Пятниця, 19.04.2024, 00:49
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Всеукраїнська студентська інтернет-конференція

Меню сайта
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

Міцевич Д., Використання досвіду спортивних команд... - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Форум » Матеріали конференції 14-15.12.2010 » Менеджмент та маркетинг як фактори розвитку підприємницької діяльності » Міцевич Д., Використання досвіду спортивних команд...
Міцевич Д., Використання досвіду спортивних команд...
conf-cvДата: Середа, 15.12.2010, 10:32 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 1656
Нагороди: 5
Репутація: 8
Статус: Offline

Міцевич Дмитро


Науковий керівник: Гомба Л.А.
Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ
м. Чернівці


Використання досвіду спортивних команд у формуванні та функціонуванні команд у бізнес середовищі


Вступ. Існує безліч теорій ефективної командної роботи, які в своїй більшості спираються на соціально-психологічні теорії взаємодії. Тому корисно розглянути команду в бізнесі крізь призму організації та функціонування спортивної команди.
Спортивні терміни «тренування», «тренер», «команда», «перемога» міцно увійшли в словник менеджера. Але такі основоположні у спорті поняття, як «згуртованість команди», «психологічна сумісність», «оптимальний робочий стан», «інструменти відпочинку», «біологічний зворотний зв’язок», що є основою будь-якої успішної командної діяльності, ще не знайшли належного застосування в бізнесі, і в управлінні людьми. Тим часом їх облік та застосування приховують у собі значні резерви. Спорт - це дивовижна сфера життя, і з неї можна черпати нові, нестандартні рішення управління.
Мета. В даній роботі спробуємо розглянути ефективну спортивну команду, як ідеальну модель для створення бізнес-команди.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. На сьогоднішній день даній темі присвячена відносно велика кількість наукових досліджень, проте вони всі розглядають окремі категорії і не мають комплексного підходу.
Серед українських науковців, що досліджували дану тему можна виділити: Жданову О.М., Боровський О.Ф., Доровський О.Ф., Наумова О.О.; серед зарубіжних: Жолдак В.І., Кутепов М.Е., Резакович І.
Цілі.
1. Виділити основні ознаки ефективної спортивної команди;
2. Зробити аналіз застосування даних ознак у бізнес середовищі;
3. Зробити висновки про ефективність чи неефективність.
Результати. Характеризуючи ефективну спортивну команду можна виділити ознаки:
- мотивована на досягнення єдиної мети;
- має чітко визначені ролі;
- характеризується високим рівнем сумісності;
- припускає наявність тренера;
- відрізняється високим професіоналізмом учасників;
- має визнаного лідера;
- користується ефективною системою тренувань;
- ефективно долає крос-культурні бар’єри;
- злагоджено діє в екстремальних умовах.
Проведемо паралель між цими ознаками, та формуванням і створенням ефективної бізнес-команди. При цьому, необхідно враховувати особливості взаємодії, контролю та прийняття рішень у команді.
Моделювання бізнес-команди за допомогою спортивних командних технологій буде найоптимальнішим за умови найбільшої відповідності обраного виду спорту основним завданням та характеристикам командної роботи.
Так, взаємодія і ступінь прийняття рішень членами баскетбольної команди можуть ідеально моделювати діяльність рекламної команди, коли співробітникам в процесі розробки кампанії по просуванню товару необхідно безперервно підхоплювати ідеї один одного. Естафетна команда може служити моделлю для команди програмістів, коли ефективно і швидко виконана робота створює мультиплікаційний ефект (ефект синергії) для наступних учасників. Команда, що працює над створенням нового продукту, може звернутися до досвіду футбольної команди, де жорстко закріплені функції сприяють чіткому та результативному виконанню ролей.
Виділимо наступні ефективні ознаки спортивних та бізнес-команд:
Мотивація. Команда завжди отримує командну винагороду. Цей момент часто не береться до уваги менеджерами при постановці завдання й оцінки результатів. У команди повинен існувати загальний значний мотив, що перевершує по своїй силі особисті цілі та інтереси.
Будь-який спортсмен в командному виді спорту у більшості випадків асоціює свій результат з результатом команди. Для спортсмена важливе ім’я команди, перемога команди, престиж команди. Керівнику бізнес-команди варто замислитися, чи отримують схожу винагороду за успіх члени його команди. Вміло змотивована на досягнення певної поставленої мети команда працює більш ефективно, ніж команда яка працює без чіткої мети.
Чітко визначені ролі та функції. Кожен член спортивної команди має чітко визначену роль, яку він ясно усвідомлює. Ідентифікація спортсмена з роллю, з одного боку, і чітке розуміння смислового навантаження ролі спортсменом - з іншого, сприяють ефективному виконанню функцій. Важливо зауважити, що максимальна відповідність характеристик спортсмена функціональним вимогам є основоположним умовою при розподілі ролей у спортивній команді. Функціональна визначеність команди не завжди тягне за собою загальну ефективність. Найкращі виконавці, що не об’єднані загальним духом можуть зазнати провалу, тому керівник повинен налаштувати кожного члена команди на досягнення спільної мети, та визначити для кожного конкретний об’єм роботи таким чином, щоб люди відчували рівність.
Комунікації і спільна мова. У сталої команди є своя мова спілкування. Комунікації точні, чіткі, ефективні. Перед початком гри ставиться ясне завдання, по закінченні гри проводиться детальний аналіз і розбір помилок. Комунікації в спорті обмежені, але ефективні. Це не означає, що керівник бізнес-команди повинен прагнути до мінімізації спілкування та локалізації його, як у спорті. Однак він повинен зрозуміти, що в спорті процесам комунікацій надається велике значення і вся взаємодія проходить при необхідних і достатніх комунікаціях.
У футболі - це серія команд, реплік, вигуків. У більш напружених ситуаціях комунікації стискаються до ледве помітних рухів тіла, жестів, міміки. Те, що подібні системи комунікацій не використовуються в бізнес-процесах, не означає, що вони не можуть ефективно працювати.
Сумісність. У спортивній команді виділяють фізіологічну, психологічну та соціальну сумісність. Для досягнення поставленого результату команді необхідно враховувати цей параметр. Важливо, що сумісність учасників команди на більш високому рівні (загальна мета, спільні моральні чи духовні цінності) сприяє тому, що несумісність на більш низькому рівні може бути проігнорована.
Для подолання несумісності нижніх рівнів перед членами команди необхідно ставити дійсно мотивуючі завдання, а в плані цілком несумісних учасників використовувати образ загального «ворога». На жаль, ситуації абсолютно несумісних учасників часто зустрічаються як у спорті, так і в бізнесі.
Рівність. Якщо керівник створює міжнародну команду, що розмовляє різними мовами, члени якої різного віку, мають різну освіту і досвід роботи в даній сфері, йому потрібно створити для кожного рівні можливості участі та реалізації. Про це важливо пам’ятати при визначенні статусу учасників команди. Не варто ставити когось у приклад, чи заявляти про недоліки у роботі конкретного члена команди, наслідком може стати занадто висока самовпевненість, або занижена до критичного рівня самооцінка.
Наявність тренера. У спортивної команди є тренер, що виконує роль, відмінну від ролей капітана або директора. Необхідно зауважити, що в ефективних бізнес-командах ролі менеджера і тренера виконують різні люди. Основна властивість тренера полягає в професійному відношенні до виду діяльності та передачі цінного досвіду команді.
Менеджер здійснює управління командою, він керівник і розділяє між членами команди обсяг роботи, тоді як тренер виконує роль психолога і ідеолога, знімає відчуття напруженості з учасників команди, дозволяючи їм сконцентруватися на суто технічних завданнях.
Спеціалізація і професіоналізм. Для спортивних команд характерна висока роль спеціалізації. Важко припустити, що в результативній спортивній команді хтось дублює одну й ту ж роботу, або виконує роботу за когось.
Лідерство. У спортивній команді найчастіше формальний і неформальний лідер існують в одній особі. Одностайне підпорядкування та виконання рішень лідера є безумовними правилами. У спорті лідера прийнято називати капітаном команди. Вважається, що капітан не може переслідувати інших цілей, відмінних від цілей команди. У спортивній команді в силу постійного і тісного спілкування дистанція між капітаном і членами команди зведена до мінімуму.
У бізнес колективі також повинен бути лідер. Головний менеджер не обов’язково повинен бути лідером, лідером колективу, зазвичай. стає найактивніший учасник. Важливо постійно контролювати ступінь лідерства, для того, щоб воно не перейшло в керівництво командою. Лідер не повинен ставити себе вище своїх колег, а має створювати додатковий ефект мотивації.
Зворотній зв’язок. Чудовою рисою спортивної команди є наявність зворотного зв’язку. У спорті це явище носить назву «розбір польотів», або «аналіз спортивної діяльності».
Для зростання результатів та досягнення високих цілей зворотній зв'язок має вирішальне значення. Фахівці вважають, що аналіз помилок і діяльності, проведений у перші 10 хвилин після закінчення виступу, здатний на 80% пояснити причини помилок і зрозуміти секрети подальшого розвитку. Важко знайти професійного спортсмена, який не використовує ефект зворотного зв’язку. Зворотній зв’язок повинен бути достовірним, своєчасним, відкритим, предметно спрямованим, позитивно орієнтованим.
Якщо колектив припустився помилки, то варто також здійснити детальний аналіз: вияснити чому команда припустилась помилки, через що виникли недопрацювання, і як зробити так, щоб не припуститись схожих помилок у майбутньому.
Система тренувань. Коли команда діє ефективно, кажуть, що вона спрацювалася. Ця якість виховується, створюється в процесі тренувань. На тренуваннях спортсмени допускають і можуть допускати помилки. Учасникам бізнес-команди корисно надати можливість розвитку за допомогою професійних, службових тренувань і змагань. Крім основної роботи доцільно проводити додаткові курси підвищення кваліфікації, дати можливість команді попрацювати в новому напрямку і т.і. Це може дати змогу виявити нові, раніше не вивчені можливості окремих працівників, і дати поштовх для розвитку нових сфер діяльності.
Екстремальні умови. Спортивна команда завжди діє в умовах обмеженого часу. За ступенем складності умови варіюються від напружених до екстремальних. Команда повинна мобілізовувати сили і не має права на помилку. Учасники команди постійно перебувають у взаємодії тому найбільш важкі і напружені хвилини переживають разом. Стан бадьорості змінюється втомою, іноді пригніченістю, розчаруванням.
Часто травми, больові відчуття й страх випробовуються членом команди на очах інших учасників. Постійна публічність діяльності вносить специфіку в психологічні установки спортсмена. У таких ситуаціях члени команди набагато глибше пізнають один одного. Добре якщо учасники бізнес-команди впізнають один одного в екстремальних умовах. Будь-яка ситуація, що вимагає неординарної напруги сил і прояву людських якостей, вже дасть керівникові додаткову інформацію про команду в цілому і про кожного з її членів. В крупних компаніях для підвищення духу і більш глибокого пізнання один одного часто проводять спортивні змагання, ігри, які також пов’язані з прийняттям рішень, але потребують негайного вирішення проблеми.
Висновок. Проведений аналіз доводить, що такі ознаки спортивних команд є ефективними, і немає значних підстав для їхнього неприйняття, або визнання їх несумісними у бізнесі.
Умови у командах завжди різні, проте це не свідчить про загальну високу ефективність застосування таких рішень. Завжди можуть виникати проблеми несумісності окремих працівників, через можливий конфлікт, або через інші причини. Важливою умовою залишається і питання рівності членів команди. У випадку коли хтось з членів буде проявляти зверхнє відношення, це може спричинити конфлікти, а вони в свою чергу вплинуть на ефективність команди в цілому, тому менеджер повинен наперед прогнозувати розвиток відносин у команді, і у разі виникнення несумісництва, або конфлікту заздалегідь прийняти конкретні дії.
Умілі керівники, що підходять до підбору і формування персоналу не лише з професійної точки зору, а й творчо, можуть досягати більших успіхів, ніж ті, що не враховують цієї складової.

Список використаних джерел:
1. Балабанові Л., Сардак О. Управління персоналом / Київ, 2006.
2. Кибанов А. Управление персоналом организации / Москва, 2003.
3. Лагунова М. Соціально-психологічні аспекти управлінської діяльності / Центр сприяння розвитку державної служби. Київ, 2006.
4. Резакович И. Лидерство как ценность современного менеджмента / Гос. служба. – 2005. – No 3. – C. 84-84/

 
Форум » Матеріали конференції 14-15.12.2010 » Менеджмент та маркетинг як фактори розвитку підприємницької діяльності » Міцевич Д., Використання досвіду спортивних команд...
  • Сторінка 1 з 1
  • 1
Пошук: