Стасюк П., Податкові надходження - основне джерело доходів - Форум
Неділя, 11.12.2016, 04:10
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Всеукраїнська студентська інтернет-конференція

Меню сайта
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

Стасюк П., Податкові надходження - основне джерело доходів - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
Сторінка 1 з 11
Форум » Матеріали конференції 23.05.2014 » Роль фінансово-кредитної системи у розвитку економіки країни » Стасюк П., Податкові надходження - основне джерело доходів
Стасюк П., Податкові надходження - основне джерело доходів
conf-cvДата: Понеділок, 26.05.2014, 14:03 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 1656
Нагороди: 5
Репутація: 8
Статус: Offline


Петро Стасюк,





5 курс, спец. "Фінанси і кредит", д.ф.н.,

Наук. кер. - Простебі Л. І.

Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ,
м. Чернівці





Податкові надходження - основне джерело доходів місцевих бюджетів





Баланс самодостатності органів місцевої влади і їх фінансової незалежності від держави повинна відображати структура доходів місцевих бюджетів. Забезпечення достатніх надходжень для досягнення соціально-економічного розвитку регіонів є важливою проблемою з якою стикаються органи місцевої влади. Податки, що надходять у розпорядження місцевих органів самоврядування виступають головним джерелом коштів і важливим регулятором економічних процесів на рівні окремої території. Це і обумовлює актуальність теми дослідження.
Дослідженням проблем формування доходів місцевих бюджетів за рахунок податкових надходжень присвятили свої праці такі вчені-економісти: Козьоринська Г. Я.[1], Крисоватий А.І.[2], Кучеренко М. [3], Семенець Р. М. [4].
Метою наукової статті є аналіз та характеристика податкових інструментів формування доходів бюджету регіону.
Податкові надходження складають значну частину доходів бюджету. За рахунок податків відбувається формування фінансових ресурсів, які в подальшому необхідні для здійснення необхідних видатків. Податковими надходженнями визнаються передбачені податковим законодавством України загальнодержавні і місцеві податки, збори та інші обов’язкові платежі.
Варто відзначити, що податкові надходження забезпечують мобілізацію майже три чверті доходів бюджетів України. Вони включають наступні надходження:
- податки на доходи, податки на прибуток, податки на збільшення ринкової вартості;
- податки на власність;
- збори за спеціальне використання природних ресурсів;
- внутрішні податки на товари та послуги (податок на додану вартість, акцизний податок, тощо);
- податки на міжнародну торгівлю та зовнішні операції (ввізне мито, вивізне мито, тощо);
- інші податки (групи місцевих податків і зборів, фіксований сільськогосподарський податок, єдиний податок, тощо)[1, с. 28].
Дохідну частину місцевих бюджетів формують такі податки і збори: податок на доходи фізичних осіб (загальнодержавний податок, який через механізм перерозподілу надходить до місцевих бюджетів), місцеві податки і збори (податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, єдиний податок, збір за місця для паркування транспортних засобів, збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності, туристичний збір), збори за спеціальне використання природних ресурсів (плата за користування надрами, збір за спеціальне використання води, збір за спеціальне використання лісових ресурсів), екологічний податок, збір за першу реєстрацію транспортного засобу.
Податок на доходи фізичних осіб є одним із найважливіших правовим і фіскальним інструментом, за допомогою якого держава забезпечує себе необхідними ресурсами для фінансування різних видів суспільної діяльності. Саме від обсягу цього податку залежать фінансові можливості місцевих органів влади щодо виконання делегованих та власних повноважень
Місцеві податки і збори – це обов’язкові платежі, суми яких згідно із законодавством України встановлюються органом місцевого самоврядування на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (села, селища, міста чи об’єднання сіл) та які зараховуються до її місцевого бюджету [5, с. 171].
Згідно з Податковим кодексом України [6] до місцевих податків належать: Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; єдиний податок. До місцевих зборів належать: туристичний збір; збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності; збір за місця для паркування транспортних засобів.
За своїм соціально-економічним змістом місцеві податки і збори на сьогоднішній день не займають провідного місця в системі місцевих бюджетів України, що в певному розумінні є прямим порушенням принципу справедливості, закріпленого в ст.. 95 Конституції України, адже головна частина доходів місцевих бюджетів складається не із власних джерел, а із коштів держави та інших регіонів, які перерозподіляться через державний бюджет [4, с. 671].
Розглянемо особливості формування податкових надходжень місцевих бюджетів Чернівецької області за 2011-2013 рр.
Податок на доходи фізичних осіб продовжує зберігати позицію вагомого за обсягом джерела дохідної частини місцевих. Протягом досліджуваного періоду надходження цього податку мали тенденцію до збільшення. Зокрема, в 2011 році надходжень від даного податку надійшло в сумі 571027,1 тис. грн., в 2012 році склали 624612,4 тис. грн., в 2013 році досягли суми 648475,0 тис. грн. Тобто, в 2013 році надходження збільшилися порівняно з попереднім роком на 23862,6 тис. грн. (на 3,8%), а в 2013 році порівняно з 2011 роком – на 77447,9 тис. грн. (на 1,36%).
Надходження від плати за землю в 2011 році склали 114659,1 тис. грн.., у 2012 році вони надійшли в сумі 123631,4 тис. грн., в 2013 році склали 125497,0 тис. грн. Отже, спостерігається чітка тенденція до зростання даного джерела надходжень. Так, у 2013 році надходження плати за землю збільшилися на 1865,6 тис. грн.. (або 1,5%) порівняно з показником минулого року та на 10837,9 тис. грн. (або 9,5 wacko порівняно з 2011 роком.
Збільшення надходжень плати за землю зумовлено: збільшенням площ, щодо яких проведена грошова оцінка земель; передачею в оренду на більш вигідних умовах земель запасу і резервного фонду; збільшенням орендної плати в результаті оформлення права постійного володіння і користування земельною ділянкою підприємств і організацій державної і комунальної власності; проведенням інвентаризації земельних ділянок, наданих у користування та оренду; переглядом укладених угод на оренду землі та розміру орендної плати [7].
Упродовж 2011-2013 років спостерігалася тенденція до зменшення надходжень від податку на прибуток підприємств до місцевих бюджетів Чернівецької області. Так, в 2012 році їх отримано менше, ніж в 2011 році на -411,1 тис грн., або 6,6%. У 2013 році їх сума складає 5431,8 тис. грн., що є менше порівняно з попереднім роком на 394,9 тис. грн. (на 6,8%), а в 2013 році порівняно з 2011 роком надійшло на 806,0 тис грн. (на 12,9%) менше.
Податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин та механізмів у 2011р. надійшло в сумі 6976,9 тис. грн., а у 2012 р. і 2013 р. - 417,8 тис. грн. Отже, у 2013 році надійшло на 6559,1 тис. грн. (на 94%) менше ніж у 2011 р.
Надходження від збору за першу реєстрацію транспортного засобу в 2011 році склали 32110,3 тис. грн.., у 2012 році вони надійшли в сумі 48581,9 тис. грн., що на 16471,6 тис. грн. або на 51,3 % більше показника попереднього року. У 2013 році надходження від даного збору склали 39572,1 тис. грн. Отже, у 2013 році надходження від збору за першу реєстрацію транспортного засобу зменшилися на 9009,8 тис. грн.. (або 18,5%) порівняно з показником минулого року та зросли на 7461,8 тис. грн. (або 23,2 wacko порівняно з 2011 роком.
Протягом досліджуваного періоду cпоcтeрiгаєтьcя тенденція збiльшeння податковиx надxоджeнь до місцевих бюджетів Чeрнiвeцької облаcтi. Зокрема, у 2011 році податкові надxоджeння надійшли в сумі - 799313,3 тиc. грн., у 2012 роцi - 925691,9 тиc. грн., а у 2013 роцi податкові надxоджeння сягнули -957517,7 тиc. грн. Отже, у 2012 році надійшло на 126378,6 тис. грн. (або на 15,8%) більше ніж у 2011 році. У 2013 році порівняно з попереднім роком надійшло на 31825,8 тис. грн.. (або на 3,4 wacko більше, а порівняно з 2011 роком на 158204,4 тис. грн.. (або 19,8 wacko більше.
У 2011 році питома вага надходжень від податку на доходи фізичних осіб до місцевих бюджетів Чернівецької області становила 71,4 %, у 2012 році цей показник трохи знизився до 67,5%, а у 2013 році – 67,7%. Отже, протягом досліджуваного періоду спостерігається зменшення даного виду надходжень. Зокрема, у 2012 році надійшло на 4,0% менше, ніж у 2011 році, у 2013 році – на 3,7% менше, ніж у 2011 році.
Другим за обсягом джерелом податкових надходжень до місцевих бюджетів області є плата за землю. Питома вага даного джерела надходжень до місцевих бюджетів Чернівецької області у 2011 році становила 14,3 %, у 2012 році цей показник склав 13,4 %, а у 2013 – 13,1 %.
Питома вага місцевих податків і зборів у 2011 році становила 5,8 %, у 2012 році – 10,5%, а у 2013 році – 12,1%. Чітко простежується збільшення питомої ваги даного виду надходжень. Так, у 2013 році надійшло на 1,6 % більше показника минулого року та на 6,3% більше показника 2011 року.
Ceрeд податковиx надxоджeнь найбiльшe значeння мають податок на доxоди фiзичниx оciб, плата за зeмлю та мicцeвi податки та збори.
Зміцнити фінансову самодостатність регіону та сприяти соціально-економічному розвитку регіонів країни дозволить розробка напрямів щодо реформування податково-бюджетних відносин між центральними і регіональними органами влади та їх законодавче закріплення. Щоб зміцнити фінансову незалежність місцевої влади необхідно акцентувати увагу на досягнення реальної бюджетної самодостатності та фінансової децентралізації.
Список використаних джерел:
1. Козьоринська Г. Я. Мобілізація податкових надходжень на основі податкового потенціалу на державному та регіональному рівнях / Г. Я. Козьоринська // Кримський економічний вісник. Науковий журнал. – № 1 (02). – 2013. – с. 28-34.
2. Крисоватий А.І. Планування та прогнозування податкових надходжень : навч. посібник [Текст] / А.І.Крисоватий, А.Я.Кізима, В.В.Маслій. – Тернопіль: Економічна думка ТНЕУ, 2011. – 260 с.
3. Кучеренко М. Податкові інструменти формування доходів бюджету регіону / М. Кучеренко // Актуальні проблеми державного управління. Збірник наукових праць Одеського регіонального інституту державного управління. – Випуск 3 (55). – С. 94-97.
4. Семенець Р. М. Роль місцевих податків та зборів у формуванні доходів місцевих бюджетів в умовах сьогодення [Текст]/ Р. М. Семенець // Форум права. – 2011. - №4. – с. 668-673.
5. Лопушинський І. П. Місцеві податки і збори: стан та перспективи зростання [Текст]/ І. П. Лопушинський // Таврійський науковий збірник. – Херсон: Айлант, 2009. – Вип. 63, ч.2. – с. 170-186.
6. Податковий кодекс України [Електронний ресурс] : офіц. текст : за станом на 1 вересня 2013 р. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws.
Осадчук С. Доходи бюджетів місцевого самоврядування у світлі нового бюджетно-податкового законодавства/ С. Осадчук // Актуальні проблеми державного управління : зб. наук. пр. ОРІДУ / [голов. ред. М.М. Іжа]. - Одеса, 2011. - Вип. 2 (46). - С. 184-188.



7.
 
Форум » Матеріали конференції 23.05.2014 » Роль фінансово-кредитної системи у розвитку економіки країни » Стасюк П., Податкові надходження - основне джерело доходів
Сторінка 1 з 11
Пошук: