Остап’юк І., Аналіз торгово-економічних відносин України... - Форум
Неділя, 11.12.2016, 09:57
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Всеукраїнська студентська інтернет-конференція

Меню сайта
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

Остап’юк І., Аналіз торгово-економічних відносин України... - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
Сторінка 1 з 11
Форум » Матеріали конференції 23.12.2013 » Міжнародна конкурентоспроможність України » Остап’юк І., Аналіз торгово-економічних відносин України...
Остап’юк І., Аналіз торгово-економічних відносин України...
conf-cvДата: Вівторок, 24.12.2013, 18:03 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 1656
Нагороди: 5
Репутація: 8
Статус: Offline

І.В. Остап’юк,



6 курс, спец. «Міжнародна економіка», з.ф.н.,
О.В.Бабінська, к.е.н.,
Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ,
м. Чернівці






Аналіз торгово-економічних відносин України з Німеччиною




Анотація. На основі статистичних даних проведено аналіз торгово-економічних відносин України з Німеччиною та розглянуто інвестиційні бар’єри.
Аннотация. На основе статистических данных проведен анализ торгово-экономических отношений Украины с Германией и рассмотрены инвестиционные барьеры.
Summary. The analysis of trade and economic relations between Ukraine and Germany on the basis of statistical data and considered investment barriers.
Ключові слова: торгово-економічні відносини, міжнародна торгівля, імпорт, експорт, зовнішньо-торгівельний оборот, сальдо двосторонньої торгівлі, прямі інвестиції, інвестиційні бар’єри.

Вступ
Україна, як і будь-яка країна світу не забезпечена усіма факторами виробництва, тому їй необхідно деякі товари і послуги купувати у інших країн для забезпечення внутрішнього попиту, а також для розвитку своєї економіки.
Сьогодні, жодна з країн не може успішно розвиватися без налагодження зовнішньоекономічних зв'язків. А для нових індустріальних країн зовнішня торгівля стала визначальним фактором економічного зростання. В сучасних умовах її значення для кожної з країн світового співтовариства важко переоцінити, адже економічний успіх в сучасному високоінтегрованому світі не мислимий без активної участі в міжнародних торгових зв'язках. Практика показує, що ще жодній країні не вдалося створити здорову у всіх аспектах економіку, ізолювавшись від світової економічної системи. Саме міжнародна торгівля є основною формою зв'язку між національними товаровиробниками різних країн, формуючи їх економічну взаємозалежність.
Дослідженням зовнішньоекономічних зв’язків між Україною та Німеччиною займалися такі автори, такі як О. Валіон, А. Коломієць, А. Кудряченко, А. Фліссак, К. Фліссак, Л. Чекаленко та ін. На сьогоднішній день зазначена тематика продовжує залишатися досить актуальною.
Метою даного дослідження є проаналізувати стан торговельно-економічних відносин України з Німеччиною і розглянути бар’єри на шляху інвестування.
Об’єктом дослідження є торговельно-економічні відносини України з Німеччиною.
Предметом дослідження є сучасний стан та перспективи розвитку співробітництва між Україною та Німеччиною.

Аналіз динаміки торгово-економічних відносин України з Німеччиною

Аналізуючи сучасний процес формування договірних засад взаємовідносин України та Німеччини, потрібно зазначити наступне. Українсько-німецьке економічне співробітництво, як і інші форми співпраці, виходить на якісно новий рівень відносин – рівень стратегічного партнерства. Економічні відносини між нашими країнами мають стати тим фактором, який посприяє піднесенню економіки нашої країни, визнанню України як рівноправного члена світового співтовариства.
Федеративна Республіка Німеччина – це одна з найбільш економічно розвинених країн світу, є одним з головних торговельних та інвестиційних європейських партнерів України, завдяки чому створено надійний фундамент двосторонньої взаємодії. Німеччина та Україна уже багато років поспіль пов’язані між собою двосторонніми інтенсивними відносинами. Німеччина – це важливий і надійний як політичний, так і торговельний партнер України, один із найбільших інвесторів у її економіку.
Незважаючи на це, більшу частину свого торговельного обороту на світовому ринку Німеччина здійснює саме з високо розвинутими промисловими країнами. Щодо України, то за підсумками попередніх докризових років наша країна посідала 40 місце (з 234) серед німецьких імпортерів і 53 місце серед країн, в які ФРН експортує свою продукцію. ФРН як торговельний партнер України знаходиться на другому місці після Росії[1].
У 2012 році за обсягами зовнішньоторговельних операцій між Україною та країнами світу Німеччина знаходиться на третьому місті (після Російської Федерації та Китаю), а її частка становить 5,4 %. При цьому, частка Німеччини у зовнішньоторговельних операціях України з країнами Європи становить 17,6%.
За 2012 р. порівняно із 2011 р. обсяг двосторонньої торгівлі товарами та послугами між Україною та Німеччиною скоротився на 0,6% і склав 9,4млрд. дол. США. При цьому, експорт товарів та послуг з України до ФРН зменшився на 3,5% та становив 2,1 млрд. дол. США. У той же час, імпорт товарів та послуг з ФРН до України зріс на 0,2% і склав 7,3 млрд. дол. США.
Сальдо двосторонньої торгівлі товарами та послугами у 2012 р. для України негативне та становить 5,2 млрд. дол. США, див. табл. 1.

Таблиця 1
Показники двосторонньої торгівлі товарами та послугами між Україною та Німеччиною за даними Держстату України, млрд. дол. США
2009 +/- 2010 +/- 2011 +/- 2012 +/-
ЗТО 5,8 -43% 6,7 16% 9,5 40% 9,4 -0,6%
Експорт 1,6 -33% 1,8 13% 2,2 18% 2,1 -3,5%
Імпорт 4,2 -45% 4,9 17% 7,3 48% 7,3 0,2%
Сальдо -2,6 -3,1 -5,1 -5,2

За 2012 р. порівняно із 2011 р. обсяг двосторонньої торгівлі товарами між Україною та Німеччиною скоротився на 2% і склав 8,5 млрд. дол. США. При цьому, експорт товарів з України до ФРН зменшився на 6,7% та становив 1,6 млрд. дол. США. У той же час, імпорт товарів з ФРН до України скоротився на 0,9% і склав 6,8 млрд. дол. США.
Сальдо двосторонньої торгівлі товарами у 2012 р. для України негативне та становить 5,2 млрд. дол. США (торік – 5,1 млрд. дол. США) див. табл. 2.
Таблиця 2
Показники двосторонньої торгівлі товарами між Україною та Німеччиною за даними Держкомстату України, млрд. дол. США
2009 +/- 2010 +/- 2011 +/- 2012 +/-
ЗТО 5,1 -43% 6,1 20% 8,6 41% 8,5 -2,1%
Експорт 1,2 -33% 1,5 25% 1,8 18% 1,6 -6,7%
Імпорт 3,9 -46% 4,6 18% 6,9 49% 6,8 -0,9%
Сальдо -2,6 -3,1 -5,1 -5,2

У 2012 р. у структурі експорту товарів з України до ФРН переважали поставки наступних видів продукції:
 машини, устаткування та механізми – 25%;
 неблагородні метали та вироби – 25%, у тому числі чорні метали – 16%, вироби з чорних металів – 6%;
 текстиль – 13%, у тому числі одяг текстильний – 9%;
 продукція групи “літальні апарати” – 8%;
 хімічна продукція – 7%;
 деревина – 4%.
За 2012 р. порівняно з 2011 р. при загальному скороченні експорту – на 7 % (на 119 млн. дол. США) помітне скорочення експорту продукції з України до ФРН спостерігалось по наступних позиціях:
 неблагородні метали – на 17 % (на 83 млн. дол. США), у тому числі: чорні метали – на 15 % (на 48 млн. дол. США), алюміній – на 69 % (на 15 млн. дол. США), мідь – на 50 % (на 15 млн. дол. США);
 насіння і плоди олійних рослин – на 72 % (на 59 млн. дол. США);
 текстиль – на 16 % (на 40 млн. дол. США), у тому числі одяг текстильний – на 16 % (на 29 млн. дол. США);
 машини та устаткування – на 8 % (на 34 млн. дол. США);
 хімічна продукція – на 23 % (на 32 млн. дол. США).
В той же час, помітно збільшились експортні поставки продукції групи “літальні апарати” – у 19 разів (на 120 млн. дол. США, з 7 до 127 млн. дол. США).
У 2012 р. у структурі імпорту товарів з ФРН до України переважали поставки наступних видів продукції:
 машини, устаткування та механізми – 28 %;
 продукція хімічної промисловості – 19 %,
 засоби наземного транспорту – 18 %;
 пластмаси та полімерні матеріали – 8 %;
 неблагородні метали – 5 %.
За 2012 р. порівняно з 2011 р. помітне зменшення імпортних поставок спостерігалось по наступних видах продукції:
 машини, устаткування та механізми – на 13 % (на 296 млн. дол. США);
 неблагородні метали та вироби – на 16 % (на 65 млн. дол. США);
 перли, діаманти – на 59 % (на 64 млн. дол. США).
У той же час, зростання імпорту продукції спостерігалось по наступних позиціях:
 засоби наземного транспорту – на 21 % (на 208 млн. дол. США);
 м'ясо та їстівні субпродукти – у 2,3 рази (на 85 млн. дол. США);
 фармацевтична продукція – на 18 % (на 89 млн. дол. США).
За 2012 р. порівняно із 2011 р. обсяг двосторонньої торгівлі послугами між Україною та Німеччиною збільшився на 14 % і склав 972 млн. дол. США. При цьому, експорт послуг з України до ФРН збільшився на 10 % та становив 459 млн. дол. США. У той же час, імпорт послуг з ФРН до України зріс на 18 % і склав 514 млн. дол. США.
Сальдо двосторонньої торгівлі послугами у 2012 р. для України негативне та становить 55 млн. дол. США (торік – 45 млн. дол. США), див. табл. 3.
Таблиця 3
Показники двосторонньої торгівлі послугами між Україною та Німеччиною за даними Держкомстату України, млн. дол. США
2008 +/- 2009 +/- 2010 +/- 2011 +/- 2012 +/-
ЗТО 1051 47% 732 -30% 691 -6% 860 24% 972 14%
Експорт 545 44% 369 -32% 337 -9% 408 21% 459 10%
Імпорт 506 51% 363 -28% 354 -2% 452 28% 514 18%
Сальдо 39 6,6 -16 -45 -55

У 2012 р. основними статтями українського експорту послуг до ФРН були транспортні – 57 % (збільшились на 13 %), різні ділові, професійні та технічні – 21 % (скоротились на 9 wacko та комп’ютернi послуги – 9 % (зросли на 30%) [2].
Станом на 01.01.2013 (див. табл. 4.) за обсягами інвестицій, які надійшли зі 130 країн світу до економіки України ФРН посідає друге місце, а обсяг інвестицій з цієї країни становить 6,3 млрд. дол. США (11,6 % від загального).
Таблиця 4
Динаміка надходження прямих іноземних інвестицій з Німеччини в економіку України за 2005 – 2012 рр. (млн. дол. США)
Період 01.01.06 01.01.07 01.01.08 01.01.09 01.01.10 01.01.11 01.01.12 01.01.13
Обсяг інвестицій 5503,8 5578,1 5918,3 6393,0 6601,9 7083,0 7392 6317
Динаміка 4850,0 74,35 340,2 474,7 208,9 480,6 340,9 -1075
У % до заг. обсягу 32,7 25,8 20,0 17,9 16,5 15,8 14,9 11,6

Протягом 2012 р. обсяг інвестицій з ФРН в економіці України зменшився на 1,1 млрд. дол. США.
При цьому, у звітному періоді помітними складовими руху інвестицій з ФРН були:
 зменшення на підприємствах, що здійснюють фінансову діяльність – на 1,2 млрд. дол. США;
 збільшення на підприємствах, що здійснюють діяльність у добувній промисловості – на 102 млн. дол. США, сфері торгівлі; ремонту автомобілів, побутових виробів та предметів особистого вжитку – на 49 млн. дол. США та машинобудування – на 13 млн. дол. США.
Станом на 01.01.2013 найбільший обсяг інвестицій з ФРН в Україні залучено до наступних видів економічної діяльності:
 промисловість – 5,4 млрд. дол. США (85 % від загального), у тому числі: металургійне виробництво – 4,6 млрд. дол. США (73 %), виробництво іншої неметалевої мінеральної продукції – 273 млн. дол. США (4 %).
 торгівля; ремонт автомобілів, побутових виробів та предметів особистого вжитку – 367 млн. дол. США (6 %);
 операції з нерухомим майном, оренда, інжиніринг та надання послуг підприємцям – 272 млн. дол. США (4 %);
 фінансова діяльність – 110 млн. дол. США (2 %).
Прямi iнвестицiї з ФРН в економiку України за основними видами економiчної діяльності у 2012 р. див у Додатку В.
Станом на 01.01.2013 Україна інвестувала в економіку Німеччини 9,1 млн. дол. США.
У 2012 р. зростання українських інвестицій в економіці Німеччини становило 118 тис. дол. США див. табл. 5.
Таблиця 5
Динаміка надходження інвестицій з України в економіку Німеччини за 2005 – 2012 рр.. (тис. дол. США)
Період 01.01.06 01.01.07 01.01.08 01.01.09 01.01.10 01.01.11 01.01.12 01.01.13
Обсяг прямих інвестицій 333,78 371,7 2474,1 2649,1 5224,3 9230,2 9020,2 9139
Динаміка -85,1 37,9 2102,4 175,0 2575,2 4005,9 -210,0 118
У % до заг. обсягу 0,2 0,2 0,0 0,0 0,1 0,1 0,1 0,1

На даний час, найбільший обсяг інвестицій з України в Німеччину надійшов у промисловість, а саме до галузі переробної промисловості – 4,5 млн. дол. США, що складає майже 50 % від їх загального обсягу.
У 2012 р. збільшення українських інвестицій у цій галузі становило 54 тис. дол. США [3].
Економіка України розглядається дуже по-різному в німецькій пресі та громадськості. Іноземна думка також зовсім різна: одні розмови про «українського Тигра"; інші міжнародні рейтинги вельми обережні і позиціонують Україну як важке інвестиційне середовище.
Делегація німецької промисловості і торгівлі в Україні в березні 2012 року вирішили, що настав час, щоб запитати безпосередньо у самих німецьких компаній, як минулий рік було завершено, і що вони економічно очікують від поточного року.
Близько 10-15% від загальної кількості активних німецьких компаній взяли участь в опитуванні в Україні, що є дуже високим показником у дослідженні
При оцінці загального розвитку ринку в Україні, німецька економіка розділена: відносна більшість, а саме 48,3% від загального числа компаній, що брали участь в опитуванні, повідомили про позитивний власний розвиток на ринку України в 2011 році, 29,3% з них навіть вказали на дуже хороший розвиток ринку із зростанням більше ніж на 10%. 19% компаній побачили зниження темпів зростання лише до 10% на своїх ринках. У 34,5% німецьких фірм, які відповіли, спостерігається помірна або застійна економіка в їхній галузі ринку (0-3% зростання продажів) і 8,6% представили у своїй галузі ринку в Україні тенденції до зниження.
Прогноз компанії на 2012 рік більш обережний: в цілому все ще 43,1% – позитивний розвиток внутрішнього ринку в 2012 році, але тільки 10,3% з них чекають на дуже хороші показники (10% і більше ) і 32,8% очікують хорошу продуктивність.
39,7% німецьких компаній очікують на 2012 рік низький зріст або стагнацію ринку в Україні і 10,3% очікують скорочення ринку.
В цілому, 62,4% компаній, що взяли участь у цьому опитуванні, повідомляють про успішне завершення 2011 року (добре або дуже добре), з яких 39,7% мають дуже хороші результати (10% і більше збільшення продажів).
У 24,1% компаній, обсяг продажів збільшився незначно, менш ніж на 3%, або залишився на колишньому рівні. У 10,3% був важкий рік зі спадом продажів, а у 6,9% вони значно скоротилася.
На 2012 рік прогноз власних продажів був трохи обережнішим, але все ж таки більше, ніж половина компаній – 51,7% передбачали перехід від доброго до дуже доброго розвитку на 2012 рік. Майже чверть з цих компаній навіть прогнозували зростання обсягу продажів більш ніж на 10% для їх бізнесу на території України.
37,9% всіх німецьких компаній очікували дуже низьких темпів зростання 2012 року (0-3%) або навіть стагнації і 8,6% очікували, що продажі знизяться.
На тлі тривалої міжнародної фінансової і політичної невизначеності і у важкопрогнозованому середовищі люди більш насторожено ставляться до прогнозу доходів на майбутнє німецьких ділових кіл в Україні.
Тим не менш, не можна не сказати, що прогнози продажів німецьких компаній на 2012 рік діляться у співвідношенні 50/50: одна половина очікували хороший рік, інша половина очікувала спад [4].
Німецька економіка на 2012 рік знову планувала збільшення інвестицій в Україні, навіть якщо проекти за своєю природою досить дрібні. Великі інвестиційні проекти як і раніше проходять повз Україну в Росію і Далекий Схід, Індію та Китай. В 2011 року 15,5% компаній, що взяли участь в опитуванні, заявили, що розмір інвестиційного проекту складає в середньому лише 1,2 мільйона євро.
У 2012 році, середній розмір інвестиційного проекту німецьких компаній в Україні зріс більш ніж у два рази і склав з запланованими 2,5 млн. євро. Частка німецьких компаній, які хочуть інвестувати також збільшується, але незначно до 17,2%.
На питання, чому це так, відповів аналіз бар'єрів на шляху інвестицій.
У шкалі від 1 до 5 в якості основних на шляху інвестицій в Україну бар'єри «надмірної бюрократії», «корупція» і «відсутність правової визначеності» з рейтингом 4,3 .
Поняття «дефіциту робочої сили» так само як і «дозвіл на проживання» і «дозвіл на роботу для іноземців» були, відповідно класифіковані як 2,2. і 2,3 на іншій стороні шкали, як найменш впливові інвестиційні бар'єри.
«Мито» з рейтингом 3,9 на четвертому місці, слідом за ними «Проблема дорогих кредитів» і «податків» зазвичай позиціонується як 3,6 і 3,4.
Факт, що економіка Німеччини стримано інвестувала в Україну в 2011 році пояснюється тим, що типовими проблемами локалізації, були: ціни на «Нерухомість та придбання землі», ціни на «енергопостачання», або «Податок на ввезення імпорту за рахунок основного капіталу». Вони були класифіковані як відносно менш великі перешкоди. «Процедури затвердження» позиціонуються як 3,2.
Питання про «повернення ПДВ», в останні півроку, може бути успішно вирішене для багатьох компаній. Тим не менш, ця проблема пов'язана з оцінкою в 3,3, як одне із більш важливих питань при прийнятті інвестиційних рішень.
Розвиток зовнішньої торгівлі Німеччина – Україна підтвердили результати даного дослідження у своїх основних напрямках: у відповідності з Федеральним статистичним управлінням Німеччини, експорт німецьких товарів в Україну у вартісному вираженні збільшився на 21,4%, і в 2011 році він склав 5,3 млрд.євро. Український імпорт у Німеччину за той же період збільшився на 17%, досягнувши значення майже 1,9 мільярда євро.
Україна не є легким ринком, як підтверджують результати дослідження. Але багато німецьких компаній, які мають бізнес в Україні, успішно працюють в ній. Зі зростанням доходів від 10% до майже 40% всіх німецьких компаній у 2011 році показує не настільки незначну частку в економіці Німеччини, а хорошу продуктивність в країні між Карпатами і Азовським морем.

Висновок
У роботі представлено оцінку торговельно-економічних відносин України з Німеччиною, яка дозволяє проаналізувати співробітництво країн. Ідея базується на комплексному підході, в процесі якого виділяються найбільш сприятливі сегменти взаємодії, визначаються пріоритетні напрямки розвитку двосторонніх відносин. У зв’язку з плинністю інтеграційних процесів постало питання всебічної оцінки та швидкого реагування на зміну факторів що сприяють розвитку торговельно-економічної співпраці.
Для подальшої спільної співпраці доцільно розробити план заходів щодо залучення Німецького капіталу в економіку України, одним з яких є інформаційна база щодо оподаткування, правил ведення бізнесу, можливостей різних форм співпраці з державою (державно-приватне партнерство, спільні підприємства, тощо), створення сприятливої атмосфери як на соціальному так і політичному рівнях.

Список використаних джерел
1. Інформаційний розділ сайту посольства України в Німеччині [Електронний ресурс].-Режим доступу:URL: http://germany.mfa.gov.ua/ua/ukraine-de/trade
2. Auswärtige Amt[Електронний ресурс].-Режим доступу:URL: http://www.auswaertiges-amt.de/sid_FDC....dyText2
3. Сайт державної служби статистики України [Електронний ресурс].-Режим доступу:URL: ukrstat.gov.ua
4. Delegation der Deutschen Wirtschaft in der Ukraine [Електронний ресурс].-Режим доступу:URL: http://ukraine.ahk.de/fileadm....nal.pdf

 
Форум » Матеріали конференції 23.12.2013 » Міжнародна конкурентоспроможність України » Остап’юк І., Аналіз торгово-економічних відносин України...
Сторінка 1 з 11
Пошук: