Андрейчук Т., ПРАГМАТИЗМ І СУЧАСНІСТЬ - Форум
Пятниця, 09.12.2016, 21:19
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Всеукраїнська студентська інтернет-конференція

Меню сайта
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

Андрейчук Т., ПРАГМАТИЗМ І СУЧАСНІСТЬ - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
Сторінка 1 з 11
Форум » Матеріали конференції 23.12.2013 » Соціально-політичні перспективи суспільних трансформацій в умовах глобалізацій » Андрейчук Т., ПРАГМАТИЗМ І СУЧАСНІСТЬ
Андрейчук Т., ПРАГМАТИЗМ І СУЧАСНІСТЬ
conf-cvДата: Понеділок, 23.12.2013, 23:20 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 1656
Нагороди: 5
Репутація: 8
Статус: Offline

Тетяна Андрейчук,



2 курс, спец. «Фінанси» д. ф. н.,
Наук. кер. - Докаш О. Ю.,
Чернівецький торговельно - економічний інститут КНТЕУ
м. Чернівці



ПРАГМАТИЗМ І СУЧАСНІСТЬ



Прагматизм виник наприкінці XIX - початку XX ст. у США. Засновниками його були американці Чарльз Сандерс Пірс (1839-1914), Уільям Джеймс (1842-1910) і Джон Дьюї (1859-1952). На початку XX століття прагматизм набув поширення в Англії, Італії, Чехословаччині і навіть Китаї, але багато істориків та філософів вважають його суто американською філософією не тільки тому, що його творці - філософи - американці, а тому, що вважають прагматизм вираженням американського духу, американської діловитості, американського прагматизму. Звичайно, це не означає, що прагматизм не мав попередників у європейській філософії. Він перегукується з такими філософськими системами, як позитивізм, філософія життя, але його розуміння істини як корисності, успішності, функціональності тієї або іншої ідеї виділяє його серед інших філософських течій [1, с.121].
В центрі філософії прагматизму перебуває так званий принцип прагматизму, що визначав значення істини, її практичної корисності. В творах У. Джеймса прагматизм формулюється як метод вирішення філософських суперечок шляхом порівняння «практичних наслідків», що випливали з тієї або іншої теорії, як теорії істини: істина є те, що краще працює на людину, що краще підходить до кожної частини життя і поєднано з усією сукупністю життя людей. Суб’єктивістське розуміння практики та істини приводить прагматизм до визначення поняття ідеї як інструмента дії (Дж. Дьюї), а пізнання - як сукупності суб’єктивних істин (гуманізм Шиллера). Ідеал прагматизму - мобілізація прагнення до філософії, що є у кожної людини, звертаючись до конкретного, доступного, що можна перевірити - до фактів та дій. Усе, що служить дії, що дає людині вихід з конкретної ситуації, оголошується істинним, порівнюючи тим самим поняття науки та релігійні вірування. Якщо з’ясується, що релігійні ідеї мають цінність для дійсного життя, на думку У. Джеймса, то, з точки зору прагматизму, будуть істинні в міру своєї придатності. Саме істина замінюється «вигодою, що утилітарно розуміється, користю, виправданою апеляцією до досвіду, життя» [2].
Мета філософії прагматизму - сприяти прагненню людей подолати труднощі, досягти розумного щастя, поглибити фактори, що сприяють проведенню процесу демократизації.
Впродовж всієї історії прагматизму його ідеї про плюралізм, неоднаковість і різноманітність світу плідно використовуються в дослідженнях проблем, пов'язаних з розмежуванням за расовою, гендерною або класовою ознакою. В сучасних дослідженнях висловлюється ідея про те, що філософія прагматизму багато в чому зобов'язана, як своїм розвитком, так і своїм відродженням інтересу, який його ідеї являють для фемінізму. Час виникнення прагматизму був часом, коли перше покоління американських жінок почало здобувати освіту в коледжах і брати участь у різноманітних наукових і ненаукових дискусіях з усіх аспектів знання і практичного досвіду. В більшості вони не були професійними філософами, але результати їхньої практичної роботи мали великий вплив на формування філософських поглядів ранніх прагматистів. Дж. Дьюї, наприклад, вів широке листування з колегами педагогами - жінками, чий досвід і ідеї використовувалися для проведення експериментів.
Багато з нових прагматичних теорій значно відрізняються від первинних. Але, як і на ранній стадії розвитку прагматизму, оптимізм, заклик до дії й віра в те, що майбутнє можна змінити і поліпшити зусиллями людини, продовжують привертати увагу і сприяти розвитку людської думки. Філософія прагматизму перестала бути виключно американським феноменом. Вона є багатим джерелом ідей, її спадщина використовується і розвивається в усьому сучасному світі. Концепції прагматизму сфокусовані на трансформації культури. Вони передбачають формування нового типу демократичної культури, в якій демократія розуміється не лише в політичному значенні як спосіб організації політичної структури суспільства, а й як спосіб життя [3].
Внаслідок створення Європейського Союзу в країнах Центральної та Східної Європи відчувається нагальна необхідність орієнтуватися на концепції прагматизму, як у теоретичних міркуваннях, так і в практичній діяльності. Демократичні й культурні перетворення, що відбуваються в них, вимагають обережних, компромісних рішень. Ухвалювати такі рішення краще за все, виходячи із світогляду прагматизму і його концепцій, спрямованих на пошук компромісу, злагоди, взаєморозуміння. Століття прагматизму було відзначено академічними дискусіями і численними публікаціями.
Інтерес до прагматизму постійно зростає в усьому світі. Багато філософів - науковців головним центром прагматизму вважають людину, її інтереси, практику, все що існує в дійсності і, тим самим, перевтілює філософію в метод знаходження й інтерпретації найбільш серйозних конфліктів, що зустрічаються в житті.
Прагматизм є актуальним і сьогодні. Прагматизм став невід'ємною частиною практики сучасного інтелектуального життя і в даному контексті більш прагматичне виправдання прагматизму важко уявити.
Список використаних джерел:
1. Лузан А. О. Вступ до філософії : [навч. посібник] / А. О. Лузан. -Краматорськ: ДДМА, 2012. - 136 с.
2. Петрушенко Л. В. Антикласицизм у філософії XX ст. Прагматизм /
Л. В. Петрушенко [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://subject.com.ua/philosophy/osnovi/80.html
3. Жарких В. Ю. Прагматизм і сучасна філософська традиція: / В. Ю. Жарких [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.filosof.com.ua. /Jornel/M_77/Zharkyh.pdf

 
Форум » Матеріали конференції 23.12.2013 » Соціально-політичні перспективи суспільних трансформацій в умовах глобалізацій » Андрейчук Т., ПРАГМАТИЗМ І СУЧАСНІСТЬ
Сторінка 1 з 11
Пошук: