Пушкар І., Шляхи удосконалення формування доходів... - Форум
Понеділок, 05.12.2016, 16:32
Приветствую Вас Гість | Регистрация | Вход

Всеукраїнська студентська інтернет-конференція

Меню сайта
Форма входу
Друзі сайту
Статистика

Пушкар І., Шляхи удосконалення формування доходів... - Форум

[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
Сторінка 1 з 11
Форум » Матеріали конференції 03.06.2013 » Роль фінансово-кредитної системи у розвитку економіки країни » Пушкар І., Шляхи удосконалення формування доходів...
Пушкар І., Шляхи удосконалення формування доходів...
conf-cvДата: Понеділок, 27.05.2013, 11:23 | Повідомлення # 1
Admin
Група: Адміністратори
Повідомлень: 1656
Нагороди: 5
Репутація: 8
Статус: Offline



Пушкар Ірина,





5 курс, спец. «Фінанси і кредит», д/ф
Наук.кер. – Рошило В.І.
Чернівецький торговельно-економічний
інститут КНТЕУ, м. Чернівці






Шляхи удосконалення формування доходів місцевих бюджетів





Провідну роль у функціонуванні певної адміністративно-територіальної одиниці України займають місцеві бюджети, основним призначенням яких є фінансове забезпечення розвитку регіону, виконання соціально-економічних завдань, покладених на органи місцевого самоврядування
Наявність місцевих бюджетів закріплює економічну самостійність місцевих органів самоврядування, що передбачено Конституцією та Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», активізує господарську діяльність, дозволяє їм розвивати інфраструктуру на підвідомчій території, розширювати економічний потенціал регіону, виявляти і використовувати резерви фінансових ресурсів.
Наразі, у часи гострої нестачі фінансових ресурсів, проблеми формування доходів місцевих бюджетів в Україні є досить актуальними.
Вивченням цього питання вже займалися Слухай С.В., Гончаренко О.В., Жемеренко Є.В., Василенко О.В. та ін. В своїх статтях вони досліджували напрями формування доходів місцевих бюджетів, шукали шляхи їх вдосконалення.
Метою цієї статті є вивчення та узагальнення проблем при формуванні органами місцевого самоврядування власних доходів, пошук шляхів їх вирішення та визначення, на досвіді зарубіжних країн, способів підвищення дохідної частини місцевих бюджетів.
Джерелами формування бюджетів міст обласного підпорядкування, відповідно до Бюджетного кодексу України, є доходи, що враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів, доходи, що не враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів, доходи спеціального фонду та міжбюджетні трансферти.
До місцевого бюджету м. Чернівців в 2012 році отримано 972494,4 тис. грн. або 95,1% до уточнених річних призначень. Недоотримано 49581,7 тис. грн., зокрема: до загального фонду – 42439,5 тис. грн., до спеціального фонду – 7142,2 тис. грн.
Невиконання уточнених річних планових показників на 2012 рік спричинене недоотриманням міжбюджетних трансфертів з державного бюджету та невиконанням доходів, що закріплюються за бюджетами місцевого самоврядування та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів.
Порівняно з 2011 роком надходження до бюджету м. Чернівців зросли на 164690,5 тис. грн. або 20,4%, в тому числі: доходи загального фонду - на 93610,8 тис. грн. або 13,5%, доходи спеціального фонду на 71079,7 тис. грн. або 62,9%.
За 2012 рік отримано міжбюджетних трансфертів з державного бюджету до загального фонду в сумі 376794,6 тис. грн. або 94,6% до уточненого плану на рік. Частка міжбюджетних трансфертів з державного бюджету в обсязі загального фонду бюджету м. Чернівців складає 47,8%, що на 6,1% більше ніж у 2011 році.
Доходів, що закріплюються за бюджетами місцевого самоврядування та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів (І кошик) отримано 264695,4 тис. грн., що складає 92,0% до річних планових показників, доведених Міністерством фінансів України. Недоотримано – 22965,0 тис. грн. в тому числі 23118,9 тис. грн. - податку на доходи фізичних осіб та 16,6 тис. грн. - реєстраційного збору за проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців. Порівняно з минулим роком надходження збільшились на 15252,8 тис. грн. або 6,1%, разом з тим, прогнозованого Мінфіном росту (14,8%) обсягу доходів І кошика не досягнуто.
Питома вага доходів першого кошика в 2012 році зменшилася порівняно з минулим роком на 3,7 відсотка та склала 27,2 відсотка.
На суму невиконання розрахункових показників МФУ по доходах, що закріплюються за бюджетами місцевого самоврядування та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів по м. Чернівці, впродовж 2012 року подано 6 заяв на отримання середньострокової позики на суму 15190,9 тис. грн., з яких недоотримано – 1980,1 тис. грн. Станом на 01 січня 2013 року сума непогашеної середньострокової позики склала 21462,0 тис. грн., в тому числі: за 2010 рік – 5083,2 тис. грн., за 2011 рік – 3168,0 тис. грн.
Частка податку на доходи фізичних осіб в доходах першого кошика складала 99,8 відсотка. Впродовж 2012 року платниками – установами та організаціями невиробничої сфери податку на доходи фізичних осіб сплачено 174681,3 тис. грн., що на 19361,6 тис. грн. або 12,5 % більше ніж в 2011 році. Їх частка в обсязі надходжень податку на доходи фізичних осіб порівняно з минулим роком зросла на 2,9% та склала 49,6 %.
Підприємствами, установами та організаціями за іншими видами економічної діяльності перераховано 177655,6 тис. грн. податку на доходи фізичних осіб, що лише на 24,8 тис. грн. більше ніж в минулому році. Питома вага в обсязі надходжень податку порівняно з 2011 роком зменшилась на 2,9% і склала 50,4%.
Як свідчить таблиця 1, доходів, що не враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів (ІІ кошик) отримано 115239,5 тис. грн., що складає 101,9% до уточненого плану на рік. Порівняно з 2011 роком доходів ІІ кошика отримано на 2763,2 тис. грн. або 2,5% більше. Питома вага зазначеного джерела серед загального обсягу доходів має тенденцію до зменшення та в 2012 році складала 11,8 відсотка, що на 2,1 відсотка менше ніж в 2011 році.
Таблиця 1.
Динаміка доходів, що не враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів бюджету міста Чернівців за 2011-2012 роки
тис.грн.

Показники 2011 рік 2012 рік Відхилення 2012 року до 2011 року, %, 2012 року до 2011 року
Всього доходів ІІ кошика 112476,3 115239,5 2763,2 102,5
В тому числі:
Фіксований податок на доходи фізичних осіб 2153,2 -23,9
Податок на прибуток підприємств комунальної власності 4969,2 4737,1 -232,1 95,3
Плата за землю 81587,8 81802,3 214,5 100,3
Місцеві податки і збори 5860,3 6911,7 1051,4 117,9
Частина прибутку (доходу), що вилучається до бюджету 1697,3 2202,6 505,3 129,8
Надходження до бюджету сум відсотків банків за користування тимчасово вільними коштами 1442,8 3186,3 1743,5 220,8
Надходження від орендної плати за користування цілісним майновим комплексом та іншим майном, що перебуває в комунальній власності 13979,2 15005,3 1026,1 107,3

Серед джерел, що надходили до другого кошика бюджету міста Чернівців найбільша частка належала платі за землю – 71,0 відсоток, орендній платі за користування майном, що перебуває у комунальній власності – 13,0 відсотків, податку на прибуток – 4,1 відсотка.
Місцевих податків і зборів отримано 6889,5 тис. грн., або 104,3% до уточненого річного плану. Порівняно з відповідним періодом минулого року надходження зросли на 1130,3 тис. грн. або 19,6%.
У структурі доходів, що не враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів (ІІ кошик) частка місцевих податків і зборів в порівнянні з відповідним періодом минулого року зросла на 0,9% і склала 6,0%.
Серед надходжень місцевих податків і зборів за 2012 рік частка збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності склала 90,3%, збору за місця для паркування транспортних засобів – 8,1%, туристичного збору – 1,6%.
Без врахування обсягів міжбюджетних трансфертів до спеціального фонду надійшло 124353,8 тис. грн., що складає 103,2% до уточненого плану на рік. Ріст надходжень порівняно з минулим роком склав 19568,5 тис. грн. або 18,7%. Частка доходів спеціального фонду в загальному обсязі доходів бюджету міста Чернівці склала 12,8 відсотка, що на рівні 2011 року.
До бюджету розвитку міста Чернівців надійшло 56335,7 тис. грн. або 103,1% до уточненого плану на рік , в тому числі:
- єдиного податку надійшло до бюджету міста 47230,6 тис. грн., що на 2810,4 тис. грн. або 6,3% більше уточненого плану на рік (44420,2 тис. грн.). Порівняно з 2011 роком надходження зросли на 28024,9 тис. грн. або в 2,5 рази.
- коштів від відчуження майна комунальної власності (приватизації) надійшло 1498,9 тис. грн., що на 38,9 тис. грн. або 2,7% більше уточненого річного плану.
Впродовж 2012 року приватизовано 5 об’єктів комунальної власності, це на 8 об’єктів менше ніж в 2011 році, надходження зменшились на 5301,6 тис. грн. або 78,0%.
- коштів від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення отримано 2145,9 тис. грн., що складає 53,6% (-1854,1 тис. грн.) до плану на рік (4000,0 тис. грн.). Порівняно з 2011 роком надходження зменшились на 3514,5 тис. грн. або 62,1%.
- коштів від продажу прав на земельні ділянки несільськогосподарського призначення за 2012 рік надійшло 1545,3 тис. грн., або 94,5% (-90,7 тис. грн.) до уточненого річного плану. Порівняно з 2011 роком надходження зменшились на 170,2 тис. грн. або 9,9%.
- коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту суб’єктами господарювання сплачено 3915,0 тис. грн., що на 765,0 тис. грн. або 24,3% більше уточненого річного плану.
За наслідками практичного дослідження щодо формування та виконання місцевих бюджетів, за період, що досліджувався можна зробити такі висновки:
- Частка міжбюджетних трансфертів з Державного бюджету в надходженнях місцевих бюджетів складає біля 50 відсотків.
- Основними реальними джерелами, що формують загальний фонд місцевих бюджетів на постійній основі є податок на доходи фізичних осіб та плата за землю.
- Зменшилася частка місцевих податків і зборів у складі доходів загального фонду. Органи місцевого самоврядування не мають реального впливу на базу оподаткування, ставки, правила адміністрування, які визначаються на центральному рівні.
- Місцеві бюджети відчувають недостатність фінансового ресурсу для забезпечення видатків, які враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів. На виконання делегованих державних повноважень місцевими радами щорічно спрямовується більше, ніж третина обсягу кошика власних доходів місцевих бюджетів. Постійне відволікання власних доходів призвело до вкрай незадовільного стану фінансування житлово-комунального господарства, благоустрою, ремонту комунальних структури видатків місцевих бюджетів. Місцеві бюджети продовжують забезпечувати в першу чергу лише виплату заробітної плати працівникам бюджетних установ та оплату енергоносіїв.
Побудова ефективної моделі розвитку економіки ринкового типу потребує теоретичного переосмислення і практичного дослідження фінансових ресурсів місцевих органів влади, напрямку реструктуризації доходів бюджету й визначення їх ролі у збалансованому розвитку зобов'язань та фінансових можливостей держави.
Наразі найбільшу питому вагу в доходах місцевих бюджетів України сьогодні займають міжбюджетні трансферти та надходження від загальнодержавних податків, зборів та інших обов'язкових платежів, які практично не пов'язані з власною діяльністю органів місцевого самоврядування. Те, що значна частина доходів місцевих бюджетів України формується за рахунок трансферів з державного бюджету ставить соціально-економічний розвиток територій в жорстку залежність від центрального бюджету.
Частка надходжень до місцевих бюджетів від місцевих податків і зборів не перевищує 2-10%.
Місцеві податки складають основну частину коштів місцевого самоврядування в розвинутих країнах. Характерними рисами сучасних місцевих податків зарубіжних країн є їх множинність, регресивність, широке охоплення платників. Загальна кількість місцевих податків в окремих країнах досить значна і відповідно суттєва роль місцевих податків у формуванні доходів місцевих бюджетів.
У різних країнах існує неоднакова кількість місцевих податків і зборів. У більшості розвинених країн світу місцеві податки та збори становлять 5-30% усіх податкових надходжень до зведених бюджетів. В Японії місцеві податки та збори становлять 35% доходів органів місцевого самоврядування, Великобританії – 37 %, Німеччині – 46 %, Франції – 67 %, США – 66 %.
У країнах ЄС основними є такі види місцевих податків та зборів: збори за надання послуг місцевими органами влади (зокрема, за водопостачання, користування громадським транспортом); доходи від місцевої комунальної власності (від оренди чи продажу комунального майна); податки та внески до соціальних фондів. До місцевих віднесено податки на туризм, торгівлю, утримання тварин, комерційні об’яви, володіння транспортними засобами, дари і спадщину, місця паркування, на гральні автомати, мита, використання місцевої символіки. Найбільшими за питомою вагою серед місцевих податків та зборів є місцевий корпоративний податок, місцевий податок з доходів, податок на нерухомість. Місцевий корпоративний податок складає від 20% надходжень до місцевих бюджетів у Португалії та Іспанії, до 90 % у Люксембурзі. Місцевий податок з доходів від 40 % у Бельгії до 100 % у Швеції. В Італії основним місцевим податком є прибутковий.
Місцеве оподаткування в Україні поки що не виконує ні фіскальної, ні регулюючої функції, а є другорядним відносно до державного оподаткування. Саме тому вітчизняна система місцевого оподаткування, потребує докорінного реформування у контексті зміцнення фінансових основ органів місцевого самоврядування.
Найбільш суттєві недоліки системи місцевого оподаткування в Україні:
- незначна фіскальна роль місцевих податків та зборів у зведеному бюджеті України;
- вузький перелік податкових платежів;
- відсутність у органів місцевого самоврядування самостійних прав щодо запровадження на їхній території власних місцевих податків та зборів.
Прийняття Податкового кодексу певним чином реформувало систему місцевого оподаткування в Україні.
Так, до позитиву необхідно зарахувати те, що до місцевих податків і зборів віднесені єдиний податок, який зараховується до бюджету розвитку, та плата за торговий патент була реформована у збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності та віднесена до доходів другого кошика.
Збільшилися надходження і збору за місця для паркування транспортних засобів. Надходження ж туристичного збору до бюджету міста є незначними, у зв’язку з встановленням мізерних ставок.
До негативних рис можна віднести скасування ринкового збору, який надходив до бюджету міста в сумі 25-26 млн. грн щорічно.
Від податку на нерухоме майно вагомих надходжень не очікується, оскільки встановлені пільги щодо оподаткування значних площ, а також оподатковуватиметься тільки житловий фонд.
Одним з можливих напрямів розширення переліку місцевих податків та зборів - це запровадження місцевих акцизів, наприклад, на тютю¬нові та алкогольні вироби; повернення до використання податку з про¬дажу імпортних товарів. Окрім фіскальної функції, податок з продажу імпортних товарів виконував би ще і протекціоністську функцію, а міс¬цеві акцизи на алкоголь і тютюн обмежували б споживання шкідливих для здоров'я людини товарів.
Також до місцевих податків і зборів можна віднести частину податку на прибуток підприємств (крім підприємств комунальної форми власності).
Необхідно повернутися до практики запровадження місцевих платежів на принципі самооподаткування, що відмінена у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу в Україні. Так, кошти від такого збору спрямовувалися на впорядкування міських кладовищ.
Також доцільно розглянути питання внесення змін в механізм справляння податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, визначивши об’єктом оподаткування не тільки житло, а і об’єкти нежитлової нерухомості.
Не менш важливою є і активізація роботи з підвищення правової культури населення, зокрема роз'яснення податкового законодавства, значення своєчасності й повноти сплати податків, а також відповідальності за ухилення від їх сплати, у відповідності до чого посилення потребує державний контроль за додержанням чин¬ного законодавства щодо оподаткування, справляння перед¬бачених законом місцевих податків і зборів.
Варто також звернути увагу, що в умовах удосконалення інституту місцевого самоврядування особливого значення набуває питання про права органів місцевої влади у галузі місцевого оподаткування. При цьому, Європейською хартією передбачено повноваження місцевого самоврядування на визначення розмірів місцевих податків і зборів у відповідності до чинного законодавства.
З метою справжнього посилення фінансової спроможності місцевого самоврядування до місцевих податків та зборів необхідно надати право органам місцевого самоврядування самостійно запроваджувати на певній території місцеві податки і збори. Вони, як свідчить досвід розвинутих країн, дають змогу відчутно збільшити доходну частину місцевих бюджетів.

Список використаних джерел:

1. Бюджетний кодекс України [Електронний ресурс]: офіц. текст: за станом на 31 січня 2013 р. - Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2542-14
2. Податковий кодекс України [Електронний ресурс]: офіц. текст : за станом на 31 січня 2013 р.-Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2755-17
3. Кириленко О.П. Фінанси (Теорія та вітчизняна практика): навч. посібник - [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://enbv.narod.ru/text/Econom/finance/kirilenko/str/5-3.html].
4. Єфименко Т.I. Подaтковий кодекс Укрaїни як перший крок нa шляху реформувaння вiтчизняної подaткової системи [Текст] / Т.I. Єфименко // Фiнaнси Укрaїни. - 2010. - №12. - С. 3-11.



 
Форум » Матеріали конференції 03.06.2013 » Роль фінансово-кредитної системи у розвитку економіки країни » Пушкар І., Шляхи удосконалення формування доходів...
Сторінка 1 з 11
Пошук: