Але це й не раціонально. Потрібно визначити 5, 10 чи більше постачальників стратегічно важливих для фірми, і саме з ними налагоджувати відносини, так щоб вони постачали тільки потрібний товар в потрібний час. Від цього виграють всі, підвищуючи рівень праці і культуру постачання, вводячи сучасні технології і підвищуючи власну ефективність. А дальше, в свою чергу, підвищення рівня вимог і стимулювання до розвитку своїх партнерів і постачальників.
Отже, проаналізувавши такі логістичні системи як «Точно в термін» і «Канбан» можна сказати, що їх використання є досить ефективним, тому ці системи потрібно вдосконалювати і впроваджувати в сучасне виробництво.
Список використаних джерел:
1. Прыстай Р. Канбан на производстве/Р.Прыстай//Дистрибюция и логистика.- 2008.- №6.- С.14-17
2. Смирнов І.Г. Досвід японської логістики та його застосування в Україні: від «Канбан» до «Гемба Кайдзен»/І.Г. Смирнов//Зовнішня торгівля:право та економіка.- 2008. - №1 – С. 11-17
3. Порівняння концепції MRP II і системи управління "Точно в строк":[Електронний ресурс] .-Режим доступа: http://www.paragononstate.com/operati....kq.html

 
Форум » Матеріали конференції 14-15.12.2010 » Менеджмент та маркетинг як фактори розвитку підприємницької діяльності » Вовчок О., Тураджикян А., «Канбан» та «Точно в термін»
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Пошук: