Долженко М., ФРАНЧАЙЗИНГ, ЯК СПОСІБ ВИХОДУ ПІДПРИЄМСТВА... - Форум
Неділя, 04.12.2016, 01:48
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Всеукраїнська студентська інтернет-конференція

Меню сайта
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

Долженко М., ФРАНЧАЙЗИНГ, ЯК СПОСІБ ВИХОДУ ПІДПРИЄМСТВА... - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
Сторінка 1 з 11
Форум » Матеріали конференції 23.12.2013 » Міжнародна конкурентоспроможність України » Долженко М., ФРАНЧАЙЗИНГ, ЯК СПОСІБ ВИХОДУ ПІДПРИЄМСТВА...
Долженко М., ФРАНЧАЙЗИНГ, ЯК СПОСІБ ВИХОДУ ПІДПРИЄМСТВА...
conf-cvДата: Вівторок, 24.12.2013, 18:06 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 1656
Нагороди: 5
Репутація: 8
Статус: Offline

Долженко Марія,



Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, м. Чернівці Наук. кер. – Нікульча В.А.




ФРАНЧАЙЗИНГ, ЯК СПОСІБ ВИХОДУ ПІДПРИЄМСТВА НА ЗОВНІШНІЙ РИНОК



Сучасний період трансформації суспільства характеризується процесом глобалізації виробництва. В умовах глобалізації змінюються функції та роль традиційних суб’єктів міжнародних економічних відносин з одночасною появою на світовій арені нових, до яких можна віднести міжнародні організації, транснаціональні корпорації, банки, франчайзингові, лізингові та факторингові компанії. Важливе місце у цивілізованій ринковій економіці посідає підприємництво з використанням франчайзингових послуг, де швидше і з меншим вкладом ресурсів можна вийти на зовнішні ринки та отримати доходи від проведення бізнес-операцій.
Дослідження франчайзингу є надзвичайно актуальним, так як на даному етапі економічного розвитку багато країн ще залишаються закритими для бізнесу франчайзинг-формату, в той час як існує і полярний процес нераціонального «офраншизення» підприємств в гонитві за казковими прибутками.
Міжнародна Асоціація Франчайзингу дає таке визначення «франчайзинг - договірні відносини між франшизодавцем і франшизоодержувачем, де франшизодавець пропонує або зобов’язується виявляти постійний інтерес до діяльності франшизоодержувача в таких сферах, як ноу-хау і навчання персоналу, тоді як франшизоодержувач здійснює власну діяльність під спільним фірмовим найменуванням, форматом і/чи процесом, яким володіє та який контролює франшизодавець, і вклав або вкладе суттєві інвестиції у це підприємство із власних ресурсів» [2]. За Європейським Кодексом Етики Франчайзингу, розробленим Європейською Федерацією Франчайзингу: «франчайзинг - це система продажу товарів, послуг або технологій, основою якого є безперервна співпраця між юридично і фінансово окремими і незалежними підприємствами – франчайзером і франчайзі» [4].
Подібні до франчайзингу послуги в українському законодавстві визначені як комерційна концесія. У статті 366 глави 36 Господарського Кодексу України зазначено, що «за договором комерційної концесії одна сторона (правоволоділець) зобов'язується надати другій стороні (користувачеві) на строк або без визначення строку право використання в підприємницькій діяльності користувача комплексу прав, належних правоволодільцеві, а користувач зобов'язується дотримуватися умов використання наданих йому прав та сплатити правоволодільцеві обумовлену договором винагороду».
Отже, франчайзинг – найпоширеніша форма інтеграції малого і великого підприємництва у галузі збуту. Суть франчайзингу полягає у тому, що головна велика компанія (франчайзер) укладає угоду з малими та середніми незалежними підприємствами (франчайзі) про надання їм виключного права на продаж її товарів чи послуг під торговельною маркою компанії-франчайзера. [1, с. 285]
Для отримання прав фірма оператор (франчайзі) сплачує початковий внесок на користь головної компанії (франчайзера), а потім робить щомісячні оплати. Це робить франчайзинг частково схожим на оренду, щоправда, де у тимчасове користування надається право на використання товарного знаку. Франчайзинговий пакет (франшиза) як повна система ведення бізнесу полегшує вихід на зовнішні ринки, адже надає можливість франчайзі здійснювати свою діяльність успішно навіть тоді, коли він є новачком у цій справі. Певною компенсацією за втрату економічної свободи для франчайзі є можливість використання назви компанії, маркетингових технологій, її іміджу, репутації, авторитету на міжнародному ринку і т.п. [1, с. 285].
Франчайзинг як один з видів перспективного початку підприємницької справи веде до спрощення шляхів входження вже існуючих фірм в іноземний економічний простір. Адже за рахунок франчайзингової угоди з місцевим підприємством велика міжнародна компанія спроможна продавати свій товар чи послугу за кордоном, не зважаючи на особливості ринку певної країни, бо за це відповідає франчайзі.
Підприємство, що функціонує за договором франшизи відрізняється від дочірнього підприємства, філіалу чи фірми в системі холдингу насамперед тому, що, укладаючи договір франчайзингу, франшизоодержувач не втрачає своєї самостійності. Таким чином, незалежність, поряд з практичними і фінансовими перевагами, має велике значення для підприємця-початківця, у якого немає не тільки досвіду, а й сировини, постачальників, системи реалізації. У той же час для великої корпорації франчайзинг є важливим інструментом завоювання ринку, одержання додаткового прибутку [1, с. 285].
Наднаціональним форумом для вирішення спірних питань щодо франчайзингу є Рада Світового Франчайзингу (The World Franchise Council). Міжнародним органом рекомендаційного характеру є Міжнародна Асоціація Франчайзингу (World Franchise Assotiates). Контролюючим органом з про-конкурентного розвитку франчайзингу в Європі є Європейська Федерація Франчайзингу.
За даними Міжнародної Асоціації Франчайзингу в 1990 р. в 12 європейських країнах було зареєстровано 1,600 франчайзингових систем і 8500 франчайзі. Німецька асоціація франчайзингу прогнозувала стабільний приріст франчайзі в перші десять років по сторіччя на 10-15% щорічно. На даний час у Європі діє більше 5 500 франчайзингових систем і приблизно 257 000 франчайзі, загальний обсяг продажів яких становить більш ніж 177 млрд. доларів [3].
Проте існують чинники, які стримують розвиток франчайзингових відносин міжнародного рівня та знижують показник загального прибутку. Відсутність чіткого контролю за процесом апробації бізнесу гальмує експансію франчайзингових підприємств, адже компанія-франчайзер отримує право на продаж франшизи тільки після використання вказаних технологій ведення бізнесу. А от у країнах Східної Європи, зокрема в Україні, підприємство може й не вести комерційну діяльність, але право на продаж франшизи все ж має.
Основними проблемами на шляху розвитку франчайзингу постає необізнаність підприємців з основними особливостями ведення бізнесу франчайзинг-формату, невідповідність фірм-операторів міжнародним стандартам, недосконалість законодавства у сфері підтримки малого та середнього бізнесу, досить нерозвинута нормативно-правова база пов’язана з підприємництвом такого зразка, особливо в країнах Центральної, Східної Європи та Прибалтики. Якщо ніяких дій для покращення стану ринку франчайзингових послуг не буде прийнято, то рано чи пізно проблеми високої вартості франшизи у порівнянні з низькою купівельною спроможністю покупців, відсутність кваліфікованих кадрів, складні умови розвитку та адміністративні бар’єри для організації та ведення бізнесу обмежать розширення франчайзингових підприємств.
Отже, франчайзинг відіграє значну роль в активізації економічних процесів, наприклад забезпечує встановлення збалансованого ринку, стимулює процеси експансії підприємств на закордонні ринки, сприяє легшому розвитку малого підприємництва за успішним зразком. Статистика поширення франчайзингу по всьому світу є переконливим доказом його ефективності.
Список використаної літератури:
1. Міжнародні економічні відносини: підручник / за ред. І. М. Школи. [Текст] / Школа І. М., Козменко В. М., Бабінська О. В. – Чернівці : Книги – ХХІ, 2007 . – 544 с.
2. Нетеса С.В. Франчайзинг: міжнародна практика і правове регулювання в Україні [Електронний ресурс] / Матеріали науково-практичної Інтернет-конференції 05.03.2013 "Стратегія і тактика правових реформ: виклики сучасності" // Режим доступу: http://legalactivity.com.ua/index.p....lang=ru
3. The 2011 Franchise Times 200: The largest franchise companies [Електронний ресурс] / Jonathan Maze .- Franchise Times Magazine, October 2010 // Режим доступу: http://www.franchisetimes.com/Resources/Top-200/2011/index.php
4. European Code of Ethics for Franchising [Електронний ресурс] / Official site of The European Franchise Federation (EFF) / Режим доступу: http://www.eff-franchise.com/spip.php?rubrique7

 
Форум » Матеріали конференції 23.12.2013 » Міжнародна конкурентоспроможність України » Долженко М., ФРАНЧАЙЗИНГ, ЯК СПОСІБ ВИХОДУ ПІДПРИЄМСТВА...
Сторінка 1 з 11
Пошук: