Дуткович Ю., НАПРЯМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЩОДО ВПРОВАДЖЕННЯ... - Форум
Неділя, 11.12.2016, 13:46
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Всеукраїнська студентська інтернет-конференція

Меню сайта
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

Дуткович Ю., НАПРЯМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЩОДО ВПРОВАДЖЕННЯ... - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
Сторінка 1 з 11
Форум » Матеріали конференції 23.12.2013 » Роль фінансово-кредитної системи у розвитку економіки країни » Дуткович Ю., НАПРЯМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЩОДО ВПРОВАДЖЕННЯ...
Дуткович Ю., НАПРЯМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЩОДО ВПРОВАДЖЕННЯ...
conf-cvДата: Вівторок, 24.12.2013, 00:02 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 1656
Нагороди: 5
Репутація: 8
Статус: Offline

Юлія Дуткович.



4 курс, спец. «Фінанси», д.ф.н.
Наук. кер. – Юрій С. М.
Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ
м. Чернівці



НАПРЯМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЩОДО ВПРОВАДЖЕННЯ ПРОГРАМНО-ЦІЛЬОВОГО МЕТОДУ НА МІСЦЕВОМУ РІВНІ



Актуальною проблемою на даний час є ефективне та результативне використання бюджетних коштів, особливо в умовах обмеженості бюджетних ресурсів. Першочерговим завданням у таких умовах стає визначення пріоритетів при розподілі бюджетних ресурсів, виявлення джерел фінансування витрат та контроль за цільовим й ефективним використанням коштів. Досягнення цих завдань можливо при застосуванні програмно-цільового методу формування бюджету.
Програмно-цільовий метод складання та виконання бюджету в Україні застосовується з 2002 року з метою поліпшення прозорості й зрозумілості бюджету для громадськості, підвищення якості надання державних послуг та ефективності використання коштів бюджету. Бюджет, складений за цим методом, суттєво відрізняється від постатейного складання, оскільки основною рисою програмно-цільового методу фінансування є зосередження уваги на результатах, яких необхідно досягти, а вже потім ставиться питання про те, які ресурси необхідно використати для їх досягнення.
На сьогодні ПЦМ успішно застосовується при складанні й виконанні державного бюджету. На місцевому рівні проводиться експеримент щодо запровадження елементів ПЦМ, який відповідно до Концепції реформування місцевих бюджетів триватиме до 2014 року. Перехід усіх місцевих бюджетів (крім бюджетів сіл, селищ, міст районного значення) на ПЦМ бюджетування має відбутися у 2014 році.
Основним елементом ПЦМ є формування бюджету в розрізі бюджетних програм. Бюджетна програма являє собою сукупність заходів, спрямованих на досягнення єдиної мети та завдань, виконання яких здійснює розпорядник бюджетних коштів відповідно до покладених на нього функцій. За допомогою цільової бюджетної програми відбувається формування видатків бюджету, через які розробляють і здійснюють загальнодержавні програми економічного, науково-технічного, соціального і культурного розвитку України, а також програми регіонального та місцевого значення. Сутність бюджетної програми розкривається через її характеристики, відображені в бюджетній документації, зокрема, в бюджетному запиті, паспорті бюджетної програми, звіті про виконання паспорта бюджетної програми [2, с. 44].
Програмно-цільовий метод широко застосовують у США та європейських країнах. Застосування цього методу дає змогу передбачити результати виконання кожної бюджетної програми, а також оцінити ефективність використання державних коштів на кожному етапі. Як свідчить практика, на сьогодні кращого методу формування, реалізації, моніторингу й контролювання виконання бюджету, а також оцінювання результативності бюджетних програм немає [3, с. 250].
Відсутність програмного забезпечення щодо складання місцевих бюджетів за програмно-цільовим методом залишається на сьогодні найактуальнішою проблемою. Крім того, особливого значення в рамках запровадження програмно-цільового методу формування і виконання бюджету набуває питання ефективності процедур казначейського обслуговування місцевих бюджетів, що безпосередньо впливатиме на результативність та ефективність реалізації бюджетної програми [4, с. 53].
Аналіз практики застосування ПЦМ в Україні дав змогу виявити такі проблеми, як [1, с. 76]:
– прогалини у стратегічному плануванні;
– недостатня обґрунтованість запровадження та недосконалість у виконанні і реалізації бюджетної програми;
– великий вплив на реалізацію політики бюджетних видатків позаекономічних чинників;
– надмірна кількість бюджетних програм та недоліки щодо їх фінансування;
– недосконала система розробки результативних показників бюджетних програм та складність їх оцінювання;
– методологічна база моніторингу та контролю виконання бюджетних програм є досить слабкою;
– множина розрізнених нормативно-правових актів, які регламентують упровадження і застосування ПЦМ на місцевому рівні.
Виходячи з зазначених проблем можна сказати, що запровадження ПЦМ в Україні на рівні місцевих бюджетів є проблематичним.
Для того, щоб підвищити ефективність застосування ПЦМ у бюджетному процесі треба вжити таких заходів [1, с. 78-79]:
– забезпечити підтримку цього методу органами влади всіх рівнів;
– розробити та прийняти уніфікований нормативно-правовий акт про застосування ПЦМ управління бюджетами, що дасть змогу вдосконалити правовий механізм;
– систематизувати методики середньострокового бюджетного планування;
– запозичити досвід зарубіжних держав щодо формування бюджетних програм при складання й виконанні бюджетів усіх рівнів, процедур їх моніторингу, контролю та оцінки;
– удосконалити систему результативних показників виконання бюджетних програм;
– забезпечити безпосередній зв’язок між обсягом видатків і результатами виконання програми;
– проводити подальше навчання із ПЦМ бюджетування з метою підготовки кваліфікованих кадрів;
– запровадити прозорішу систему звітності за результатами діяльності головних розпорядників бюджетних коштів.
Отже, можна сказати, що програмно-цільовий метод як один із основних методів управління бюджетними коштами в середньостроковому періоді є найбільш ефективним. Застосування цього методу в Україні дасть змогу покращити планування державних коштів, оцінку кінцевих результатів, а також збільшити відповідальність протягом виконання кожної бюджетної програми. Так як, Україна порівняно недавно розпочала запроваджувати ПЦМ у бюджетний процес, то її, як державі, корисно вивчати досвід інших країн, які здійснюють аналогічні перетворення в бюджетній сфері. Однією з країн, бюджетна практика якої може бути корисною у вітчизняних умовах, є Сполучені Штати Америки.

Список використаних джерел
1. Голинська О. В., Шапоренко О. О. Державне управління бюджетом із допомогою програмно-цільового методу: проблеми та шляхи їх розв’язання / О. В. Голинська, О. О. Шапоренко // Фінанси України. ¬– 2013. – № 4. – С. 70-79.
2. Маркович Г. Б. Пріоритетні напрями вдосконалення методологічних засад щодо запровадження програмно-цільового методу на місцевому рівні / Г. Б. Маркович // Фінанси України. – 2012. – № 9. – С. 43-53.
3. Рожко Д. Д. Особливості використання програмно-цільового методу бюджетного планування в Україні / Д. Д. Рожко // Збірник наукових праць Національного університету державної податкової служби України. – 2010. – № 1. – С. 250-255.
4. Яценко Ю. О. Окремі аспекти впровадження програмно-цільового методу у бюджетний процес на рівні місцевих бюджетів / Ю. О. Яценко // Фінанси України. – 2013. – № 7. – С. 44-53.

 
Форум » Матеріали конференції 23.12.2013 » Роль фінансово-кредитної системи у розвитку економіки країни » Дуткович Ю., НАПРЯМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЩОДО ВПРОВАДЖЕННЯ...
Сторінка 1 з 11
Пошук: