Павловська М., ЛУКОЙЛ на ринку Центральної та Східної Європи - Форум
Субота, 03.12.2016, 08:47
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Всеукраїнська студентська інтернет-конференція

Меню сайта
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

Павловська М., ЛУКОЙЛ на ринку Центральної та Східної Європи - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
Сторінка 1 з 11
Форум » Матеріали конференції 03.06.2013 » Міжнародна конкурентоспроможність України в умовах євроінеграційних процесів » Павловська М., ЛУКОЙЛ на ринку Центральної та Східної Європи
Павловська М., ЛУКОЙЛ на ринку Центральної та Східної Європи
conf-cvДата: Понеділок, 27.05.2013, 12:00 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 1656
Нагороди: 5
Репутація: 8
Статус: Offline



Марія Павловська,





5 курс, спец. «Міжнародна економіка», д/ф,
Наук. кер. – Близнюк Н.В.
Чернівецький торговельно-економічний інститут КНТЕУ,
м. Чернівці





ЛУКОЙЛ на ринку Центральної та Східної Європи





За останні 20 років економічне середовище зазнало значних змін, зокрема в глобалізації економіки та зростанні конкурентоспроможності. Великі нафтові корпорації істотно впливають на національні економіки та світову економіку загалом, в силу своєї фінансової могутності та менеджменту орієнтованому на збільшення прибутку, використовуючи відповідні стратегії та найефективніші методи управління бізнесом.
Довгострокові корпоративні стратегії націлені головним чином на якість нафти та на диверсифікацію товарів і послуг, відповідно до вимог замовника, стандартів, правил і норм, як національних так і міжнародних.
Вони передбачають масштабні інвестиційні проекти, що залежать від цілого ряду факторів, таких як: місце розташування, вартість землі, вартість будівництва, податкові пільги, транспортування палива, витрати на оновлення та технологічні компоненти товарів, умови навколишнього середовища, забезпечення кваліфікованим персоналом [1]. Завдяки своїм можливостям, Центральна та Східна Європа представляє особливий інтерес для нафтових компаній, що мають необхідні інвестиційні ресурси. Придбання компаніями потужностей з переробки сирої нафти і їхній збут в Європі це об'єктивний процес, який відповідає інтересам всіх, хто в ньому задіяний.
На сьогоднішній день, нафтовий ринок цього регіону контролюється трьома основними гравцями: австрійська OMV, угорська компанія MOL і Російська компанія ЛУКОЙЛ, чиї стратегії та інвестиційна політика у вирішальній мірі спряли розвитку нафтової промисловості в країнах Центральної та Східної Європи.
Метою даною статті є аналіз стратегій розвитку та зміцнення позицій компанії ЛУКОЙЛ на ринку Центральної та Східної Європи.
Дане питання досліджували російські вчені, такі як Олександр Сергень, Іван Лукін, Микола Черніков та Н. Вороніна.
ЛУКОЙЛ є першою приватною компанією в Росії. Спочатку це був нафтовий концерн, який згодом став Відкритим акціонерним товариством «ЛУКОЙЛ». Назва «ЛУКОЙЛ» утворена з початкових літер назв міст Лангепас, Урай та Когалим, в яких розташовані основні нафтовидобувні підприємства, що увійшли до складу компанії [2].
ЛУКОЙЛ є однією з найбільших міжнародних вертикально інтегрованих нафтогазових компаній. Вона оперує в 60 регіонах Росії і більш ніж в 30 країнах по всьому світу. Основними категоріями діяльності компанії є: розвідувальні роботи, добування нафти і газу, виробництво та збут нафтопродуктів і продуктів нафтохімії.
Компанія є світовим лідером за обсягами розвіданих нафтових запасів в категорії приватних компаній - контролює близько 1,3% загальносвітових запасів нафти і 2,3% світового видобутку нафти; основні родовища розташовані в Західному Сибіру.
Лукойл має збалансований ланцюг створення вартості у всіх трьох секторах нафтової промисловості: видобуванні, переробці і збуту, а також бере участь у численних міжнародних проектах, які пропонують можливість придбання прибуткових активів та інвестицій у довгостроковій перспективі. Вертикальна інтеграція дає компанії перевагу на висококонкурентному ринку, як на міжнародному так і на регіональному рівнях.
Цінні папери компанії котируються в чотирьох країнах світових фондових ринків, вона займає перше місце за ступенем ліквідності акцій серед іноземних компаній, які котируються на Лондонській фондовій біржі.
Таким чином, можна сказати, що російська нафтова компанія ЛУКОЙЛ має найбільшу міжнародну диверсифікованість, а динаміка її розвитку, є однією з найвищих у світі.
У видобувному секторі, ЛУКОЙЛ має активи в Казахстані, Єгипті, Іраку, Ірані і Азербайджані. Ринок Центральної та Східної Європи має нафтопереробні потужності в Плоєшті (Румунія), Бургасі (Болгарія), Одесі (Україна) і збутову інфраструктуру, що складається з розподільних мереж в Румунії, Болгарії, Молдові, Україні та Туреччині.
Конкурентна перевага компанії досягається за рахунок безперервного розвитку наявних ресурсів і створення нових у відповідь на швидко змінні умови ринку [6].
Економічна політика ЛУКОЙЛа на ринку капіталу
У 1999 році ЛУКОЙЛ стає головним акціонером болгарського нафтохімічного підприємства «Нафтохім» в Болгарії. Цього ж року ЛУКОЙЛ купує контрольний пакет акцій Одеського нафтопереробного заводу на Україні, нафтохімічний завод в м. Саратов (Росія) і нафтову компанію "КоміТЕК" (Росія).
У 2000 році ЛУКОЙЛ придбав компанію Getty Petroleum Marketing Inc, яка управляла 1260 автозаправними станціями в тринадцяти штатах на північному сході США.
Ряд проектів ЛУКОЙЛу в Каспійському морі призводять до зміцнення позицій в нафтовій промисловості. У 2000 році було введено в експлуатацію нове родовище нафти в північній частині Каспійського моря. ЛУКОЙЛ бере участь в будівництві нафтопроводу в Каспійському морі, в консорціумі.
Одним з факторів зміцнення ЛУКОЙЛу на світовому ринку було створення ЛІТАСКО в 2000 році. ЛІТАСКО стала міжнародною ланкою, через яку ЛУКОЙЛ реалізує свої міжнародні операції маркетингу, торгівлі та послуг. Основна діяльність компанії зосереджена на таких напрямках: утилізація нафти і нафтопродуктів на світовому ринку; поставки сирої нафти та оптимізація контролю за передачами на НПЗ, розташованих за кордоном, постачання готової продукції мережам АЗС у країнах Центральної та Східної Європи, Кавказу та Балтійського моря; розвиток міжнародного бізнесу.
Стратегія компанії заснована на наступних цілях:
1) просування нафтопродуктів під брендом «ЛУКОЙЛ» на міжнародних та місцевих ринках за допомогою ефективної дистриб'юторської мережі;
2) забезпечення ефективного маркетингу продукції з нафтопереробних заводів Лукойлу в Росії і Східній Європі;
3) підтримка темпів зростання видобутку нафти на міжнародних ринках;
4) розробка ефективного глобального бізнесу;
5) розповсюдження інформації про розвиток міжнародних ринків з метою збільшення прибутку компанії та результатів від інвестиційної діяльності;
6) диверсифікація постачальників і клієнтів.
У жовтні 2001 року ЛУКОЙЛ купив 85,36% акцій «Norse-Oil», компанії, яка має один з найбільших нафтопереробних заводів в Росії. Крім того, в цей період становище компанії підкріплюється рядом придбань в гірничодобувній галузі.
Починаючи з 2002 року, ЛУКОЙЛ котирується на Лондонській фондовій біржі. У цей же період придбано 15 АЗС на Кіпрі.
У 2004 році відбулися події, які на кілька років вперед визначили вектор розвитку компанії. Так, у жовтні американська компанія ConocoPhilips стала переможцем аукціону на покупку 7,59% акцій ЛУКОЙЛу, що знаходилися в державній власності. Таким чином, розпочався новий етап розвитку компанії, коли вона стала повністю приватною і отримала стратегічного закордонного партнера. Компанії уклали угоду про стратегічну співпрацю, згідно з якою ConocoPhilips може збільшити свою частку до 20%, що згодом і було реалізовано. Тоді ж ЛУКОЙЛ придбав у ConocoPhilips 795 АЗС розташованих у штатах Нью-Джерсі і Пенсільванія.
Альянс є підтвердженням статусу ЛУКОЙЛ, як однієї з провідних міжнародних нафтогазових компаній. Крім того, в компанії з’явились наступні переваги:
- міжнародний досвід управління, переданий надійним партнером;
- прискорення зростання і підвищення ефективності бізнесу, як результат наслідування кращих світових практик і технологій;
- збільшення обсягу ресурсів для прискореного розвитку проектів «з нуля»;
- зростання чистого прибутку та акціонерної вартості ЛУКОЙЛ, завдяки ефективності управління та інших переваг партнерства.
В 2005 році ЛУКОЙЛ придбав долю участі ще в чотирьох нафтогазових проектах на території Казахстану, а у Фінляндії - велику мережу АЗС під брендом Teboil і завод з виробництва автомобільних мастил.
У середині 2005 року ЛУКОЙЛ першим з російських нафтових компаній почав виробництво чистого дизельного палива стандарту ЄВРО-4.
У цей час вартість цінних паперів компанії на Лондонській фондовій біржі становила близько 4657 млн. доларів. Це біля 27% від обсягів усіх цінних паперів іноземних компаній, що обертаються на Лондонській фондовій біржі.
У 2005 році була заснована компанія ЛЛК-Інтернешнл (LUKOIL Lubricants) [3]. Вона повністю належить ЛУКОЙЛу, а мастильні матеріали стали окремою бізнес-одиницею. Асортимент вироблених мастил включає в себе моторні масла, трансмісійні масла, гідравлічні масла, масла для турбін, компресорів, підшипників і т.д.
LUKOIL Lubricants стала повністю відповідальною за даний бізнес-сегмент, що дозволяє компанії об’єднати бухгалтерську звітність, забезпечити об’єктивну оцінку фінансових показників, оперативно реагувати на коливання ринку, вдосконалити і розвивати виробництво мастильних матеріалів і продовжити дослідження.
У 2007 році ЛУКОЙЛ зробив значні інвестиції в Петротел-ЛУКОЙЛ.
Після модернізації, Петротел-Лукойл стала відповідати вимогам ринку та виробляти продукцію за сучасними технологіями відповідно до вимог національного та іноземного замовника.
У 2008 році ЛУКОЙЛ трансформується з нафтогазової компанії в енергетичний холдинг. Компанія продовжує нарощування активів за кордоном. Так, в Туреччині ЛУКОЙЛ придбав компанію Akpet, до складу якої входять 689 АЗС, 8 нафтопродуктових терміналів, 5 сховищ зрідженого вуглеводневого газу, 3 авіапаливозаправочних комплексів та завод з виробництва та фасування моторних масел.
ЛУКОЙЛ і італійська компанія ERG Renew створили угоду про спільне підприємство для реалізації проектів в галузі застосування відновлюваних джерел енергії спочатку на території Болгарії і Румунії, потім України і Росії.
У 2011 р. «ЛУКОЙЛ» і «Башнефть» створили спільне підприємство для реалізації проекту з розробки великих нафтових родовищ в Ненецькому автономному окрузі [5].
ЛУКОЙЛ і італійська компанія ERG Renew створили угоду про спільне підприємство для реалізації проектів в галузі застосування відновлюваних джерел енергії спочатку на території Болгарії і Румунії, потім України і Росії.
У 2012 р. у Софії підписали контракт на реалізацію під ключ проекту будівництва Комплексу переробки важких залишків на нафтопереробному заводі ЛУКОЙЛ Нафтохім Бургас.
ЛУКОЙЛ реалізує перший проект в рамках Кіотського протоколу [4]. Компанія продала на європейському ринку 365 тисяч тонн вуглецевих одиниць (1 вуглецева одиниця = 1 тонна скорочень викидів парникових газів в СО2-еквіваленті).
Починається будівництво морських нафтогазових об'єктів для каспійського родовища. Компанія ЛЛК-Інтернешнл підписує угоду з General Motors Powertrain Uzbekistan про першу заливку масел в автомобільні двигуни, які виробляються на підприємстві General Motors в Ташкенті.
З 1 липня всі нафтопереробні заводи ЛУКОЙЛа в Росії перейшли на виробництво автомобільних бензинів АІ-92 і АІ-95, щовідповідають лише класу 5 (Євро 5). Випуск бензинів класу 4 (Євро 4) з того моменту припинився.
У вересні ЛУКОЙЛ в складі Національного нафтового консорціуму почав видобуток нафти на родовищі у Венесуелі.
SWOT-аналіз
Стратегічне управління спрямоване передбачати імовірні зміни в організації для забезпечення її розвитку в умовах постійно змінюваного середовища. Таким чином, визначення найбільш підходящої стратегії починається з ретельного аналізу зовнішнього середовища шляхом виявлення можливостей і загроз [7].
Сильні сторони представлені ресурсами і можливостями, які ЛУКОЙЛ використовує як конкурентні переваги. До них можна віднести:
- перше місце ЛУКОЙЛу серед найбільших приватних нафтогазових компаній у світі за обсягом розвіданих запасів нафти - 1,3% від загальних запасів нафти в світі - і другий за обсягами розвіданих запасів вуглеводнів - близько 2% від загальної кількості світових запасів;
- ЛУКОЙЛ займає четверте місце серед найбільших приватних нафтогазових компаній у світі за обсягами видобутку нафти - 2,3% від загального глобального видобутку нафти - і шосте місце в обсязі видобутку вуглеводнів - більш ніж на 2,5% від загального числа світовий видобуток вуглеводнів.
- моторні масла відповідають вимогам, що пред’явило Співтовариство Автотранспортних Інженерів (SAE), Американський інститут нафти (API) і Європейський союз виробників автомобілів (ACEA). Вони виготовляються відповідно до самих передових технологій з використанням присадок фірми Shell, Exxon, Lubrizol, Ethyl;
- ЛУКОЙЛ охоплює значну частину на ринку нафти в Центральній і Східній Європі, із заводами в Румунії, Болгарії та в Україні, а також зростаючу мережу АЗС в балканських державах;
- ЛУКОЙЛ має велике портфоліо з точки зору його міжнародних проектів в Казахстані, Азербайджані, Єгипті і Колумбії, де компанія має хороше уявлення про торговельну політику;
Слабкі сторони
- виробничі витрати є відносно високими в порівнянні з рівнем, який досягли основні конкуренти;
- зв’язок в компанії як всередині, так і за її межами є повільним та бюрократичним
Можливості являють собою поєднання зовнішніх елементів, які надають значні переваги. Регіональний ринок ЛУКОЙЛу в Центральній та Східній Європі дає наступні переваги:
- Відсутність великих компаній BP, Exxon Mobil, Chevron в цьому регіоні, що сприяє монополізації ринку Лукойлом, та дозволяючи йому збільшити частку ринку і оборот;
- Прогнози показують потенційне збільшення споживання палива в регіоні;
- Ціна на нафтопродукти стало зростає.
Основною загрозою є посилення конкуренції в цій галузі; OMV стала безперечним лідером, з великим досвідом роботи ринку в даному регіоні.
Незважаючи на відносно гарні позиції на регіональному ринку Центральної та Східної Європи, ЛУКОЙЛ стикається з сильною конкуренцією з боку OMV і MOL. У цьому контексті, ЛУКОЙЛ прагне збільшити свою частку на ринку за допомогою наступальної стратегії територіальної експансії та залучення нових сегментів клієнтів.
Згідно заявам керівництва Лукойл Нафтохім Бургас, ЛУКОЙЛ планує інвестувати один мільярд доларів у будівництво нових виробничих потужностей в Болгарії. На новому об’єкті буде 300 робочих місць і вироблятиметься паливо для опалення на рівні європейських стандартів.
Якісна та екологічна продукція є основною стратегічною метою компанії. Якість палива є ключовим фактором, який забезпечує продаж та зберігає конкурентні позиції на ринку. У цьому сенсі компанія реалізувала комплексний проект з виробництва біопалива і планує подальше інвестування в розмірі 44 млн. доларів на модернізацію НПЗ Петротел-Лукойл, відповідно до законодавства ЄС відносно якості нафтопродуктіві захисту навколишнього середовища. Якщо ці проекти реалізуються, це значно скоротить шкідливі викиди.
«ЛУКОЙЛ International Lubricants» забезпечує впровадження нових технологій для сучасного та ефективного виробництва мастил у вартісному вираженні і продовжує покращувати якість та конкурентоспроможність продукції, для того, щоб відповідати міжнародним стандартам, в тому числі API і ACEA.
Розвиток інформаційних технологій являє собою стратегічний напрямок, який буде сприяти майбутнім потребам бізнесу та фінансовим потребам компанії на ринку. Інформаційні технології є суттю сучасного бізнесу. Компанія, яка безперервно адаптується но нових технологій і завжди узгоджує бізнес-і фінансові стандарти до міжнародного рівня і в глобальному масштабі, буде готова до вирішення майбутніх проблем і конкуренції. Згідно з офіційними заявами, ЛУКОЙЛ буде виділяти значні кошти для інвестицій в інфраструктуру, поліпшення центрів обробки даних, сприяння розвитку і комерційної діяльності та фінансового управління компанією.
Отже, ринкова стратегія Лукойла завжди була пов’язана з ідеєю стабільного зростання, географічного розширення; тобто бажання стати однією з провідних світових нафтових компаній.
Елементами корпоративної місії є обсяг продажу, капітал, рентабельність, конкурентоспроможність, якість продукції та захист навколишнього середовища. Тому, стратегічний підхід на регіональному ринку Центральної та Східної Європи передбачає виділення значних інвестицій у модернізацію нафтопереробних заводів і будівництво нових паливних мереж дистрибуції.

Список використаних джерел:

1. Кіндрацька Г.І Стратегічний менеджмент : [навч. посіб] / Кіндрацька Галина Іванівна ; - 2-ге вид., переробл. і доповн. – Знання, 2010.
2. Лукойл нафтова компанія [Електронний ресурс]. – Режим доступу : URL : http://www.lukoil.ru/static_6_5id_29_.html
3. Лукойл [Електронний ресурс]. – Режим доступу : URL : lukoil-masla.ru
4. Лукойл реализовал первые ЕСВ в рамках Киотского протокола [Електронний ресурс]. – Режим доступу : URL : neftegaz.ru/news/view/101510
5. Нефтяные месторождения в Ненецком автономном округе [Електронний ресурс]. – Режим доступу : URL : ria.ru/infografika/20100927/279810533.html
6. Скібіцька Л. І. Менеджмент підприємницької діяльності : Навч. посібник / Скібіцька Л. І. , Скібіцький О. М. - К. : Кондор, 2009. – 51 с
7. Фахтудинов Р.А. Стратегічний менеджмент. – М.: Дело, 2005. – 116 с.


 
Форум » Матеріали конференції 03.06.2013 » Міжнародна конкурентоспроможність України в умовах євроінеграційних процесів » Павловська М., ЛУКОЙЛ на ринку Центральної та Східної Європи
Сторінка 1 з 11
Пошук: